Ursprungligen postat av svivlo
Först skulle jag vilja se en sprängskiss över rullen (vilket jag potentiellt redan gjort, se nedan), jag vet hur mycket stryk bland annat frikopplingar kan ta vid svenskt gäddfiske (se mina trådar på ämnet om intresse finns, jag sitter på ett minst sagt digert arkiv bilder av trasiga rullar).
Sen tycker jag den andra citatet är intressant ihop med det första.
Uttalandet "kräva att det görs utan tumme" har jag fortfarande inte förstått mig på.
Jag har rört mig i fiskekretsar i 35+ år och ytterst sällan hört någon klaga på användande av tumme. I min värld tar ni ett icke-problem och ställer det som krav då er rulle ska jämföras med andra.
Och varför skulle inte en fotbollsplan vara någorlunda "förankrat i verkligt användande"?
Förutsatt att planen inte är inomhus är det ju inte särskilt mycket som skiljer förutsättningsmässigt.
Fiskar gädda med denna rulle ett antal pass varje år, kan inte minnas att jag fått ett enda rejält backslag och/eller trassel.
Tiden för dragen i vattnet är således ytterst svår att förlänga avseende rullens kastbroms/prestanda. Jag ställer heller aldrig om kastbromsarna hos denna rulle.
Gäddrulle behöver knappast citationstecken längre, det har blivit ett tämligen vedertaget begrepp, åtminstone i mina kretsar.
Och ja, du/ni kan läsa här på forumet om utslitna drev, trasiga frikopplingar, skavda spolkanter, kärvande/skrikande kullager med mera, med mera.
Efter en herrans massa års tittande inuti rullar av alla märken, alla varianter står det åtminstone ytterst klart för mig att rullar använda till tyngre gäddfiske har överlägset fler problem än rullar för lättare fiske, exempelvis typiskt abborrfiske.
Nybörjaren är ofta betydligt sämre medveten om underhållsbehov, enkel skötsel (som att släppa slirbromsen, förvara inomhus och dylikt), men även vad den aktuella rullen kan tänkas tåla.
En fördel är att med er rulle försvinner (om allt fungerar) problemet med backslag medelst tunga beten, en relativt vanlig orsak till rullhaveri bland fiskare nya på multifisket.
Angående OEM-tillverkningen gick det upp ett ljus för mig då jag såg videon med den mindre modellen utrustad med rödaktig vev.
Om jag förstår det rätt är just denna rulle byggd på Omoto GHS medan den större är byggd på Omoto Rex 300 ?
De ser åtminstone identiska ut förutom icke vevgavel naturligtvis.
Kan ni bekräfta att så är fallet så kan vi som är intresserade gå vidare och läsa om dessa rullar gällande hållbarhet och dylikt. Jag har även sprängskisser över dem.
Ursprungligen postat av Cosmoz 08
Skulle också vilja se rena kastlängdstest.
Behöver inte vara särskilt vetenskapligt, exempelvis på en fotbollsplan med måttband.
En Ambassadeur 5000 av ordinär modell jämförd med Svivlo, allt annat lika.
Ingen tävling utan en jämförelse så vi vet vad vi kan förvänta oss.
Kommentera