Skötsel av multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skötsel av multirulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Föredrar att förebygga innan keramhybridlager BÖRJAR låta illa eller rullen börjar snurra sämre. En droppe olja i lagren och i var ände på den hellagrade evighetsskruven och i lagren i mellandrevet då och då gör nog mer nytta än skada och så är det ju så jäkla kul. Och visst kan man låta det rulla på tills skiten brakar men då fråntar man sig några kvällarna rullmys i den mörka vintern...
    Skit fiske!
    Gösta

Kommentera

Tack för svaren, känns som att jag fått heltäckande sådana Varierande svar också, gäller att ha lite urskiljning och tänka sunt här !!

Kommentera

Jag vill ha ut 100% av mina två rullar jag mest använder så jag plockar av sidogaveln å tar ut spolen så att den får torka efter varje fiskepass, sen tunn olja på pinjonglagret och spollagrena, evighetsskruven får några droppar ibland men inte lika ofta, molekylslaktar gör jag ca 4 gånger om året med avfettning å infettning så mina rullar funkar perfekt alltid, mjuka å tysta och att fiska med en sån rulle höjer hela fiskekänslan tycker jag, hatar kärva rullar med missljud. Sköljer givetvis noga efter saltvatten oxå, mycket viktigt!

Kommentera

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
          Hade jag varit haspelfiskare och läst detta hade jag nog knappt vågat köpa en multi.
          Inser själv hur överdrivet det låter. Säger inte att det är galet, jag skruvar gärna isär en rulle och smörjer den för skojs skull, utan att ha använt den sedan sin förra service.

Men ärligt talat ska det inte behövas, vilket det inte heller gör.
          Slänger man på olja var 3e år eller liknande så kommer det säkert funka utmärkt.

Som sagt, vissa av mina har aldrig fått service.
          Tror min Conquest fått olja på sina lager någon gång men inte mycket mer.

Vissa rullar får ingen service hos mig och de funkar år efter år.
          Skruva för det är kul, om du vill. Men du måste inte.
          Varför skulle du inte våga köpa en multirulle ? Vad är det som är överdrivet. Att som jag skrev inte göra något och rullen håller en mansålder ? Du bör läsa det jag skrev med STORA bokstäver. Det beror på ett nästan oändligt antal BEROENDEN.

Sedan att säga som du att dina rullar inte fått service och det funkar. Är det funkar man är ute efter så behövs oftast inget underhåll (BEROENDE PÅ HUR EXTREMT MAN DRIVER RULLEN FÖRSTÅS)

Men så snart man ställer krav på HUR rullen funkar är det en annan sak och då är det, för att citera dina ord "Men ärligt talat så ska det behövas, vilket det faktiskt gör.

Att köpa en Ferrari för 2 mille och skita i oljebyten skulle alla anse vansinne. Men jag kan lova dig, , , DET FUNKAR i en jä... massa år.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av DirtyDuppen Visa inlägg
            Tack för svaren, känns som att jag fått heltäckande sådana Varierande svar också, gäller att ha lite urskiljning och tänka sunt här !!
            Bra insikt. Ett problem som drabbar de som INTE servar sina rullar är mekanisk blindhet. Eftersom degraderingen är en otroligt långsam process så märker man inte av den. Många fiskar med rullar som jag inte skulle ta med ut på sjön och absolut inte fiska med. Och när man påtalar att "du borde nog serva den rullen" så blir svaret näää den funkar skitbra, har aldrig svikit mig.

Och där har vi det, det funkar ! ! vad innebär funkar. Att lina åker ut i kastet och lina kommer in när man vevar, och någon form av hackande slirbroms finns.

Det är först när du börjat ta hand om mekaniken som du börjar märka skillnaden, och har man en gång känt njutningen av en välsmord rulle så vet man ganska så omgående hur man vill ha det. En enkel liten sanning är att ju tjockare olja du har i lagren och ju kletigare fett på drev och glidytor detso mer sällan behöver du göra nått. Då kan det gå många år om du fiskar måttligt. Men det ger samtidigt en trögare rulle som kastar sämre och blir otroligt seg vid kyla. Tunna vattenlika oljor kastar som gudar men försvinner ur lagren på en halv fiskedag. Vet man hur ett skrikande torrt kager låter så hör man det.

Så frågan gäller inte vad man MÅSTE göra eller BÖR göra. Utan mer om hur jag vill göra. Lycka till och va inte rädd att gå din egen väg. Allt funkar och det är bara det att dom flesta vet inte varför.

RUSTY HOOK vet med all tydlighet vad han vill och han vet också varför. Så hitta din egen väg men inse att det är skillnad på olja och olja samt fett och fett.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
              Varför skulle du inte våga köpa en multirulle ? Vad är det som är överdrivet. Att som jag skrev inte göra något och rullen håller en mansålder ? Du bör läsa det jag skrev med STORA bokstäver. Det beror på ett nästan oändligt antal BEROENDEN.

