Nyttan med kopparbrickan innanför lagret i spolen på Ambassadeurer? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nyttan med kopparbrickan innanför lagret i spolen på Ambassadeurer?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nyttan med kopparbrickan innanför lagret i spolen på Ambassadeurer?

Är det någon som känner till varför ABU använder ett shims i koppar innanför lagret i spolen på vevsidan på de flesta av de klassiska Ambassadeurerna, men inte på alla? Varför koppar? Varför inte på alla?
    Tex så saknas det på min Record RCN-5600 medan de flesta av mina andra klassiska rullar har shimset.

Jag har provat att ta bort shimset och det enda som händer är att centreringsratten skruvas lite längre in och faktiskt tätar bättre mot O-ringen. Det har ju visat sig att allt som vi diskuterat och ifrågasatt i dessa rullar har hela tiden haft en vettig förklaring så.....

Varför dess existens och varför i koppar frågar sig en vetgirig jävel
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Fyller ingen funktion alls. En av mina saknar denna efter att den försvann när jag servade fen. Använt denna rulle i 2 år efter att den försvann och inte märkt av någon skillnad

Kommentera

Jo den fyller en funktion, att skydda kullagret och ge en jämnare "kullagerbroms". När man spänner mekbromsen så kommer det bli en påfrestning för kullagret på vevsidan i spolen. Detta eftersom lagret vilar mot "ytterringen" inne i spolen och pressen från bussningen på spolaxeln trycks mot "innerringen" på lagret. Med en kupad bricka blir det en fjädrande effekt...hoppas jag var tydlig =)

Sen att det kanske funkar utan är en annan sak..

Kommentera

Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
        Är det någon som känner till varför ABU använder ett shims i koppar innanför lagret i spolen på vevsidan på de flesta av de klassiska Ambassadeurerna, men inte på alla? Varför koppar? Varför inte på alla?
        Tex så saknas det på min Record RCN-5600 medan de flesta av mina andra klassiska rullar har shimset.

Jag har provat att ta bort shimset och det enda som händer är att centreringsratten skruvas lite längre in och faktiskt tätar bättre mot O-ringen. Det har ju visat sig att allt som vi diskuterat och ifrågasatt i dessa rullar har hela tiden haft en vettig förklaring så.....

Varför dess existens och varför i koppar frågar sig en vetgirig jävel
        Hej Mankan;

Shimsbrickorna i lagerkopparna på mina gamla Ambassadeur multirullar använder jag för att centrera spolen så att inte linan läggs upp ojämnt....

Förr när jag alltid använde homogen nylonlina på rullarna pressades spolgavlarna utåt på rullen och då fick jag ibland öka antalet shimsbrickor i ena lagerkoppen för att centrera spolen...

Ingen vet hur gammal en ABU Ambassadeur multirulle kan bli!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
        Old Firehand
        (Leif Engström)

Ps. Hippos förklaring gällande shimsbrickan i koppar innanför lagret i spolen på vevsidan är sannolikt det svar du söker när det gäller modernare rullar...Ds.
        Senast ändrad av Old Firehand; 2018-02-05, 11:49.

Kommentera

Trots allt funkar min lika med som utan.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
            Jo den fyller en funktion, att skydda kullagret och ge en jämnare "kullagerbroms". När man spänner mekbromsen så kommer det bli en påfrestning för kullagret på vevsidan i spolen. Detta eftersom lagret vilar mot "ytterringen" inne i spolen och pressen från bussningen på spolaxeln trycks mot "innerringen" på lagret. Med en kupad bricka blir det en fjädrande effekt...hoppas jag var tydlig =)

Sen att det kanske funkar utan är en annan sak..
            Hur kan detta skydda lagret? En belastning i sidled är väl alltid en belastning? Köper dina tankar om den fjädrande brickan om den används för att jämna ut vibrationer men i original är den inte kupad utan helt plan. Om vi dessutom väger in att spolen kan snurra maximalt med ca 20000 rpm så undrar jag om ett kupat kopparshims kan hantera och absormera vibrationerna/vikten av en kullager med en sådan precision som krävs.

Överbevisa mig gärna men jag håller mer för troligt att det handlar om att helt enkelt centrera spolen för att jämna ut linupplänggningen. Men detta motsägs givetvis av att även Raketer har shimset och att Rekord saknar det.

På några av mina rullar har jag tagit bort shimset då det faktiskt med shims gjorde att centreringsratten eller spolbromsen hamnade utanför O-ringen. Utan shims så tätade O-ringen

Än så länge har jag inte hittat något på dessa rullar som går att ifrågasätta. Dvs att flera detaljer har vid en första granskning förvånat mig men vid en djupare detalgranskning så har man insett det geniala med dem, Måste säga att ABUs tekniker tagit fram en lysande produkt. Dock kvarstår detta kopparshims........
            Senast ändrad av Mankan G; 2018-02-07, 16:57.
            "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Dessa brickor är kupade i de rullar jag har och har kollat i, vilket ger en fjädrande/mjukare påverkan när man spänner åt bromsen. Fast nu fiskar jag aldrig med bromsen så hårt att det har ngn betydelse..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
              11 svar
              3 651 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg PrN-Sweden  
              Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46