Sitter fast på val av havsfiskerulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sitter fast på val av havsfiskerulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
    Det kan löna sig att köpa begagnat... folk säljer ofta efter en vända i Norge.

Jag har Okuma Metaloiden du länkar till men den har ännu inte sett vatten. Andros är ju snäppet vassare och har IAR-lager (men Metaloiden uppför sig som om den hade).

Tänk på att det är stor skillnad i storlek på Okuma-rullarna. Strl. 5 = 440g och strl. 12 = 700g. Jag köpte Metaloiden för att den är så kompakt och ändå sväljer mycket lina - dessutom helt i metall. Två växlar är en bra variant som möjliggör olika typer av fiske.
    Jo det är ju det som jag älskar med androsen och metaloiden, det är så ruskigt fina rulllar och i ett kompakt paket. 5an blir ju som du säger mycket lättare och rymmer ändå väldigt mycket lina. Det enda som oroar mig är bromsen men den klarar nog sig.

Vad tror du om 0,28 J-braid x8 multicolor till den? Väldigt bra lina, har den på min lite grövre haspelutrustning men vet inte om den är det optimala till havsfisket. Kollade på 0,32 powerpro också, ska tydligen hålla dimensionen bra så då får man på en bra bit på 5an.

Kommentera

Jag är ingen expert på havsfisket men 0,28 mm är ju det som många väljer som absolut tjockaste lina. Man vill undvika att linan påverkas för mycket av strömmen.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
        Jag är ingen expert på havsfisket men 0,28 mm är ju det som många väljer som absolut tjockaste lina. Man vill undvika att linan påverkas för mycket av strömmen.
        Jo det var det jag tänkte, börjar ju fara iväg så mycket när det är strömt o man har grov lina. Sen så tål den ju riktigt mycket för sin storlek så tror att jag kör på den. Tack för hjälpen

Kommentera

Kanske lite över budget, men kika efter en Torsa, utgått relativt nyligen så man kan göra grymma klipp (lyckades fåtag på 4st nya till pangpris).

Jag har fiskat med massvis/alla "topp-rullar", ingenting går att jämföra med Torsan, absolut ingenting.

Kvaliten/slitstyrkan/kraften/bromsen/passformen/hållbarheten är överlägsen allt annat du finner. Enda negativa är att jag börja behandla mina andra rullar som jag behandlat mina torsor, dom har alla rasat...

Så nu kör jag bara Torsa. Guidar med dom med så dom lever ett minst sagt hårt liv, alla är som nya iaf.

Buy a Shimano Torsa Lever Drag Reel - http://bit.ly/kahfwAThe Shimano Torsa is the king of kings when it comes to high speed and powerful lever drag fishing ...
          Senast ändrad av Halibut King; 2017-12-24, 15:26.
          www.halibutkingadventures.com

Kommentera

Foton

Collapse

• elgfan
            Pro Rocket 4500 problem
            av elgfan
            På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
            igår, 06:11
          • elgfan
            Pro Rocket 4500 problem
            av elgfan
            På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
            igår, 06:11
          • elgfan
            Pro Rocket 4500 problem
            av elgfan
            igår, 06:08

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
          11 svar
          3 576 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg PrN-Sweden  
          Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
          217 svar
          30 195 visningar