Sedan att säga som du att dina rullar inte fått service och det funkar. Är det funkar man är ute efter så behövs oftast inget underhåll (BEROENDE PÅ HUR EXTREMT MAN DRIVER RULLEN FÖRSTÅS)

Men så snart man ställer krav på HUR rullen funkar är det en annan sak och då är det, för att citera dina ord "Men ärligt talat så ska det behövas, vilket det faktiskt gör.

Att köpa en Ferrari för 2 mille och skita i oljebyten skulle alla anse vansinne. Men jag kan lova dig, , , DET FUNKAR i en jä... massa år.
              Nu riktade jag inte någon kritik mot någon, men du verkade ta åt dig.
              Sen behöver du inte läxa upp mig hur saker fungerar, är fullt medveten om det.

Det jag menar är att man lätt kan tolka det som att det är väldigt mycket jobb med multirulle där man skruvar isär det tre gånger varje pass för att den ska fungera optimalt.

Så extremt är det inte. Många drar isär den för det är kul, inte för det behövs...

Dagens rullar är inte byggda som känsliga instrument utan de tåls att användas utan kontinuerlig service 5gånger om året
              Eller varje år för del delen med. Skulle säga att de håller många många år utan problem om man inte misshandlar dem. Och när något går sönder är det lätt att byta det.

Köper man en Ferrari för 2mille och använder som slitochslängbil för att ta sig från och till oljekällan man äger och skiter i service spelar det mindre roll. Man ringer ju bara efter sin helikopter när den går sönder.
              Vad är det för jävla jämförelse?
              Ingen fisk är chans för fisk.
              https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
              https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Art droppa någon droppe olja i kullagren efter varannan fisketur är INTE särskilt mycket jobb. Och vinterservicen är bara trevlig...

Kommentera

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
                  Nu riktade jag inte någon kritik mot någon, men du verkade ta åt dig.
                  Sen behöver du inte läxa upp mig hur saker fungerar, är fullt medveten om det.

Det jag menar är att man lätt kan tolka det som att det är väldigt mycket jobb med multirulle där man skruvar isär det tre gånger varje pass för att den ska fungera optimalt.

Så extremt är det inte. Många drar isär den för det är kul, inte för det behövs...

Dagens rullar är inte byggda som känsliga instrument utan de tåls att användas utan kontinuerlig service 5gånger om året
                  Eller varje år för del delen med. Skulle säga att de håller många många år utan problem om man inte misshandlar dem. Och när något går sönder är det lätt att byta det.

Köper man en Ferrari för 2mille och använder som slitochslängbil för att ta sig från och till oljekällan man äger och skiter i service spelar det mindre roll. Man ringer ju bara efter sin helikopter när den går sönder.
                  Vad är det för jävla jämförelse?
                  Det sista va ingen jämförelse. Och det första va ingen uppläxning. Och jag tog inte åt mig. Och ja dom håller en mansålder utan service vid måttligt snällt fiske vilket flera nämnt innan du sa att det va överdrivet.

Ber om ursäkt om du kände dig uppläxad. Ville bara va tydlig med vad jag tycker är viktigt att TS ska förstå och orden va INTE riktade mot dig utan till TS. Det där att saker funkar säger ingenting om hur dom mår eller hur väl dom funkar. Inget eller mycket underhåll är ingen svart/vit fråga. det är precis som du säger väldigt stort spann och har man inte världens krav funkar inget. Men man kanske ska förmedla vad det innebär att gå den ena eller andra vägen. Jag försöker alltid ge frågeställaren kunskaper så han kan välja ett svar om service som passar honom, hellre än att ge ett enkelt svar utan förklaring varför och vad det innebär som gör si och så det går bra.

Kommentera

Så här ser mins REVO MGX ut efter 3år utan service. Men på slutet fanns det inge broms så jag va tvungen att plocka isär dom och kolla va problemet var.

Click image for larger version

Name:	BD61806E-63C8-471B-B0FB-83B053D8577B.jpg
Views:	1
Size:	1,04 MB
ID:	1786321Click image for larger version

Name:	ACEAC3DB-6B1C-4EE6-B34F-B7AA35A9F2E2.jpg
Size:	980,1 KB
ID:	1786320Click image for larger version

Name:	180BEFC2-3D49-45D5-938A-F36ED1650346.jpg
Size:	989,1 KB
ID:	1786322

Kommentera

Bara för att visa på hur det kan se ut om man sköter sina rullar. Dessa bilder är en Ambassadeur 10000 2 speed med sina 40 års saltvatten-fiske på nacken. Med den skötseln så kommer rullen att va lika fin om 200 år. Alltså helt överdrivet underhåll, men det är en glädje att njuta av funktionen.

Name:	20160929_175421.jpg
Views:	2
Size:	1,05 MB
ID:	1786323

Name:	20160929_175549.jpg
Views:	2
Size:	1,00 MB
ID:	1786324

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 576 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46