Nasci 4000 (2017) - glapp/ljud i veven normalt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nasci 4000 (2017) - glapp/ljud i veven normalt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nasci 4000 (2017) - glapp/ljud i veven normalt?

Hej!

Min nya Nasci 4000 (inköpt i juli) går finfint på många sätt, men jag funderar på om veven är som den ska.
    Detta är endast min tredje rulle i mitt 33-åriga liv, så jag har inte många referenspunkter att utgå ifrån.

Det verkar glappa lite grann, i alla riktningar, där veven går in i rullkroppen.

Jag har bifogat en video - passar på att be om ursäkt för det håriga benet.
    - Först ruckar jag på veven vänster/höger (ut/in?)
    - Sen fram/bak, dvs med/mot vevriktningen.
    - Sist allmänt genom att hålla i den innersta delen av veven och röra omkring.

Det är lite störande med glappet och det är lite störande med det tillhörande "missljudet".
    I övrigt är rullen mjuk och skön och går tyst och fint.

Frågan är helt enkelt om detta glapp är något som verkar defekt eller om det är en beklaglig men "normal" egenskap hos rullen.
    Bifogade filer

Jag kan tyvärr inte se din video på mobilen.

Generellt kan man säga att ju dyrare rulle desto mindre glapp/toleranser. Ett visst glapp får man tyvärr räkna med. Det du kan göra är att ta rullen till butik och jämföra med andra rullar av samma modell. Är glappet mycket värre på ditt exemplar är det reklamation som gäller.

Testa dock att skruva loss veven helt. Ibland hamnar brickan/plastbiten (eller vilken variant det nu är på rullen) som håller veven i rätt läge och fjädrar emot lite fel. Jag har på vissa rullar uppfattat skruven till veven som någon millimeter för lång, då sitter inte veven helt tajt i sidled. Man kan då slipa ner toppen på skruven lite med våtslippapper.

Kan missljudet ha denna förklaring? Kolla:
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2017-11-08, 19:13.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
      Jag kan tyvärr inte se din video på mobilen.

Generellt kan man säga att ju dyrare rulle desto mindre glapp/toleranser. Ett visst glapp får man tyvärr räkna med. Det du kan göra är att ta rullen till butik och jämföra med andra rullar av samma modell. Är glappet mycket värre på ditt exemplar är det reklamation som gäller.

Testa dock att skruva loss veven helt. Ibland hamnar brickan/plastbiten (eller vilken variant det nu är på rullen) som håller veven i rätt läge och fjädrar emot lite fel. Jag har på vissa rullar uppfattat skruven till veven som någon millimeter för lång, då sitter inte veven helt tajt i sidled. Man kan då slipa ner toppen på skruven lite med våtslippapper.

Kan missljudet ha denna förklaring? Kolla:
      https://www.fiskesnack.com/forum/sho...-från-IARlager

Ok. Kolla gärna videon på dator om möjligt.

Jepp.
      Har tagit bort veven flera gånger och skiftat position - mellan vevaxelns fyra sidor - samt bytt sida på veven. Mer eller mindre exakt samma resultat.
      Man ser glappet med blotta ögat, så det är inget snack om varifrån ljudet och känslan kommer.
      Tack för tipset om att slipa ner toppen. Får ha det som en sista utväg - gillar inte att göra åverkan på nya grejer med garanti...

Det är som sagt inte ett vinande ljud vid vevning utan ett "smällande" som beror på nån form av glapp, och det kommer odiskutabelt från vevens ingång i rullen.
      Click image for larger version

Name:	20171108_213435.jpg
Views:	1
Size:	647,6 KB
ID:	1785900

Kommentera

Jag kollar videon imorgon.

Ett mellanrum mellan rullkropp och vevens ”ytterdiameter” finns det dock alltid. Annars skulle ju veven skava på rullen. Hur det är gjort designmässigt skiljer sig lite åt. Så här stort är mellanrummet på en Daiwa Exceler 2500A. (Men ändå glappar inte veven i sidled då det är tajt passning på vevens axel).

