BFT Instict X7 Lågprofil - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFT Instict X7 Lågprofil

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Känns som om alla missförstår varandra med flit i den här tråden... Tranxen är bättre byggd, ok vi kan enas om det. Classe gillar sin beast bättre.

Vilken rulle som är bäst för DIG kan inte enbart mätas i saker som specifikationer på papperet eller byggkvalitet.

Jag har testat massvis med rullar.. Runda ambor i flera varianter, Lexa, Tranx (HS med powerhandle är det värsta jag någonsin hållit i, även om den är BÄST byggd), Beast, Revo toros och gud vet allt. Rullen jag tillslut föll för när det gäller gäddfiske är tatula 200. Den är troligtvis inte bäst på papperet, men den är bäst för mig.

Sen är det så att allt rasar om man inte sköter grejerna. Den enda rullen som faktiskt svikit mig i skarpt läge är en 5601jb där backspärren gick åt helvete i ett mothugg. Men efter ett samtal till Svängsta kom det ett kuvert med nya delar inom ett par dagar till en kostnad av noll spänn, på det viset är ABU suveräna. Då snackar vi ändå en gammal jb som passerat garantitiden med många år.
    Senast ändrad av Mabo; 2017-11-28, 10:37.

Kommentera

Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
      Berätta gärna vad som hände med tranxen,
      Linspridaren frös fast, allt fett i rullen frös vilket ledde till att rullen känndes och lät som en kaffekvarn. Detta efter ett tempsjunk på 2-3 grader, man tycker att den borde tåla en liten stund i 1-2 minugrader om vattentempen är 6-7 grader. Tur att det är en lättservad rulle.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mabo Visa inlägg
        Känns som om alla missförstår varandra med flit i den här tråden... Tranxen är bättre byggd, ok vi kan enas om det. Classe gillar sin beast bättre.

Vilken rulle som är bäst för DIG kan inte enbart mätas i saker som specifikationer på papperet eller byggkvalitet.

Jag har testat massvis med rullar.. Runda ambor i flera varianter, Lexa, Tranx (HS med powerhandle är det värsta jag någonsin hållit i, även om den är BÄST byggd), Beast, Revo toros och gud vet allt. Rullen jag tillslut föll för när det gäller gäddfiske är tatula 200. Den är troligtvis inte bäst på papperet, men den är bäst för mig.

Sen är det så att allt rasar om man inte sköter grejerna. Den enda rullen som faktiskt svikit mig i skarpt läge är en 5601jb där backspärren gick åt helvete i ett mothugg. Men efter ett samtal till Svängsta kom det ett kuvert med nya delar inom ett par dagar till en kostnad av noll spänn, på det viset är ABU suveräna. Då snackar vi ändå en gammal jb som passerat garantitiden med många år.
        Jag har helt omvänd erfarnhet. Abus service och garanti har varit bedrövlig medan Shimano har varit fantastisk. Detta är framförallt på mina gamla grå Torosar som rasade efter någon månads användning. Jag fick veta av abu att garantin gällde inte om man fiskar i skärgården så det var bara att pynta 600 kr för byte av lager de tre gånger dom hann rasa innan jag tröttnade och sålde rullarna, detta var mitt sämta rullköp någonsin och de var extremt dyra i drift. En kamrat till mig hade samma problematik och hans Revo Toro rasade löjligt snabbt, det tog inte mer än 5 pass så rasade den totalt och lager förr 500-600 behövde bytas, återigen hävdade dom att saltvattensbruk gör att garantin inte gäller.

Sen har jag även haft en JB HS som uppenbarligen var defekt då bromssystemet inte fungerade (se tråden om krokningsproblem) men detta åtgärdade inte abu alls utan jag fick bara lämna tillbaka rullen i butiken och fick pengarna tillbaka. (vilket knappast var tack vare abu utan för att personalen i butiken var förstående)

Var gäller mina Shimanorullar har jag skickat tillbaka en calcutta D som gått ett år och sedan rasat, jag var beredd på att pynta för service och byta av lager där då den gått sjukt mycket men icke, bytet av lager var gratis och hem fick jag en helt fungerande rulle. Samma med min conquest som också rasade efter något år av hårt fiske i skärgårdsmiljö. Tveksamt om detta borde gått på garantin med det gjorde det utan problem!

