Tips, råd, info, m.m sökes: Shimanos digitala rullar (DC rullarna) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips, råd, info, m.m sökes: Shimanos digitala rullar (DC rullarna)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har Metanium DC, men kan tyvärr inte svara på saltvattensfrågorna.
    Du har rätt att siffrorna står för år. Det finns ingen ny Metanium vad jag vet, den senaste DC rullen som kom är Shimano 17 Exsence DC.
    Metanium rör sig mellan vikterna 5-30g på inställningarna.

Jag har fått uppfattningen av att oavsett vilket bromssystem man väljer så är de bra.4x8 ger lite mer utrymme till finjustering. Då i-DC5 bara har 4 inställningar + auto.
    Då jag bara har erfarenhet av i-DC5 så kan jag bara svara på det, och det fungerar egentligen som de flesta bromsar, man ställer in hur hårt den ska bromsa. De har en "guide" över inställningar för olika vikter. De kan man se förbi lite. Det är som en vanlig rulle, man behöver anpassa efter betet och förhållandena.
    Skillnaden blir att det är något chip + magnet som ska försöka justera det och det lite småmysiga bzzzz ljudet.

Det är hög nördfaktor med DC rulle. Men om de är bättre än andra? Nej det kan jag inte påstå. Min Revo Premier krävde nästan mindre pill på inställningarna när man hade lärt sig den.
    Jag har svårt att motivera fullpriset på en Metanium DC.

(Det ska sägas att jag skriver detta samtidigt som jag funderar på att byta rullen mot en Gen4 Premier eller senaste Exscence DC, men jag tror jag har övertalat mig själv att jag inte ska byta.)
    Senast ändrad av gnutten; 2017-10-17, 08:34.

Kommentera

Vill helt klart lära mig kasta ordentligt med multi men samtidigt inte börja från scratch, efter alla reviews etc som lästs om främst Metanium så är den väldigt förlåtande mot ex överspolning (kräver förvisso tummbromsning när betet landat i vattnet).
      Att slippa plocka bort sido stycke i tid och otid för att justera hela tiden, att få lite mindre huvudvärk med trassel, etc.
      Det är den primära faktorn till att det kikats extra kring dessa rullserier.
      Har jag förstått det rätt så är 4x8/3x8 systemet ett mer-fler justeringssys än vad I-DC5 sys är, därför tankarna börjar luta lite mer åt Metanium/Scorpion samt att dessa finns med lite fler utväxlingar med linupptag som jag tror kan passa mitt ändamål bättre.
      Dock finns frågetecken kvar kring våra svenska förhållanden och främst Metanium.

Vill dock poängtera att det säkert kan va så framöver att jag inte är nöjd med DC sys längre och vill gå på ex helt mekaniskt, lika så att DC sys absolut inte behöver va bättre än andra mekaniska funktioner.
      Utan det är mer för att få lite hjälp/bättre handikapp i början.

Går det att se skillnad på en 2013 Vs 2015års Metanium?
      Vad pratar man för spann på kastvikter när det gäller Scorpion?

Kommentera

Jag har samma erfarenheter som flera andra i denna tråd. Det är visserligen inte svaret du ber om men...... Kan du inte lära dig en "vanlig" multirulle så lär du inte heller klara av en DC. Du kommer bara att slänga pengarna i sjön. Du gör givetvis vad du vill med dina surt förvärvade pengar. DC har egenskaper som är beroendeframkallande men det är inte antiskatboegenskapen som är det unika. Och tummen kommer alltid att behövas när betet slår ner. Det som många tillverkare framhäver med spolbroms eller vad det nu kallas är endast en ratt för att centrera spolen i chassit. Drar du åt den för att slippa använda tummen när betet landar så kommer du dels få tokkorta kast och dels slita ut lagren i förtis. Så glöm den finessen. Den ska ställas så att spolen glappar ytterst lite i sidled. Lagren som sitter i alla rullar oavsett fabrikat är inte designade för belastning i sidled som en sådan åtragen "broms" skapar

En väl utsorterad och inställd multirulle i en van fiskares hand ger för de allra flesta minst lika långa kast som med haspel och definitivt inte mer trassel. Det kommer att bli ett antal skatbon i början då väldigt många "fuskar" genom att ställa ner bormskraften för mycket i början. Ställ kastbromsen på max, och acceptera lite kortare kast initialt. För att efter att vanan kommer ställa ner kastbromsen sakta men säkert. Spelar ingen roll om det är mag, c eller DC broms vi talar om.

Varje bromssystem har egenheter som kan vara bra att känna till. På japantackle sida om just olika bromssystem som du säkert redan har läst förklaras det rätt bra. http://japantackle.com/tackle_topics/brake_system.htm Dock tycker jag att skillnaderna är större i teorin än i praktiken
        Senast ändrad av Mankan G; 2017-10-17, 13:31.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Dc rullar är ju första hand framtagna för att kasta riktigt långt. Inte för att vara lättkastade och säkra.

