Fiskesnackarnas favorittillverkare av haspelrullar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskesnackarnas favorittillverkare av haspelrullar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskesnackarnas favorittillverkare av haspelrullar

Vilken tillverkare av haspelrullar är egentligen Fiskesnackarnas favorit? Detta är alltså en fråga som förutsätter högst subjektiva svar. Frågan är inte vilken tillverkare som gör bäst rullar utan vilken som är din favorit bland tillverkarna. Favoriten kan baseras på otaliga kriterier:
    mest prisvärd, snyggast, bäst kvalitet, bäst linuppläggning o.s.v.

Rösta bland omröstningsalternativen och skriv gärna en motivering till ditt val i tråden.
    132
    Abu Garcia
    7,58%
    10
    Accurate
    0%
    0
    BFT
    0%
    0
    Black Max
    0%
    0
    Daiwa
    6,82%
    9
    D.A.M
    0,76%
    1
    Fin-Nor
    0%
    0
    Fladen
    0%
    0
    Fox
    0%
    0
    Gunki
    0%
    0
    Leeda
    0%
    0
    Mitchell
    3,03%
    4
    Okuma
    3,79%
    5
    Penn
    4,55%
    6
    Quantum
    0%
    0
    Shimano
    70,45%
    93
    Wychwood
    0,76%
    1
    Dragon
    0%
    0
    Prorex
    0%
    0
    Annan
    2,27%
    3
    http://enamatorfiskare.blogspot.se
    Instagram enamatorfiskare

Min röst faller på shimano. Tycker att de håller bra kvalitet och de rullarna som jag har ägt tycker jag har varit väldigt prisvärda.
    Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Prorex är ju en produktserie från Daiwa.
      Black Max är en produktserie från ABU.

Edit:

Daiwa har helt klart snyggast rullar. För det mesta även två spolar per rulle och det uppskattas av en metare.

Min första haspelrulle var en Daiwa. Det tog mig 10 år att döda den... rullen motsvarade dagens strl. 2000 och hängde med på allt mitt fiske. Den servades aldrig och användes till att kasta vikter upp till 100 gram. Bör tilläggas att den oftast användes i Öresund till torsk, plattfisk och näbbgädda.

Jag litar på Daiwas generellt höga kvalitet.
      Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2017-12-28, 11:13.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
        Prorex är ju en produktserie från Daiwa.
        Black Max är en produktserie från ABU.
        Okej. Miss från mig. Kan tyvärr inte ändra bland alternativen. Kanske kan en moderator fixa't?
        http://enamatorfiskare.blogspot.se
        Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Jag röstar också på Shimano.

Kommentera

Borde inte omröstningen heta "Vilket varumärke gillar du bäst?". Tillverkningen av rullar "in house" är numera rätt sällsynt och den övervägande delen av de rullar som bär de namn man kan rösta på är tillverkade i anonyma/okända fabriker (som ofta tillverkar åt flera av namnen). Vissa av de varumärken man kan rösta på "tillverkar" överhuvudtaget inga rullar utan klistrar bara sina namn på rullar de köpt in och i bästa fall (men långt ifrån alltid) designat själva. Sedan har ju tex Pure Fishing samlat på sig en hel kortlek av varumärken att spela med. Således finns rullar som tillverkas i olika versioner men istället för att marknadsföras under olika modellbeteckningar säljs under olika varumärken.På surfscenen finns tex olika varianter av samma rullar som kallas antingen Penn eller Mitchell (för att bara ta ett exempel).

När vi kommer in på ämnet kinarullar vet man inte längre vad som är hönan och vad som är ägget. Är en alibaba noname rulle som förefaller identisk med en "märkesulle" en kopia eller är märkesrullen samma rulle som köpts in i ett större parti av något av varumärkena och försetts med deras namn?

Mina favorittillverkare är D.A.M. (från den tiden de gjorde sina rullar i Väst-Berlin), ABU (från den tiden de gjorde sina rullar i Svängsta), Mitchell (från den tiden de gjorde rullarna i Frankrike) och Daiwa (Made in Japan).

Kommentera

Jag har länge varit ett stort fan av Shimano, men på senare tid så har jag upplevt nya Shimano som trögvevade och med ojämn gång jämfört med motsvarande Daiwa. Missförstå mig rätt, ingen uppskattar en bra rulle mer än jag och jag är sugen på att köpa en Twinpower, Stella eller annan japantillverkad Shimano framöver. Men på "billigare" rullar så känner jag att man får bättre rulle för pengarna när man köper Daiwa.

