Skötsel av multirulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skötsel av multirulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skötsel av multirulle

Hej allihopa!
    Ny här på Fiskesnack, ska bli kul att bekanta sig med lite er allihopa!

Jag har lite funderingar här om skötsel av multirullar.
    Jag har nyligen beställt ett spö tillsammans med min första multirulle (bägge av märket Okuma).. Jag har förstått att det är en del skötsel av dylika. Bl a ska delarna oljas och/eller fettas.

Mina funderingar är dessa. Hur ofta görs detta?
    Ska de både fettas och oljas, eller endera? Isf, vilken fett eller olja ska man använda?

Olja till lager och fett till drev. Så ofta du vill. Fiskar du 100 dagar om året så lite oftare men fiskar du 10 gånger om året så dränker det med en gång. Fiskar du i saltvatten/bräckt vatten så kan du skölja rullen med rent vatten.
    Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Beroende på krav.

Går utmärkt att göra det vartannat år med. Eller var tredje för den delen.
      Vissa rullar får service ofta, vissa aldrig.
      Ingen fisk är chans för fisk.
      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Olja där det glider, Fett där det driver:

Kommentera

Min Shimano Stella oljade jag aldrig tills den rasade

det tog ca 10 år
          tre lager utbytta o den blev som ny :-P

Kommentera

Ursprungligen postat av DirtyDuppen Visa inlägg
            Hej allihopa!

Mina funderingar är dessa. Hur ofta görs detta?
            Ska de både fettas och oljas, eller endera? Isf, vilken fett eller olja ska man använda?
            Hej du, nu har du ställt en fråga som kräver en doktorsavhandling att besvara. Om jag börjar med ytterligheterna så kanske du förstår.

1. Man kan som många faktiskt gör, alltså ingenting, man fiskar på tills skiten rasar och köper nytt. kan ta allt från 5 år till en mansålder eller 2 beroende på rullens grundkonstruktion, kvalitet och hur den nyttjats.

2. Eller så kan man som vissa andra gör ta isär och smörja sin rulle efter varje tur. Jag gjorde så under många år. Men då hade jag tunn, kalla det racingolja, som inte klarade speciellt lång tid. Långa fiskedagar kunde man få öppna rullen å ge den några droppar i lagren.

Där har du ytterligheterna. Sedan som du kan se så beror det på vilken olja och fett man använder, Beror även på i vilka vatten och årstider man fiskar, Det beror också på HUR man fiskar, vilka beten och fiskar man ska hantera. Det beror också på vilken typ av rulle, vilka lager och vilka material den är gjord av. Som du kan se EN JÄ...A MASSA BEROENDEN

Det Som avgör hur ofta jag servar mina rullar är vilka funktionskrav jag ställer på rullen. En ofta och väl rengjord och smord rulle funkar helt enkelt mycket bättre där allt klickar i utan rassel och där drivning sker silkesmjukt och friktionsfritt. Det blir mer njutning att fiska. Motsatsen är att som vissa jag fiskat med svära sig genom fiskepassen då rullen kärvar bråkar och låter som en stenkross
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Man kan nörda ned sig hur mkt som helst när det gäller rullar , men följer man manualen & sunt förnuft då klarar man sig bra .

Men så här gör jag & då tycker jag att mina rullar presterar optimalt & än så länge har ingen rulle rasat för mig
              Mkt beror på var jag har fiskat , söt eller salt vatten .
              Fiskar jag hemma i Mälaren då sköljer jag knappt av rullarna , men med jämna mellan rum säg 3-4 pass då får dom lite olja i lagren & evighets skruven .
              Men är jag i Rugen där det kan vara mkt salt vatten då sköljer jag av rullarna varje dag & lite olja i lagren .
              Ungefär 1 gång per år river jag rullarna & gör rent invändigt & fettar om dom , det är säkert oftast onödigt men det känns bra .

Kommentera

Tjena!
                Hur man ska sköta sina rulle beror som exxet säger på många faktorer. Att man skiter i att sköta sin haspelrulle (Stella) är en sak - den saknar ju högfartssystem... På en multirulle bli skötseln desto viktigare! Mina småambor som sommartid används så gott som dagligen får ny olja i kullager och linspridare efter var eller varannan tur. Och en grundligare service/rengöring mitt i säsongen. Gäddrullarna (JB, Pro Rocket 5501 och 6000 C) får en ordentlig genomgång efter vårfisket inför hösten. När spinnfiskesäsongen är oåterkalleligen slut så ägnas kulna vinterkvällar åt att totalriva rullarna och köra dem i ultraljudstvätten, det mesta i diskmedel eller lacknafta, kullagren i aceton. Sedan monteras de samman med fett (Cals) på det som snurrar sakta, Red label på bussningar och Yellow label på kullager och evighetsskruv och övriga lagringar där det snurrar fort. En mycket angenäm och mot fiskeabstinensen oerhört verksam syssla!
                Skit fiske!
                Gösta
                Senast ändrad av Gösta; 2018-02-09, 22:22.

Kommentera

Hade jag varit haspelfiskare och läst detta hade jag nog knappt vågat köpa en multi.
                  Inser själv hur överdrivet det låter. Säger inte att det är galet, jag skruvar gärna isär en rulle och smörjer den för skojs skull, utan att ha använt den sedan sin förra service.

Men ärligt talat ska det inte behövas, vilket det inte heller gör.
                  Slänger man på olja var 3e år eller liknande så kommer det säkert funka utmärkt.

Som sagt, vissa av mina har aldrig fått service.
                  Tror min Conquest fått olja på sina lager någon gång men inte mycket mer.

Vissa rullar får ingen service hos mig och de funkar år efter år.
                  Skruva för det är kul, om du vill. Men du måste inte.
                  Ingen fisk är chans för fisk.
                  https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                  https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Nu har jag en hel drös med multirullar. De jag använder mest kanske får en extra service under säsong om behovet uppstår men annars brukar jag gå igenom alla mina rullar vintertid. Perfekt att göra när man inte kan åka ut och fiska =)

Det är ingen raketforskning att serva en multi men de första gångerna kan man gått ta tid på sig.

Nu skiljer ju såklart servicebehovet efter vilken rulle man har men kör på känn, börjar rullen låta eller kännas konstigt är det nog en klok idé att öppna ut den.

Kommentera

Foton

Collapse

• elgfan
                      Pro Rocket 4500 problem
                      av elgfan
                      På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
                      igår, 06:11
                    • elgfan
                      Pro Rocket 4500 problem
                      av elgfan
                      På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
                      igår, 06:11
                    • elgfan
                      Pro Rocket 4500 problem
                      av elgfan
                      igår, 06:08

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 576 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    217 svar
                    30 195 visningar