Fiskesnackarnas favorittillverkare av haspelrullar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskesnackarnas favorittillverkare av haspelrullar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
    Jag vet. Daiwa och Shimano kan betraktas som seriösa tillverkare. Men Var ligger Fladens och BFT:s rullfabriker?

Precis och detsamma måste jag tyvärr fråga om Cardinal, Revos och Michells rullar - görs de av dem eller av någon annan? Ta en BFT rulle, vad kostar den i annan färg "direkt" från Alibaba måtro? Eller är jag orättvis nu? Rebranding gör mig snurrig...

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Precis och detsamma måste jag tyvärr fråga om Cardinal, Revos och Michells rullar - görs de av dem eller av någon annan? Ta en BFT rulle, vad kostar den i annan färg "direkt" från Alibaba måtro? Eller är jag orättvis nu? Rebranding gör mig snurrig...
      Det är en glidande skala. Daiwa och Shimano äger fabriker i Thailand respektive Malaysia där deras mellan- och budgetmodeller görs (medan de dyraste fortfarande tillverkas i Japan). Andra har mer eller mindre fasta samarbeten med rullfabriker som tillverkar rullar enligt beställarens specifikationer, andra handlar upp sådan legotillverkning där det för dagen är billigast. Sedan har vi de som helt enkelt sätter sitt namn på rullar de inte har annat att göra med än att de köpt dem. Några av varumärkena i omröstningen verkar ägna sig åt samtliga dessa sätt att "tillverka" rullar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Abramis Brama Visa inlägg
        Okej. Miss från mig. Kan tyvärr inte ändra bland alternativen. Kanske kan en moderator fixa't?
        Försökte ändra men kunde inte gissar att det bara är Bergman som har behörighet för detta.

Kommentera

Du har säkert rätt Lausvik. Just att de inte fullt råder över produktionen gör att i vart fall jag blir mer tveksam och funderar över t ex i vilken omfattning de själva kan produktutveckla i egen riktning eller tappar de den kunskapen?

I den mån de kan göra det så funderar jag över hur mycket dyrare den rullen blev jämfört med "samma" rulle såld under tillverkarens egna märke.. Vad får jag för den dubbla pengen utöver ett känt märke?

Kommentera

Lausvik, Daiwas förnämsta rullar är ”made in Japan” och de snäppet under är ”made in China”... sen kommer de andra länderna in i bilden.

Glöm inte heller bort bl.a. de fina spöna till mete som tillverkas av Daiwa i Storbritannien.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Abramis Brama Visa inlägg
              Vilken tillverkare av haspelrullar är egentligen Fiskesnackarnas favorit? Detta är alltså en fråga som förutsätter högst subjektiva svar. Frågan är inte vilken tillverkare som gör bäst rullar utan vilken som är din favorit bland tillverkarna. Favoriten kan baseras på otaliga kriterier:
              mest prisvärd, snyggast, bäst kvalitet, bäst linuppläggning o.s.v.

Rösta bland omröstningsalternativen och skriv gärna en motivering till ditt val i tråden.
              Mitchell 300, 308 och 330 tillhör mina absoluta favoriter bland haspelrullar sedan början av 1960-talet. De fungerar perfekt än idag och har gjort sin plikt både vid fiske efter Abborre, Gädda, Gös, Havsöring, Röding och vanlig Öring från Halensjön i Blekinge till mindre "vann" på norska Finmarksvidda...

Daiwa Whisker Tournament SS 2600 är en av mina sedan slutet av 1980-talet mest långkastande haspelrullar vid fiske med små wobbler och andra lätta beten. Två klara fördelar med Daiwas Whisker Tournament haspelrullar är den taperade långa spolen med suverän linuppläggning över hela spolen och som extra plus är den otroligt jämna slirbromsen... .

Shimano Super Aero 1000GT - 4000GT tillhör några av mina långkastande haspelrullar sedan slutet av 1990-talet....
              Old Firehand
              (Leif Engström)

Ps. Kvalitetsmässigt har jag aldrig haft några personliga problem eller reklamationer med vare sig Daiwas, Mitchells eller Shimanos haspelrullar. Tvingades jag idag välja en enda rulle av mina egna, gamla haspelrullar då väljer jag Mitchell 300 som jag har fiskat problemfritt med sedan något av åren 1961 - 1962. Ds.
              Senast ändrad av Old Firehand; 2018-01-01, 16:23.

Kommentera

Shimano, helt klart.

Kommentera

Använder mest ABU:s Sorön rullar sedan några år. Har två. En tillfällighet. Men de har funkat bra. Skulle dock inte kalla dem favoritrulle direkt.

I övrigt kommer jag inte köpa någon mer sådan här "rebrandad rulle". Blir en Daiwa nästa gång. Mest för att jag gillar ärligheten i deras agerande. Skulle faktiskt aldrig falla mig in att köpa en BFT eller Fladen rulle.

Har i övrigt Svängsta rullar och några Shimano för havsfisket vilka är ok.

- Vill tillägga att den ena Sorön rullen blev jag tvungen att reparera direkt vid leverans då en skruv var snett idragen och förstört gängorna. Blev tvungen att borra in en snäppet större skruv där. Uselt. Men rullarna har funkat bra därefter.
                  Senast ändrad av Dominator91; 2017-12-28, 21:15.
                  __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Jag måste säga Shimano.
                    Har några shimano LP rullar som funkar klockrent och är sköna att fiska med.
                    Har även några shimano hasplar i det dyrare segmentet som även de är mycket sköna att fiska med.

Kommentera

Click image for larger version

Name:	20171228_182819-1.jpg
Views:	1
Size:	458,7 KB
ID:	1786109
                      Min absoluta favorit är ABU:s Cardinal som har fungerat felfritt från det att jag köpte den 1966 fram till jag ramlade och slog sönder den mot en klipphäll förra året.

Sedan dess har jag avverkat en Mitchell som kärvade ihop efter bara två års användning (nu har jag en Shimano Exage som jag hoppas kan hålla lite längre).

Dotterns lilla Shimano inköpt år 2000 håller än.

Jag kan inte rösta med knapparna ovan eftersom min favorit inte tillverkas längre
                      Gråt inte...
                      båten ligger i vassen still
                      full med gäddor och braxar
                      full med ålar och laxar
                      (Alice Tegnér)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57