Click image for larger version

Name:	E7E4473E-B321-460E-880A-0F4B8D4F4CB7.jpg
Views:	1
Size:	979,3 KB
ID:	1785903

Kommentera

Nu har jag kollat videon (i Windows Mediaplayer) och det ska givetvis inte glappa så pass mycket.

Så glappar rullar när inte vevens skruv är ordentligt åtdragen (glappet i sidled på själva axeln bidrar till att glappet uppåt nedåt mångdubblas). Det är också märkligt att det glappar så pass mycket när du skakar veven framåt/bakåt, nästan som att IAR inte funkar riktigt klockrent.

Jag tippar på att skruven är för lång eller så är rullen (eller bara veven) defekt.
          Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2017-11-09, 13:36.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
            Nu har jag kollat videon (i Windows Mediaplayer) och det ska givetvis inte glappa så pass mycket.

Så glappar rullar när inte vevens skruv är ordentligt åtdragen (glappet i sidled på själva axeln bidrar till att glappet uppåt nedåt mångdubblas). Det är också märkligt att det glappar så pass mycket när du skakar veven framåt/bakåt, nästan som att IAR inte funkar riktigt klockrent.

Jag tippar på att skruven är för lång eller så är rullen (eller bara veven) defekt.
            Ok. Ja det känns lite väl mycket - svårt som sagt att veta när man har få referenser till vad som är normalt.
            Nascin är ju ingen "topprulle", men det är ändå 1300 spänn och den är som sagt i princip helt ny.

Jag ska kontakta kundtjänst hos återförsäljaren och lyssna vad dom säger.
            Man vill som kolla läget med mer vana fiskare först, så man inte kontaktar butiken med icke-problem.

Jag kommer att uppdatera tråden sen jag fått svar från butiken, samt vilka eventuella åtgärder dom vidtar, så tråden inte lämnas oavslutad.

Kommentera

Jag har en exakt likadan rulle och den glappar ingenting. Nu är den helt ny, men den glappar i.a.f. inte rätt ur kartongen så att säga...

Kommentera

Du ska definitivt reklamera rullen!
                Jag har två Nasci 4000 rullar samt även en polare som har likadan och de glappar inte i närheten av lika mycket som din.

Otur att detta händer dig för jag är riktigt nöjd med mina rullar!

Kommentera

Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
                  Jag har en exakt likadan rulle och den glappar ingenting. Nu är den helt ny, men den glappar i.a.f. inte rätt ur kartongen så att säga...
                  Lysande! Samma rulle till och med - perfekt att få en bra jämförelse med.

Jag vet ärligt talat inte om det var lika uttalat glapp när den var sprillans ny som vad den är nu.
                  Då man köper en ny grej man sett fram emot är det ju som när man träffar en ny tjej - nykär och märker inte av eventuella brister.

Detta tillsammans med input från den gode sir fish-a-lot stärker ytterligare min misstanke att rullen inte är i perfekt skick.
                  Jättebra också att jag fick den här kompletteringen innan jag kontaktar butiken.

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokben Visa inlägg
                    Lysande! Samma rulle till och med - perfekt att få en bra jämförelse med.

Jag vet ärligt talat inte om det var lika uttalat glapp när den var sprillans ny som vad den är nu.
                    Då man köper en ny grej man sett fram emot är det ju som när man träffar en ny tjej - nykär och märker inte av eventuella brister.

Detta tillsammans med input från den gode sir fish-a-lot stärker ytterligare min misstanke att rullen inte är i perfekt skick.
                    Jättebra också att jag fick den här kompletteringen innan jag kontaktar butiken.
                    Rätt och riktigt. Nu har jag många rullar (för många) och jag hade märkt om något var galet från start. Jag är förbi "nykär stadiet"

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 590 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46