Tranx 301 låter vid invevning. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tranx 301 låter vid invevning.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tranx 301 låter vid invevning.

Min tranx 301 tycker jag låter en del vid invevning. Trodde jag löst problemet tidigare men så var inte fallet. Funktionen på rullen är perfekt och när jag frikopplar spolen och sätter snurr på den så är rullen knäpptyst. Jag tror att jag lokaliserat ljudet till palminggaveln dvs den som man tar loss när man ska plocka ur spolen. Vevar jag utan gaveln på så låter det inte. Jag har svårt att beskriva ljudet men rullen låter en del och jag tror inte att den gjorde det när den var ny i kartong. Jag hittar inget som helst fel på gaveln och kan inte se några skrapmärken. Den kan vara så att den helt enkelt bara låter så och att inget är fel men jag vore tacksam om nån/några hade lust att torrveva sina tranx och kolla om dom är knäpptysta eller om dom låter en del. Rullen är fiskad 4-5 pass och absolut inte misshandlad. Den låter betydligt mer än mina ambassadeurer. Lite knepig fråga och kanske inte så lätt för andra att svara på men har ni en ambassadeur att jämföra med så får ni gärna jämföra vilken som låter mest. Ska försöka ordna en film i eftermiddag. Ljudet ändras inte om jag låser alla bromspluttar.. Trodde att det kunde vara källan till ljudet men icke. Sista utvägen är att höra med butiken där jag köpte sen men kollar här först innan jag börjar krångla.

Tackar för svar.

/Richard

Dom ska inte låta , har 3 st som jag har haft sedan den kom är fortfarande silkeslena & knäpptysta .

Provat olja lagrena till spolen

Kommentera

Lagrena är oljade och spolen snurrar knäpptyst och fint. Ljudet kommer som sagt bara när jag vevar med rullen och jag tror att jag lokaliserat ljudet till den löstagbara gaveln. Nästan säker på att det är något med centrifugalbromsen men jag hittar fan inget fel och ser inget konstigt. Blir heller ingen skillnad om jag ändrar axiellt spel på spolen. Ska tillägga att den är mjuk och fin att veva med, känns absolut inget konstigt där.. Mysko!

Kommentera

Ursprungligen postat av RichardO Visa inlägg
        Lagrena är oljade och spolen snurrar knäpptyst och fint. Ljudet kommer som sagt bara när jag vevar med rullen och jag tror att jag lokaliserat ljudet till den löstagbara gaveln. Nästan säker på att det är något med centrifugalbromsen men jag hittar fan inget fel och ser inget konstigt. Blir heller ingen skillnad om jag ändrar axiellt spel på spolen. Ska tillägga att den är mjuk och fin att veva med, känns absolut inget konstigt där.. Mysko!
        Om det är från gaveln då borde det vara något med centrifugal bromsen eftersom det bara låter när du vevar , men efter som du har låst bromsarna borde det inte kunna vara dom & det borde låta mest när man kastar om det är något med centrifugalen .
        Hade ett knäppande ljud på en rulle som jag inte förstod var det kom ifrån då var något smutskorn som hade lagt sen i bromsbanan , prova göra rent bromsbanan .
        Har ett svagt minne om att endel har har problem med låsspärren till gaveln på nya curado 200k , undrar om det kan var något där som spökar

Kommentera

Försökte bifoga ett filmklipp från mobilen men det gick inte. Har dock konstaterat att rullen låter inte som den ska. Har mejlat butiken så får vi se vad som händer. Skumt iom att den är så lite fiskad och såpass försiktigt fiskad. Har skruvat så mycket jag törs nu utan att skruva bort garantierna. Gör inget mer nu utan det får bli ett reklamationsärende..

Kommentera

Är den tyst vid frikoppling är det ju inte något lager. Jag skulle gissa på att det kan vara någonstans vid mellandrevet. Var den knäpptyst från början? Blir med missljud även om du torrvevar den nu?
            http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
            11 svar
            3 576 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg PrN-Sweden