En av mina senaste haspelrullar är en Daiwa Ballistic, den enda Shimano som var i närheten av lika trevlig att veva var en Twinpower som kostade dubbelt så mycket.

Så min röst faller på Daiwa.
              Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Daiwa kör ingen rebranding. VAR rullarna tillverkas är sekundärt så länge de uppfyller en viss kvalitet. Jag äger ingen Daiwa ”made in Japan” men litar fullt ut på dem jag har (rullar som nya kostade snäppet över 1000 kr på den svenska marknaden).

Något som stör mig är att Shimanos rullar (och ibland Daiwas dito) i Sverige förefaller fel prissatta modellerna emellan. Shimano Aernos är en budgetrulle som likförbaskat har ett högt listpris. Ett annat exempel är att Daiwas Exceler och Freams ibland säljs för samma peng och den sistnämnda är överlägset bättre (UTD-broms och Mag Seal). Därför köpte jag mina Exceler (helt dugliga rullar för övrigt) när priset sänktes till 50% av en Freams.

Man får ett hum om rullarnas ”klass” om man tar en titt på prissättningen utomlands.

Det är ingen tvekan om att Shimano vinner denna omröstning. Man röstar på det man använder...

Jag gillar mina Penn Conflict starkt till pillemete i Öresund. Det är robusta rullar men är inte lika roliga att veva med som en Daiwa.
                Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2017-12-28, 13:49.
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jag röstar på Shimano och sedan Okuma av den enkla anledningen att jag har några av dessa rullar och de funkar bra, den senaste köpte jag 2011. Mina första rullar var svenska Cardinaler från Abu men nång gång byttes de ut mot Shimano, oklart varför, det var länge sedan, Aero Sidestab och en Aero XT båda med fightin Drag.

Precis som Lausvik är inne på så upplever jag subjektivt att flera märken inte har egna rullar utan köper in dem av en större tillverkare och etiketterar om, kanske får de något extra kullager och annan färg... (gäller dock ej Daiwa men jag har inte köpt en haspelrulle sedan 2011 kan nog bli en sån om behovet dyker upp...)

Sånt gör att jag känner mig lurad (köper en kinarulle men betalar europeiskt pris) och den risken upplever jag idag som högre med andra märken än med Shimano, Daiwa och i viss mån Okuma.

Det kanske inte ens stämmer men så känner jag och köper därefter... Denna "badgeengeneering" har dock skadat förtroendet för de andra även om de kanske är lika bra som Shimano/Daiwa givet priset... Deras marknadsstrategi förefaller mer genomtänkt, i alla fall är jag övertygad eller kanske manipulerad...

Nästan samma subjektiva känsla har jag kring multirullar Shimano/Daiwa å ena sidan och resten å andra... Lite hårddraget men ungefär så...

PS. Glömde att en Sorön SX 40 köptes ca 2014... Den funkar bra på många sätt men gången... den "skrapar till" invändigt när man vevar ett varv... nästan olidligt.
                  Använd tja 10 turer...
                  Senast ändrad av anteman; 2017-12-29, 12:34.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                    Daiwa kör ingen rebranding. VAR rullarna tillverkas är sekundärt så länge de uppfyller en viss kvalitet. Jag äger ingen Daiwa ”made in Japan” men litar fullt ut på dem jag har (rullar som nya kostade snäppet över 1000 kr på den svenska marknaden).

Något som stör mig är att Shimanos rullar (och ibland Daiwas dito) i Sverige förefaller fel prissatta modellerna emellan. Shimano Aernos är en budgetrulle som likförbaskat har ett högt listpris.
                    Man får ett hum om rullarnas ”klass” om man tar en titt på prissättningen utomlands.
                    Jag vet. Daiwa och Shimano kan betraktas som seriösa tillverkare. Men Var ligger Fladens och BFT:s rullfabriker?

Kommentera

Foton

Collapse

• elgfan
                      Pro Rocket 4500 problem
                      av elgfan
                      På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
                      igår, 06:11
                    • elgfan
                      Pro Rocket 4500 problem
                      av elgfan
                      På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
                      igår, 06:11
                    • elgfan
                      Pro Rocket 4500 problem
                      av elgfan
                      igår, 06:08

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 576 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    217 svar
                    30 195 visningar