Utväxling haspel - varför inte så hög som möjligt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utväxling haspel - varför inte så hög som möjligt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Utväxling haspel - varför inte så hög som möjligt?

Har funderat på varför man inte vill ha max utväxling dvs så mycket lina per vevtag som möjligt på en haspel (frågan gäller alltså ej multi).

Självklart så förstår jag att man ibland vill fiska betet långsammare.

För mig känns det helt enkelt smidigare att inte behöva veva lika snabbt och ha möjlighet att verkligen dra på när det behövs.

Är det trögare att veva hem ex ett Spinnerbait med högre utväxling? Så mycket att det verkligen motiverar en lägre utväxling?

Glömmer man att veva långsammare när man ska?

Finns det annat jag inte ser?

Dels blir det svårt att kontrollera en långsam hemtagning med hög utväxling och dels blir det tungvevat. Nu ska man visserligen använda spöt (pumpa in fisken) och inte winscha in sin fångst men effektförlusten blir större ju högre utväxlingen är.

Kommentera

För mig så handlar det som du skriver om att kunna få en bra, sakta hemtagning när jag vill det utan att hela tiden behöva tänka på att jag ska vev sakta hela tiden. Däremot vill jag också ha en högutväxlad rulle för andra fiskemetoder och tider på året. Detta som ex vid jiggfiske där jag snabbt vill kunna ta in löslina.

/Fredrik

Kommentera

Gissningsvis en smaksak men jag föredrar att ha olika utväxling på mina rullar. Gillar helt enkelt att veva på i ungefär hastighet. Nu råkar jag till 99% fiska med multi men det är i sak ingen skillnad. Rulle som rulle.

På mina rullar är det jätteenkelt att byta utväxling. Bara att lossa tre tumskruvar och sätta dit en annan gavel. Slipper trä om spöt, knyta på nya tafsar etc. det tar max 30 sekunder. Speciellt uppskattar jag detta när jag fiskar från land och kan inte ha med mig lika många färdigtacklade spön. Ett spö och två gavlar. Vilken utväxling jag tar med mig varierar beroende på säsong och valda beten. Högre till Jerk och varmare vatten. Långsammare till tailar och kallare vatten
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
        11 svar
        3 576 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg PrN-Sweden  
        Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46