Svivlo, ny svensk multirulle med Alphabrake kastbroms - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svivlo, ny svensk multirulle med Alphabrake kastbroms

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Det är nog inte längden utan förutsättningarna man funderar på i jämförelsen -vill man åt enkelhet är det nog mer haspel man ska ha ligger man på 299 euro så kan man väl ha lite krav ?

    Kommentera


    • Kommer man kunna provkasta under hela öppettiden eller har ni avsatta tider för det?

      Kommentera


      • Hej Patrik, kan du bifoga svivlos schema på kastbanan här? Skulle uppskattas, ffa för oss som kommer en bit ifrån och har ett tajt schema att planera utifrån. T.ex. kan jag torsdag mellan 18-20, och har svårt övriga tider, kommer man kunna tjöta in sig på kastbanan då? T.ex. är kastbanan obokad mellan 19.00-20.00 på torsdag kväll.

        Känner ni att bromsen är så pass välinställd redan nu att det inte finns särskilt mycket utrymme kvar för förbättring?

        Eftersom bromsen är mekanisk så tänker jag att den är inställd att fällas ut vid ett visst varvtal eller hur känner annars bromsen av att draget slutat dra i linan?

        Senast ändrad av gabbu; 2023-03-12, 16:34.

        Kommentera


        • Nyss hemkommen från fiskemässan. Lagom med folk, men väntad rusning till helgen. Här följer lite tankar om tekniken/rullen för de som inte har möjlighet att provkasta rullen.

          Blev ett planerat besök i Svivlo-montern och provkastning innan utlovad tid på schemat. Väldigt schysst. Och man fick god tid att få frågorna besvarade, vilket var både trevligt och uppskattat. De var väldigt tillmötesgående och trevliga. Jag tycker det är häftigt att det har utvecklats en helt ny innovativ kastbroms i just Sverige och sånt måste man prova om man är rullintresserad.

          Bromsen väger enligt Svivlo bara 2-3 gram vilket var klart mycket lättare än man förväntade sig och var samtidigt gjord i något som såg ut att vara ett stryktåligt/beständigt material. Såg minst sagt välbyggd ut, liten och kompakt. Här börjar man fundera om denna nätta sak inte skulle kunna konverteras till andra fabrikats lättade grunda spolar, men då behöver sidoplattan på icke vevsidan vara något större än original för att rymma bromsen, vilket den också behövde vara på Svivlos genesis one som jag provade. Inte mycket, men något. Det var en lågprofilare i 300 storlek tillverkad av Omoto som bl.a. är kända för att ha gjort välbyggda och vidareutvecklat rullar som påminner en hel del om ABU:s ambassadeurer. Jag upplevde ytterhöljet på Svivlos genesis one som väldigt stabil, men ett par mm breddad för att kunna rymma bromsen.

          Fungerade trasselfriheten som utlovat? Ja det fungerade väldigt väl, man kan satsa ordentligt i kasten och man behöver absolut inte använda tummen, instinktivt gör man det ändå i början. Kastbromsen är väldigt följsam och sköter det där utan anmärkning. Kastlängden var bra, kanske t.o.m. längre än jag hade förväntat mig med en liten lätt pig shad på dryga 30 gram och jag satsade rätt ordentligt, kanske inte fullt ut men säg 85-90%. Man hörde hur bromsen jobbade, f.f.a. i slutet av kasten och det var på inget sätt störande i mina öron, snarare ett mekanisk lätt intermittent bromsande ljud i slutfasen av kastet som faktiskt var behagligare att lyssna på än DC-vinandet.

          Trasselfriheten fungerade väldigt väl, men kastlängden behöver utvärderas mer. Det var svårt att på den korta tiden avgöra exakt hur väl Svivlon kastar jämfört med andra rullar eftersom jag helt enkelt inte jämförde mot något annat. Min upplevelse är ändå att den kastar bra. Enligt Svivlo är den just nu minst lika bra om inte bättre än Abus revo beast. Här behövs det nog provfiskas en hel dag med en uppsättning av olika beten för att bättre skaffa sig en uppfattning om kastlängden. Jag skulle vara intresserad av att veta hur rullen beter sig med ett väldigt långkastande bete, men utrymmet i längdled saknades helt enkelt på mässan. Den största fördelen tycker jag är trasselfriheten i kombination med vad jag upplevde var en väldigt stabil kastlängd. Man kan hamra på kast efter kast utan att behöva använda tummen och det bara fungerar, vilket är en ovan känsla för en multifiskare.

