Delar till Pro Rocket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Delar till Pro Rocket

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Delar till Pro Rocket

Skaffade en Amba Pro Rocket och tanken är att behålla den länge.
    Har lite planer på trim osv även om jag nu tror att den funkar alldeles utmärkt som den är.
    Men vad bör jag skaffa först till den för att göra mest skillnad? Har några ambor men ingen som är pimpad.
    Vill ha långa kastlängder och kvalitet.

Nästa fråga, vad bör/kan jag göra direkt? Spola lagren och smörja ytterst försiktigt?

Rangordnande i Prisklass, tyvärr är det nog så att Nr.3 och Nr.1 gör mest skillnad, nr 2 gör nog mest skillnad när 3 är införskaffat.

Först och främst, skaffa en kullagrad vev, alla vet att för att få fisk och kunna kasta långt krävs en kullagrad vev... [Ironi]

1. Göra rent och torka bort överflödigt fett ur rullen... Göra ren lagren med kemisk ren bensin och skaffa Rocket fuel Yellov label
    2. Skaffa lättad linspridare och keramisk knivbult, http://sportfiskeboden.jetshop.se/am...isk-knivbult-1
    3. http://sportfiskeboden.jetshop.se/am...el-performance
    Överkurs när man har gjort allt och vill ha lite mer...
    4. Kullagrad linförare och Linförardrev, http://sportfiskeboden.jetshop.se/am...h-linforardrev
    Senast ändrad av Patrik_J; 2017-08-17, 19:13. Anledning: Missade den kullagrade veven...

Kommentera

Ursprungligen postat av Patrik_J Visa inlägg
      Rangordnande i Prisklass, tyvärr är det nog så att Nr.3 och Nr.1 gör mest skillnad, nr 2 gör nog mest skillnad när 3 är införskaffat.

Först och främst, skaffa en kullagrad vev, alla vet att för att få fisk och kunna kasta långt krävs en kullagrad vev... [Ironi]

1. Göra rent och torka bort överflödigt fett ur rullen... Göra ren lagren med kemisk ren bensin och skaffa Rocket fuel Yellov label
      2. Skaffa lättad linspridare och keramisk knivbult, http://sportfiskeboden.jetshop.se/am...isk-knivbult-1
      3. http://sportfiskeboden.jetshop.se/am...el-performance
      Överkurs när man har gjort allt och vill ha lite mer...
      4. Kullagrad linförare och Linförardrev, http://sportfiskeboden.jetshop.se/am...h-linforardrev
      Bara för att överförklara punkt nr 1. Använd fett igen, inte bara yellow label olja. Olja ska användas i små mängder på rätt ställen. Fett i resten av rullen är lika viktigt. Men jag håller med om att det kan vara bra att torka bort fabriksfettet och lägga dit nytt själv.

Jag skulle heller inte tipsa om att göra rent lager förän dom trasslar. Risken att det blir sämre är stor om man inte vet exakt vad man gör. Om rullen ändå är ny alltså.

Nya lager och ny spole gör antagligen mest skillnad enligt mig. Sen är ju alla andra uppgraderingar i reel performance också fina så klart, men att bara byta en av dessa delar upplevs inte speciellt mycket. Det är alla/många delar tillsammans som gör skillnaden.ö från original.
      Senast ändrad av hula; 2017-08-17, 22:19.

Kommentera

Tack för era svar o länkar��

Kommentera

Som Fredrik säger, och som min tanke var... ta bort "klickar" fett... ett tunt lager räcker där fett skall vara... inte en "klick"...

Kommentera

Ska fiska med rullen ikväll och känna på den orörd. Synd att butikerna runt mig bara har Abus vanliga olja, hade varit kul att testa med oljorna nämnda här ovan.
            Får beställa ett ut kit i veckan istället. Men dom verkar ha två kit, ett pike och ett annat. Tanken är iofs att ha rullen till gäddfisket men det blir till ett downsize spö och mest gummi runt 50-80gram.
            Pike kitet kanske inte är det rätta då?

Kommentera

Får beställa ett ut kit i veckan istället.
              Du kan lika bra köpa Abu´s grejer som sitter i dom nya C3/C4/Record dom fungerar lika bra och är betydligt billigare.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                Du kan lika bra köpa Abu´s grejer som sitter i dom nya C3/C4/Record dom fungerar lika bra och är betydligt billigare.
                Håller med.
                Köp nya spolen (inte wiffle, waffle?) för record och linspridare i aluminium från c3an. Dessa två uppgraderingar gör mest och ärligt talat behöver du inte fundera på mer för de gram på betena som du skriver att du ska dänga iväg.

Kommentera

Vi har disukterat detta i andra trådar. Jag har själv gått del långa vägen i trimning. En kul och lärorik resa som fått mig att istället för att toktrimma allt bara trimma efter behov. Läs mer på https://www.fiskesnack.com/forum/sho...islista/page20

I nedanstående inlägg har jag redovisat vad de olika trimningarna ger. Jag har helt enkelt tagit en toktrimmad rulle och plockat bort del efter del och ersatt dem med original för att se vad resp trimning gör för kastegenskaperna:
                  "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Vill ha långa kastlängder och kvalitet.
                    Om långa kastlängder är du väldigt beroende av ditt spö det är ju spöet som kastar inte rullen.

downsize spö och mest gummi runt 50-80gram.
                    Om dom vikterna ökar en lättare spole stabiliteten men om den ökar kastlängden är jag mer tveksam till.
                    Enligt mina erfarenheter med UT spolar blir nog svaret om en lättare spole kastar längre med +60gr nej.
                    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2017-08-18, 19:01.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 581 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46