Så tummen upp för Shimanos Garanti och tummen ner för abu säger jag, folk verkar ha olika erfarenheter även här.
        .

Kommentera

Jag har bara haft bra kontakt med Abu
          Tycker det funkar klockrent och har aldrig varit något bekymmer oavsett vad jag ringt om
          Ringde senast i somras och frågade om en sak, det slutade med att han skickade hem en ny till mig utan kostnad det kallar jag service
          Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
          Flugfiske är en Livs-stil
          2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Jag stod i valet och kvalet mellan Tranx 301 och Toro Beast 51 för ett par månader sedan och det blev en Toro Beast. Det som avgjorde var att Toron har powerhandle med motvikt, lägre utväxling och att den är snyggare.

Tranxen kan mycket väl vara en bättre byggd rulle, men då den bara har dubbelvev eller jigginghandle och det beror på vilken utväxling man väljer så föll den bort. Hade den haft ett powerhandle med motvikt i en lågväxlad version så hade jag nog valt den.

Jag har inte använt Toron tillräckligt mycket för att säga att den är bra, men jag kastar 120 gram med ett 8'6" spö längre än vad övriga i båten når. Bra bett i bromsen och en fröjd att veva med. Än så länge så är jag mycket nöjd.

Den bästa rullen för gäddfiske som jag har använt är dock Calcutta Conquest 401. Den är grym på riktigt.

För övrigt så rekommenderar jag alla som deltar i diskussionen att se filmen som Ekman delade.
            Senast ändrad av Låg_Profil; 2018-02-09, 11:22.
            Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Ursprungligen postat av Fisktutte Visa inlägg
              Jag stod i valet och kvalet mellan Tranx 301 och Toro Beast 51 för ett par månader sedan och det blev en Toro Beast. Det som avgjörde var att Toron har powerhandle med motvikt, lägre utväxling och att den är snyggare.

Tranxen kan mycket väl vara en bättre byggd rulle, men då den bara har dubbelvev eller jigginghandle och det beror på vilken utväxling man väljer så föll den bort. Hade den haft ett powerhandle med motvikt i en lågväxlad version så hade jag nog valt den.

Jag har inte använt Toron tillräckligt mycket för att säga att den är bra, men jag kastar 120 gram med ett 8'6" spö längre än vad övriga i båten når. Bra bett i bromsen och en fröjd att veva med. Än så länge så är jag mycket nöjd.

Den bästa rullen för gäddfiske som jag har använt är dock Calcutta Conquest 401. Den är grym på riktigt.

För övrigt så rekommenderar jag alla som deltar i diskussionen att se filmen som Ekman delade.
              Kan förstå ditt resonemang där, kör själv med Tranx 401 i lägsta utväxling och önskar ändå att den var lite lägre utväxlad, förstår inte riktigt varför dom inte erbjuder en i 4.5-5 någonstans. Där vinner ABU tycker jag då jag gillar lägre utväxling helt enkelt.

Sen förstår jag inte heller alls varför man sätter en powerhandle på en högutväxlad rulle, det är som att man försöker kompensera att den är klenare genom att ge mer hävstång men då försvinner ju också fördelen med en högutväxlad rulle då det blir längre man måste veva för att få in samma linmängd? Var ligger logiken? Sjukt märkligt, men detta finns exempel på i fler rullmodeller som HS JB:en tex som också har powerhandle av någon anledning.
              Senast ändrad av henrikj; 2017-11-28, 13:52.