          Vad som lovar gott är att det enligt Svivlo fortfarande finns gott om förbättringsutrymme i tekniken, vilket kommer innebära bibehållen trasselfrihet men ökad kastlängd trots att den kombinationen redan nu fungerar bra. Jag både tror och hoppas att de får rätt. Längre fram planeras det att släppas en liknande rulle i 150-storlek och det är något jag tror kommer uppskattas.

          Vad skulle kunna förbättras? Jag är inget fan av breda djupa spolar eftersom de dels sväljer massa lina man aldrig kommer använda och dels gör spolen onödigt tung. En grundad lättad spole i standardutförande hade varit kanon, om inte annat förbättrat kastegenskaperna ytterligare och ger konsumenten en känsla av kvalité. Man behöver faktiskt inte mer än 100 meter lina om rullen aldrig trasslar och man fiskar från båt.

          Jag tycker faktiskt att det här var den mest innovativa nyheten på fiskemässan i år och är man där ska man ta chansen att gå förbi montern och bekanta sig med rullen för att själv skaffa sig en egen uppfattning av hur bromstekniken fungerar och även passa på att provkasta.

          Sedan tycker jag att den breda massan behöver få höra mer om rullen och då tycker jag att ett objektivt reportage i fisheco:s elektroniska fisketidning hade varit rätt forum. Där utvärderar de rullar/spön på löpande band.

          Jäv: blev bjuden på inträdesbiljetten.
          Senast ändrad av gabbu; 2023-03-18, 21:00.

          Kommentera


          • Jag "hängde på låset" igår och fick möjlighet att provkasta en liten stund inomhus på kastbanan. Jag kastade inte mer än kanske ett 20-tal kast sammanlagt, vilket förstås är på tok för lite för att kunna göra en ens i närheten rättvis recension.

            Min första spontana reaktion var dock följande:

            1. Rullen kändes gedigen och välbyggd.

            2. Med det tyngre betet (minns inte hur mycket det vägde, 40 g kanske?) och helt utan spolbroms så blev det inledningsvis små tendenser till linresning under kastet och vid nedslaget, särskilt när jag kastade sidokast med lite mjukt knyck (ungefär som när man har begränsat utrymma bakåt och uppåt och inte kan ladda spöt fullt ut). När jag däremot kastade med svepande sido- eller överhandskast, där draget far iväg i en lite vidare bana och dalar ned i slutet av kastet, så fungerade det mycket bättre och tummen behövde inte användas alls under kastet, inte ens vid nedslaget.

            3. Eftersom jag var inomhus så vågade jag inte ladda på ordentligt och dessutom hade jag svårt att se var draget landade, så kastlängderna kan jag inte uttala mig om.

            4. De flesta kasten gjorde jag med det lättare draget, tror det var 10 g. Där tyckte jag det kändes väldigt tydligt att rullen och kastbromsen inte riktigt hängde med. Utan spolbroms behövde jag inte provocera särskilt mycket för att få små överslag och till slut också ett ordentligt skatbo. När jag drog åt spolbromsen lite grann, ungefär som jag skulle gjort på mina multirullar, så gick det bättre, men på rejäl bekostnad av kastlängd. (Det ska dock också i sammanhanget sägas att spöt inte alls var anpassat för ett så litet drag.)

            Min slutsats efter de få kast jag gjorde är att rullen i nuvarande konfiguration säkert fungerar bra som gäddrulle, vilket den väl är tänkt för, men inte lika bra med lättare beten.

            En jämförelse med mina egna, ofta väl inkörda, multirullar som jag har och har haft under de senaste drygt 50 åren blir inte rättvis och jag tillhör sannolikt inte heller målgruppen.

