Abu Garcia Ambassadeur 5601C Predator - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abu Garcia Ambassadeur 5601C Predator

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
    Inga av de runda ABUrullar jag köpt nya har varit smorda på ett sätt som jag anser vara adekvat. Högfartsdelen har haft riktigt med ett blått fett. Bra för livslängden men en katastrof för kastlängderna. Bättre med en tunn olja och man får istället finna sig i att droppa i en olja då och då istället. Gör underverk för kastlängderna som sagt.

Lågfartsdelen däremot har varit väldigt sparsamt smorda. I två fall dessutom helt torra. Dvs osmorda. Efter en omgång högkvalitativt fett så gick alla rullarna men speciellt de två osmorda mycket mjukare.

Det är ingen skillnad på var och hur en predator ska smörjas jämfört med en vanlig Classic. Samma smörjmedel används och på samma platser. Det enda som är annorlunda är placeringen av spollagren. Själva spollagren ska ha precis samma smörjning.

Vill du ha en i princip underhållsfri rulle så kleta dit fett på alla platser som rör på sig men räkna med att kastlängderna knappast blir optimala. Vill du ha en rulle som kastar mycket bättre men som kommer att behöva en droppe olja i alla lager som snurrar snabbt efter kanske var femte tur så använd en tunnare olja. Tex Rocket Fuel Yellow. Lågfartsdelen ska alltid smörjas med fett. Den behöver du max smörja en gång om året. På detta sätt tar en omgång smörjning max 2 min.

När du ändå har isär rullen så kan du passa på att smörja in alla ytor, även insidan av gavlarna med ett tunt lager fett. Speciellt bra om du fiskar i saltvatten,
    Okej! Ja, när jag öppnade upp rullen så var det rikligt med blått fett på högfartsdelen, och jag förstår vad du menar med att det kan söla ner kastlängden. Kollade på en video med Mikael Boettge från Sportfiskeboden där han gick igenom deras VC Pike och alla olika oljor som han föreslog, så jag förstår precis vad du menar. Jag har aldrig mekat med en Ambassadeur tidigare, så därför vänder jag mig till er mer erfarna. Stort tack för hjälpen Magnus!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
    11 svar
    3 576 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg PrN-Sweden  
    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46