Kommentera

Jag kollade på filmen han delade, Men....
                Det finns tonvis med film som både dissar och höjer Alla rullar
                Jag är en sån som vill prova själv och lyssnar därför inte så mycket på vad andra säger, om det inte skulle vara så att jag Vill veta något och frågar
                Har ställt många frågor här på FS och fått många svar, men i slutändan så är det ändå Jag som väljer

Har dock lärt mig en sak om FS uppdelat i 2 stora läger. Shimano vs Abu och sen har vi den mindre skaran som kör Daiwa. Men Daiwa fansen dissar inte andra rullar har jag märkt som faktiskt många här inne gör jag tycker om dom flesta rullar på Marknaden men har fastnat för Abu när det gäller Multirullar, och shimano när jag kör Haspel
                Jag har ägt och fiskat med både Shimano, daiwa, okuma och något kinaskit som jag ej minns märket på, men har återgått till Abus rullar. Både runda och LP då jag tycker dom har en gedigen känsla och är jävligt snygga

Med detta sagt går jag och jobbar och imorgon blir det fiske, med mina Abu prylar

Skitfiske på er alla och må era Rullar hålla för många gäddor framöver

Classe
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Ursprungligen postat av henrikj Visa inlägg
                  Kan förstå ditt resonemang där, kör själv med Tranx 401 i lägsta utväxling och önskar ändå att den var lite lägre utväxlad, förstår inte riktigt varför dom inte erbjuder en i 4.5-5 någonstans. Där vinner ABU tycker jag då jag gillar lägre utväxling helt enkelt.

Sen förstår jag inte heller alls varför man sätter en powerhandle på en högutväxlad rulle, det är som att man försöker kompensera att den är klenare genom att ge mer hävstång men då försvinner ju också fördelen med en högutväxlad rulle då det blir längre man måste veva för att få in samma linmängd? Var ligger logiken? Sjukt märkligt, men detta finns exempel på i fler rullmodeller som HS JB:en tex som också har powerhandle av någon anledning.
                  Tyvärr är väl gäddfisket i Svergie en mkt liten marknad , men hade gärna sett lite olika alternativ på handtag antingen att det ingår eller att man kan köpa som tillbehör .

Till Musky fisket är en Tranx HG perfekt , där ska det gå fort & det är tungt att veva hem stora spinnare .

Kommentera

Ursprungligen postat av orient Visa inlägg
                    En liknelse - Subaru är bäst byggda och har minst garantiåtgärder etc (nej, jag orkar inte skriva några belägg) men jag föredrar Mitsubishi. Det som på papperet ska vara bäst behöver inte alltid vara så eftersom vi människor är olika.
                    Jag har en Subaru Outback. Den är bra i snö och halt väglag, men dock ganska bullrig jämfört med mina tidigare Mercedes E-klass och V-6 Ford Granador....

Nothing is forever!

http://www.trumman.com/st/suick_thrillers.htm
                    Old Firehand

Ps. Fredrik Johansson på en av Suick-bilderna har Svenskt Rekord i Gäddfiske. ds.

Kommentera

Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
                      Tranxen är BÄTTRE BYGGD än Beasten
                      Man skulle kunna utveckla detta ytterligare ....

Det finns få rullar i den storleken som kan mätta sig med Tranxen när det gäller byggkvalite , prestanda och förbättringar och jag har en mångårig erfarenhet med att fiska med och serva de flesta rullarna som finns att få tag på här hemma. Det vackraste finns inuti rullen och det är inte omöjligt att dessa förbättringar kan bli standard i fiskerullar framöver.

Själv, servade en beast för inte så längre sedan och kan posta bilden om hur det såg ut inuti . Ingen vacker syn!

Det går inte att diskutera vilken rulle som är bäst, det är osmart, men att bedriva en häxjakt mot en fiskerulle eller en fiskepryl som är så bra som tranxen är inte så smart heller.

Kan utveckla det ytterligare, Shimano idag, när det gäller fiskerullar, springer ifrån alla. De är heta nu, lika heta som Abu var en gång i tiden eller som Daiwa var under sin storhetstid.

Häls //T
                      Senast ändrad av tonyex; 2017-11-28, 15:55.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 576 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46