            Om rullen i nuvarande konfiguration är enklare att använda för rena nybörjare, eller andra som av olika anledningar inte blir vän med multirullar med någon av de olika "konventionella" kastbromsar som finns på marknaden, har jag svårt att avgöra, men omöjligt tror jag inte att det är, i alla fall så länge man använder betesvikter i "gäddstorlek".

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av svivlo
              En uppmaning till alla som provat vår rulle: köp den på Kickstarter och dela med er av er erfarenhet till andra sportfiskare. Det kan betyda allt.

              Om vi inte når vårt mål i kampanjen blir det kanske ingen rulle alls.

              Ni kan stötta oss och samtidigt vara del i något helt nytt från Sverige.

              Stort tack på förhand.

              Patrik
              Hur mycket krut har ni lagt på utlandslansering?. Sverige är trots allt en liten marknad.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av svivlo

                Tack för att du provade vår rulle. Mycket uppskattat.
                ​​​

                Det visade sig vara en sprucken bakelitbricka som ställde till det för oss i dina tester. Efter åtgärd har det fungerat.

                Vi fick inte lov att kasta på Kastbanan och när vi sedan gick ut blev det mycket enklare.

                Ärligt är jag själv lite överraskad hur bra det gått. Man har verkligen försökt provocera fram trassel utan att lyckas. Utom en gång men då lossnade draget under kastet och orsakade sisådär 10 varvs 'trassel'.

                Har du möjlighet att komma förbi igen att testa?
                Jag hade bara en endagarsbiljett, men kan tänka mig komma förbi någon gång efter lunchtid idag för nytt test. Skicka PM med tid och plats så kan jag möta upp då.

                Kommentera


                • Jag var på sportfiskemässan i fredags och klämde på rullen och tror absolut att det finns potential. Jag gick precis in på Kickstarter och beställde en. Det som inte framgick på mässan, i alla fall inte vad jag såg, är att kickstarter bara håller på till 6e april. Ni som är intresserade borde agera beställa på en gång. Kommer det inte in tillräckligt med beställningar så faller det. I alla fall denna gång.

                  Kommentera


                  • Jag riskar gärna några slantar på 150-modellen om den finns till beställning.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av svivlo

                      Tack för att du tydliggör detta.

                      Det är helt rätt att kampanjen endast pågår till den 6e.april. Uppnår vi inte målet, får ni tillbaka era pengar och rullen kommer sannolikt ta mycket längre tid innan den kommer ut på marknaden. Vi behöver ert stöd.
                      Prata med JanO, såg att han testade er rulle och såg imponerad ut. Tycker fisheco med väldigt gott samvete kan ta med er rulle i ett mittuppslag. Av två anledningar. Den första och största är ju att ni angriper övervarningsproblemet på ett helt nytt sätt och som redan nu fungerar bra och troligtvis kan komma att bli mycket bättre framgent vilket fler borde bli uppmärksamma på. Här vill man ju se hur långt er teknologi kan dra det (kastbromssystemet är såpass bra att det finns ytterligare utrymme för förbättring). Det andra är att ni som svenska innovatörer borde bli framburna just för att värna om det svenska arvet av rullutveckling, vilket vi ärligt kan säga har stått tillbaka sista årtiondet (läs ABU Garcia). Ska vi vara ärliga har det inte hänt så mycket på det området förrän ni kom ut med er produkt.

                      Som frekvent läsare av fiskeblaskor så ser man ett återkommande mönster av likartade artiklar i omarbetade former, vilket är tröttsamt. Ni har ju verkligen en innovativ och lovande produkt på gång, vilket verkligen är spännande i kvadrat, och det är olyckligt om det skulle vara så att produktutvecklingen får stå tillbaka som en del av otillräcklig exponering.

                      Mina 5 cent.
                      Senast ändrad av gabbu; 2023-03-18, 22:13.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 546 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      217 svar
                      30 150 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      278 svar
                      47 580 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      536 svar
                      90 318 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Kimmen
                      av Kimmen
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 608 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X