Kommentera

Ja visst kan du köpa en DC-rulle, jag har två, och gillar dem men som jag förklarat så kan även SVS Infinity ställas in med ett steglöst, utvändigt vred plus att du kan välja antal aktiva vikter invändigt om du vill och behöver.
            De flesta verkar efter en inkörningstid nöja sig med att reglera kastbromsen med det yttre vredet har jag förstått...

Daiwas magnetbromsar är om möjligt ännu lättare att komma åt då de är helt utvändigt reglerbara, den bästa är väl Mag-Z, Mag 3D och Mag-V (lite beroende på användningsområde) som inte har en linjär bromseffekt utan påverkas av spolens varvtal. De är knappt bökigare, vred som vred i princip även om vissa föredrar Daiwa andra Shimano eller ABU ofta av känslomässiga skäl... DC har dock ett trevligt ljud i de flesta modeller, t ex Scorpion 2017

Kommentera

Min chronarch ci4 var mkt lättkastad och lätt att ställa in samt att den låg skönt i handen. Tycker den var mer lättfiskad än min Exscense till viss del men jag ville ha den snabbare utväxlingen därför behöll jag dc rullen. Så satsa på typ en kryare och modernare lågprofilare ex. en zillion Eller en chronarch så får du en rulle som är lätt att kasta med samt en broms du kan justera från utsidan.

DC rullar tycker jag som sagt kräver lite mer skills än en vanlig "dum" rulle så det är inte samma som att börja från noll. Men är du helt såld på en sådan kan jag inte ändra dig, Men faktumet kvarstår att kan du inte kasta med en vanlig kan du inte heller kasta med en dc.

/Apan

Kommentera

Vill man slippa öppna rullen alls för att ställa in bromsen så kan den här vara ett bra val: http://www.tackletour.com/reviewdaiwatatulasvtw.html

Kommentera

Hmm, nu har man blivit väldigt kluven....
                  Bilden jag har fått av DC systemen, särskilt DC5 är att det är ett väldigt bra system för dummies iom att det "hanterar sig själv" till viss del om man väljer rätt inställning (dock inte sagt att det är helt fail safe).
                  Har läst på många reviews hur förlåtande det är, någons 8åriga unge kastar som en kung direkt typ, etc.
                  Att det inte är helt fail safe förstår jag som sagt, men att det inte verkar va så "simpelt" att börja med som jag fått uppfattningen om gör mig kluven.
                  Om nya rullen skulle kosta 20kr eller 5000kr spelar inte så stor roll så, bara det ger mig en betydligt bättre grund till minskande av skatbo etc så tar jag kostnaden som en investering.
                  Dvs nått som är lite mer förlåtande mot klantig hantering.

Har läst en del om olika typer av bromssys, olika tillverkares glorifieringar om än det ena än det andra men blir ärligt inte riktigt klok på vilket som skulle kunna vara bäst lämpat för mig.
                  Nu är det här inte rätt tråd för nedan men gör ett litet försök ändå bara för att se lite vad folks tankar ger.
                  Om man helst vill åt följande:
                  * Lätt att justera in skapligt (främst mot överspolning även om tumme får sköta den biten också)
                  * Helst inget sido stycke som behöver plockas av för att knäppa runt på vikter, etc dvs gå bra/enkelt att ställa broms utvändigt i från.
                  * Lågprofil som väger lite
                  * Saltvatten resistent
                  * Spinnfiske som främste användningsområde
                  * Gå att göra hyfsade längder på kasten (när man blivit lite mer inkörd på hanteringen)
                  * Utväxling+linintag runt 6:1/60-70cm
                  * Vänster vevad
                  * Kunna hantera betesvikter på ca 5-40g
                  Typ nått så där

Även om jag är såld på Shimano när det gäller haspel så är jag öppen för andra märken av kvalitet, med vettiga garantier och möjligheter till service i Sverige.

Kommentera

Känner du för en DC och kosta vad det kosta vill så tycker jag du ska köra på det. Jag uppfattar inte DC som svårare än andra rullar som har bra bromsar.

Tycker absolut att det kan vara värt att kolla upp nya 17 Scorpion DC. Eftersom den har samma bromssystem / vikter som Metanium, men till ett lägre pris.

Ingen aning om hur garantiärenden och service är i Sverige på DC rullar. De jag brukar se i butikerna är den äldre Exsence och Metanium. Att importera borde bli lite värre om man får problem. Det är ju trots allt teknik i dessa rullar.
                    Senast ändrad av gnutten; 2017-10-18, 12:15.

Kommentera

Denna rulle är bland det absolut bästa du kan få tag på. Denna rulle är egentligen en "riktigt" zillion byggd i Japan.
                      Uppdaterad med sv spole och kolfiber lameller. Vrid upp magneten till max i början sen är det bara att köra. Passa på för de finns inte kvar länge till och priset är otroligt bra just nu!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 620 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46