Händelsen som inträffade idag har jag väntat med spänning på ett tag; tillfället då jag fick chansen att demontera en hårt fiskad Tranx!
Har länge varit nyfiken på om hypen kring rullen i allmänhet, och Coreprotect i synnerhet, kan leva upp till förväntningarna.
Vi tar lite bilder:
Möts av denna syn.
Tätningen av envägslagret ser något sliten ut och har tappat en stor del av sin ytbehandling.
När locket är av syns tydligt att vatteninträngning skett.
Backspärrshaken är belamrad med saltrester, stiftet haken löper på såg likadant ut och funktionen var således tveksam.
Ärg på huvuddrev och pinjong.
Det märks att rullen varit snålt fettad från fabrik samt att Shimanos fett (i vanlig ordning) torkar ut tämligen fort i salta miljöer, dreven i stort sett kruttorra.
Här kommer det stora problemet och något av en överraskning för mig.
Pinjongen satt fastrostad i sitt inre lager (mot spolen) och jag var tvungen att knacka ur den.
Plockade bort sköldarna på lagret och det visade sig att kulorna var rostiga.
Även spollagret på vevsidan var rostigt även om det såg ut mest som lätt ytrost.
Stativet ser däremot otroligt bra ut efter rengöring.
Inga tydliga skavmärken och ingen saltpåverkan alls. Vilken skillnad mot exempelvis rullar ur Revo-familjen som levt ett liknande liv.
Jag försöker på intet sätt döma ut Tranx med denna tråd, tvärtom! Denna rulle har gått otroligt många timmar i både salt och bräckt vatten.
Att det är i stort sett omöjligt att göra en multirulle helt tät visste jag också men det verkar som att Shimano missat lite i sina toleranser och/eller sin fabrikssmörjning strax ovan/framför backspärrshaken.
Vinkeln som är i fokus på bilden visar detta område.
På Shimanos amerikanska hemsida läser jag följande:
Denna rulle är fiskad just i ogästvänliga miljöer och har släppt in så mycket vatten att det inre pinjonglagret rostat tämligen illa och måste bytas.
I mitt huvud rimmar det illa med Shimano-citatet ovan.
Min fråga, som rubriken säger, är om själva Coreprotect och dess olika tätningar.
Denna rulle är ju inte speciellt gammal men ändå ses slitage främst på tätning av spole in mot pinjong/vevgavel samt den tidigare nämnda utanför envägslagret.
Har någon sett information från Shimano angående hur länge dessa tätningar förväntas hålla? Jag lär se en och annan Tranx framöver och det vore bra att ha lite koll på bytesintervallet.
Har länge varit nyfiken på om hypen kring rullen i allmänhet, och Coreprotect i synnerhet, kan leva upp till förväntningarna.
Vi tar lite bilder:
Möts av denna syn.
Tätningen av envägslagret ser något sliten ut och har tappat en stor del av sin ytbehandling.
När locket är av syns tydligt att vatteninträngning skett.
Backspärrshaken är belamrad med saltrester, stiftet haken löper på såg likadant ut och funktionen var således tveksam.
Ärg på huvuddrev och pinjong.
Det märks att rullen varit snålt fettad från fabrik samt att Shimanos fett (i vanlig ordning) torkar ut tämligen fort i salta miljöer, dreven i stort sett kruttorra.
Här kommer det stora problemet och något av en överraskning för mig.
Pinjongen satt fastrostad i sitt inre lager (mot spolen) och jag var tvungen att knacka ur den.
Plockade bort sköldarna på lagret och det visade sig att kulorna var rostiga.
Även spollagret på vevsidan var rostigt även om det såg ut mest som lätt ytrost.
Stativet ser däremot otroligt bra ut efter rengöring.
Inga tydliga skavmärken och ingen saltpåverkan alls. Vilken skillnad mot exempelvis rullar ur Revo-familjen som levt ett liknande liv.
Jag försöker på intet sätt döma ut Tranx med denna tråd, tvärtom! Denna rulle har gått otroligt många timmar i både salt och bräckt vatten.
Att det är i stort sett omöjligt att göra en multirulle helt tät visste jag också men det verkar som att Shimano missat lite i sina toleranser och/eller sin fabrikssmörjning strax ovan/framför backspärrshaken.
Vinkeln som är i fokus på bilden visar detta område.
På Shimanos amerikanska hemsida läser jag följande:
Shimano's new CoreProtect water resistant technology provides long-lasting durability in the harshest environments.
I mitt huvud rimmar det illa med Shimano-citatet ovan.
Min fråga, som rubriken säger, är om själva Coreprotect och dess olika tätningar.
Denna rulle är ju inte speciellt gammal men ändå ses slitage främst på tätning av spole in mot pinjong/vevgavel samt den tidigare nämnda utanför envägslagret.
Har någon sett information från Shimano angående hur länge dessa tätningar förväntas hålla? Jag lär se en och annan Tranx framöver och det vore bra att ha lite koll på bytesintervallet.
Kommentera