Hur få bättre/jämnare broms på Daiwa Luna 300L? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur få bättre/jämnare broms på Daiwa Luna 300L?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur få bättre/jämnare broms på Daiwa Luna 300L?

Gott folk,

Jag har 2 st Daiwa Luna 300L som jag använder till det tyngsta spinnfisket. Jag har haft dessa rullar några år och jag är grymt nöjd med allt utom bromsen och sättet den jobbar på. Eftersom de används till stora tunga beten (med rejäla krok) och med kraftiga spön så behöver också bromsen kunna matcha detta för att kunna hålla emot ett rejält mothugg...

Problemet jag upplever är att bromsen är väldigt ojämn och ryckig. Ju hårdare man drar den, desto värre blir problemet med "ryckigheten", vilket kanske är naturligt? Bromsen är av typen fiberbrickor och rostfria brickor. Jag har provat med mer eller mindre mängd "Cal's star drag grease" och just nu kör jag i princip torrt och jag tycker inte det gör någon större skillnad. Någon som har ett bra knep/tips för att få bättre och jämnare bromsverkan?

För info så kanske jag ska nämna att jag har ett gäng andra rullar att jämföra med...

Prova & byt skivorna till skivor från http://www.smoothdrag.com/ sen finns det inte så mkt mer man kan göra

Kommentera

OK, det kan ju vara värt ett försök! Thanx...

Kommentera

På min 253 byte jag till större skivor (dvs mindre hål i mitten och mer bromsyta) och bromsen blev riktigt fin efter det.

Kommentera

Ursprungligen postat av ajoan Visa inlägg
          På min 253 byte jag till större skivor (dvs mindre hål i mitten och mer bromsyta) och bromsen blev riktigt fin efter det.
          Jag ser vad du skriver, men jag tror inte jag fattar riktigt. Skivorna ska ju träs upp på "vevaxeln" eller vad jag ska kalla den och skivorna har väl inte jättemycket större hål än vad axelns diameter är, eller?

Kommentera

Ursprungligen postat av Lejestrand Visa inlägg
            Gott folk,

Jag har 2 st Daiwa Luna 300L som jag använder till det tyngsta spinnfisket. Jag har haft dessa rullar några år och jag är grymt nöjd med allt utom bromsen och sättet den jobbar på. Eftersom de används till stora tunga beten (med rejäla krok) och med kraftiga spön så behöver också bromsen kunna matcha detta för att kunna hålla emot ett rejält mothugg...

Problemet jag upplever är att bromsen är väldigt ojämn och ryckig. Ju hårdare man drar den, desto värre blir problemet med "ryckigheten", vilket kanske är naturligt? Bromsen är av typen fiberbrickor och rostfria brickor. Jag har provat med mer eller mindre mängd "Cal's star drag grease" och just nu kör jag i princip torrt och jag tycker inte det gör någon större skillnad. Någon som har ett bra knep/tips för att få bättre och jämnare bromsverkan?

För info så kanske jag ska nämna att jag har ett gäng andra rullar att jämföra med...
            Hej Lejestrand;

...och när du har följt Eskos råd att byta ut de ihoppressade bromsskivorna kan du lägga på minnet att alltid nollställa slirbromsen efter varje avslutad fisketur och inte ha slirbromsen ställd i botten som du gör idag....

Goda råd, bra tips och kunskap är inga tunga bördor!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Old Firehand

http://www.trumman.com/st/suick_thrillers.htm

Kommentera

Länken till smoothdrag verkar inte funka?

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                Hej Lejestrand;

...och när du har följt Eskos råd att byta ut de ihoppressade bromsskivorna kan du lägga på minnet att alltid nollställa slirbromsen efter varje avslutad fisketur och inte ha slirbromsen ställd i botten som du gör idag....

Goda råd, bra tips och kunskap är inga tunga bördor!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                Old Firehand

http://www.trumman.com/st/suick_thrillers.htm
                Det känns tryggt att du vet precis hur jag hanterar min utrustning!

Kommentera

Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
                  Länken till smoothdrag verkar inte funka?
                  Det kräver lite trixande, men jag har hittat sidan.

Kommentera

Hej,

Jo, på 253 så är originalskivornas hål större. Se bifade bilder där det ska framgå. På den ena finns original med och på den andra bilden enbart nya bromsskivor (inte mina men liknande)

Click image for larger version

Name:	orginal.jpg
Views:	1
Size:	84,3 KB
ID:	1785724Click image for larger version

Name:	nya.jpg
Views:	1
Size:	32,4 KB
ID:	1785725

Kommentera

Foton

Collapse