Abu Revo MGX vs. Shimano Exsence CI4+ (haspel) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abu Revo MGX vs. Shimano Exsence CI4+ (haspel)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abu Revo MGX vs. Shimano Exsence CI4+ (haspel)

Hej på er!

Jag är på jakt efter en riktigt fin haspelrulle (gärna lättvikt) för insjöfiske och tittar för närvarande på dessa två modeller. Jag har tidigare alltid fiskat med Shimano men tänker att det kan vara värt att ta en titt på konkurrenterna också.

Båda dessa rullar ligger runt 2500kr, väger under 200gram och har en relativt hög utväxling.

Vad har ni för erfarenheter av dessa rullar? Alternativt, andra tips i samma prisklass?

Abu Revo MGX 20:

Shimano Exsence CI4+ C3000HGM:
    Senast ändrad av SpecimenHunter_Rasmus; 2017-10-04, 07:22.
    www.specimenhunters.se
    "Big carp are very seldom caught in winter.. and that also goes for spring, summer and autumn"

Kvalitén på ABUs grejer nu för tiden är inte som det var förr eller så är det bara jag som har haft otur med mina rullar , senaste rullen en Revo SX40 funkar men knarrar & låter efter några timmars fiske . Spelar ingen roll hur mkt man oljar .
    Enda rullarna från ABU som jag skulle lita på är amborna från Svängsta

Shimano alla dagar , har flera stycken & alla funkar perfekt

Kommentera

Tack för ditt svar! Jag klämde lite på shimanon i butik idag och den är helt magisk. Men på deras nyare modeller tycker jag dem har gjort spärren som fäller tillbaka bygeln när man börjar veva onödigt hård. Är det något du har tänkt på?

Abu rullen hade dem haft ett exemplar av men det var just nu ivägskickat på service pga ojämn och trög gång, lite oroväckande..
      Senast ändrad av SpecimenHunter_Rasmus; 2017-10-03, 17:23.
      www.specimenhunters.se
      "Big carp are very seldom caught in winter.. and that also goes for spring, summer and autumn"

Kommentera

Därför man ska fälla bygeln med handen

Kommentera

Ursprungligen postat av SpecimenHunter_Rasmus Visa inlägg
          Tack för ditt svar! Jag klämde lite på shimanon i butik idag och den är helt magisk. Men på deras nyare modeller tycker jag dem har gjort spärren som fäller tillbaka bygeln när man börjar veva onödigt hård. Är det något du har tänkt på?

Abu rullen hade dem haft ett exemplar av men det var just nu ivägskickat på service pga ojämn och trög gång, lite oroväckande..
          Har inte tänkt på att bygeln är hård men nu när du nämner det så , det skulle då vara det enda negativa men det är inget som stör under fisket .

Kommentera

Tar hellre än Shimano för 1000 än en ABU för 2500.

Kommentera

Jag har ett par rullar av bägge fabrikaten i storlekar 2500-3000 Från 600 till 2500 kr. Alla fungerar finfint och ingen har knorrat det minsta,

Det enda jag kan anmärka på är att när jag sätter veven på höger sida så är lagringen lite klenare på ABU orra 2 än på de övriga. Dvs veven vinglar lite, dock ytterst lite. Stradic, Revo, biomaster och de övriga jag har fungerar alla galant
              "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Har en MGX 20 samt en Stradic 2500.

MGX'n sitter numer på mitt favoritspö, men händer att Stradicen får ett gästspel på det då och då.
                Dock så fick jag byta ut rullen efter ca 5 ggr då ett lager började strula.
                Så instämmer med att kvaliteten inte är på topp hos ABU längre.
                Tog dock under 24 timmar innan säljaren för ABU var förbi med en ny till butiken där jag lämnade in den.
                Senast ändrad av Me_pps; 2017-10-05, 06:36.

Kommentera

Om detta fortfarande är aktuellt så skulle jag titta på nya excence. Shimano rekommenderar den för sea bass och lerefish. Nya X-protect i dom nyare rullarna ska vara bättree än tidigare coreprotect. Kanske bara är lek med ord men det låter bra precis som honung och te när man är förkyld. Nyare teknik än i stella. Det som skiljer är antalet kullager. Jag hade ju kört en sån om det var jag. Jag har inga bra erfarenheter av ABU MGX då dom inte hållit kvalitet jag letar efter. Två MGX har gått sönder för min del och jag är väldigt snäll mot mina rullar. Glappar en hel del jämfört med shimano och tycker inte linuppläggningen slår en stradic FK t.ex. MEn men jag kanske fått två måndagsexemplar. Det räcker för att iaf få en syn på ABU för egen del som inte är positiva alls.

Kommentera

Min MGX pajjade efter typ 3 månader, så ta shimanon.

Kommentera

Foton

Collapse

• elgfan
                      Pro Rocket 4500 problem
                      av elgfan
                      På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
                      igår, 06:11
                    • elgfan
                      Pro Rocket 4500 problem
                      av elgfan
                      På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
                      igår, 06:11
                    • elgfan
                      Pro Rocket 4500 problem
                      av elgfan
                      igår, 06:08

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 576 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    217 svar
                    30 195 visningar