Ursprungligen postat av engqvist
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ny multirulle till abborre!
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inläggsjälvklart är det så att det inte är bara spolen men jag är säkert på att det är den största komponenten i att kasta långt. Sen undrar ja hur stor en sån 70 rulle är jämfört med en shimano 150?
Frågan är dock. Är både spolen och lager optimerade för att kasta långt med lite tyngre beten eller lätt? Den sista benämningen bfs kanske ger en vink?
Matchar du fick rullen med något passande spö får du en grym kombo. Finns flera spännande i Japan klassade 2-10g ..
Kommentera
-
Tänk på att en ytterst lätt spole faktiskt kan förkorta kasten i vissa fall. En riktigt lätt spole kräver ett litet moment för att starta , ett litet bete
När spolen väl startat så vill man att spolen i princip ska snurra av sig själv i samma hastighet som linan far ut. Snurrar spolen långsammare blir kastet kort. Snurrar spolen snabbare så blir det skatbo. I praktiken blir det att linan drar med sig spolen som vill snurra aningens långsammare då man vill ha en liten säkerhetsmarginal.
Men här kommer kruxet. En tyngre spole har en massa som gör att den snurrar längre av sig själv när den väl startat. Jag har själv märkt av detta i praktiken. Jag har provat det mesta inom mindre multirullar. Från Metanium DC, Aldebaran BFS, Daiwa Air, Daiwa Pixy, Daiwa Presso och Revo Extreme 2 till BlackMax och diverse obskyra Okuma. Trimmade och otrimmade. Den rulle som jag har funnit vara den optimala för ultralätta beten är faktiskt en gammal ABU Mörrum 1600 SX Mag med en spole från Avail, 1640R. På min våg väger den spolen endast 5 gr helt tom. Originalet väger 13 gr. Ingen som helst konst att slänga iväg 2-3 tums jiggar med endast en weedlesskrok tillräckligt långt. Dvs helt utan blyhuvud. Det går tom att få iväg endast lina och snabblås med lekande. Dvs utan bete. Inga långa sträckor men det fungerar på rätt spö. MEN
Med aningens tyngre beten, säg från 10 gr skallar och jigg så kommer jag längre med originalspolen. Trots att det sitter helkeramiska kullager i bägge spolarna så stannar trimspolen klart tidigare än originalspolen vid ung samma fart. Massan är helt enkelt för liten för att orka hålla igång spolen. Nu har jag ställt in min broms för ett "life on the edge". Dvs jag har en mycket liten säkerhetsmarginal mot trassel. Är din kastbroms lite hårdare ställd så lär du knappast märka av det då spolen bromsas så pass effektivt att det är spolen som begränsar hur långt du kommer. Vinsten med ultralätta spolar ligger i hur de klarar av lättare beten.
Det är inga jätteskillnader när betesvikterna går uppåt men den är tydlig. Skillnaden i kastegenskaper åt andra hållet är mycket större. Dvs en lättare spole gör att du kan använda beten som inte alls skulle fungera med en annan tyngre spole. För mig så är det givet att jag föredrar en lättare spole. Den ger mycket mer i den nedre skalan än vad den förlorar i den övre. Tänker du dig använda beten som startar på 10 gr och uppåt så kan du köpa vilken rulle du vill. 10 gr väger en 5 g skalle och en 2 tums jigg på ett ungefär. Alla klarar av dessa beten. Nedåt 5 gr så är urvalet mindre. Nedåt 3 gr så är det inte många rullar kvar. Tänker du använda beten i hela skalan så måste du vara medveten om att du måste kompromissaSenast ändrad av Mankan G; 2017-11-21, 19:55."Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr
Kommentera
-
71hg för 1990kr på fredag
Borde väl vara ett bra pris?
Kanske enkelt kan avgöra vad det blir?Ingen fisk är chans för fisk.
https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/
Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
https://www.youtube.com/user/jurgenjons
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Mankan G Visa inläggDen rulle som jag har funnit vara den optimala för ultralätta beten är faktiskt en gammal ABU Mörrum 1600 SX Mag med en spole från Avail, 1640R. På min våg väger den spolen endast 5 gr helt tom.
Fel på din våg?? Själv hade jag en sådan spole och den vägde lite mer än så, närmare 7,5 gram tom.
For mer info kolla länkarna:
eller
Själv tyckte att availspole till 1500c var vassare. Avail spolar med spårdjup under 2.0 håller för lite lina och är mest lämpliga till regnbågsfiske eller till korta kast när man fiskar abborre. Faktum är att det kan bli lite jobbigt om man krokar en pigg 5 kg gädda med dessa lätta prylar och alldeles för lite lina kvar på spolen. Har varit där.
Frågan här är inte rullen utan avail spolar, som håller världsklass. Jag har haft närmare 10 avail spolar för Abu och Shimano och jag behåll två av dom och bägge sitter på Calcutta Conquest rullar. Det finns en uppsjö avail spolar till många shimano och abu rullar och det gäller att hita sin favorit för det fisket man bedriver. Bjuder på lite länkar om man inte orkar att google-översätta avail.jp.
>> https://www.hedgehog-studio.co.jp/product-list/12
>> https://www.hedgehog-studio.co.jp/product-list/32
>> http://japantackle.com/tuning-parts/...s/shimano.html
>> http://japantackle.com/tuning-parts/...reels/abu.html
Själv tycker, att den bästa runda rulle för att kasta lätta beten när det gäller kvalité, känsla, kastlängder [har mest med spole , spö, och utövare att göra] osv är en Calcutta Conquest 50 med uppgraderat drev till 7.0:1 och med en CNQ5026Ra. Dessa små conquest [de är verkligen små] har ingen konkurrens i det segmentet när det gäller kvalite och känsla. Testade denna 50 CQ rulle med en CNQ5016BL eller 5014 [det var så längre sen] , en 5060 och fastnade på CNQ5026Ra på 7,2 gram. Med detta kit kastar jag 2 grams vobblers lika lång som med haspel med snarlika spön, dessutom kastar jag 10 gram jiggar tumfritt vilket är otroligt med tanke på prylarna är mer än 10 år gamla. Värt att lägga till att denna spole kastar längre och framförallt mkt mkt stabilare än org spole upp till 15-20 gram, sen tar det linan slut för fisket.
Bjuder på lite rullp0rrn,
100
50
Men idag finns det mkt mer ekonomiska alternativ om man vill hitta en multirulle till det lättare fisket. För att göra en lång lång historia kort, klicka på "Bra och informativa trådar om multi/lågprofil" länk på min signatur.
//TSenast ändrad av tonyex; 2017-11-22, 00:00.
Kommentera
-
Snygga rullar.
På ”MIN” våg väger Avail 1640R 5 gr. Har för mig att Avail själva skriver dryga 7 gr. En skillnad är att min är vägd helt tom. Inte ens det fasta lagret fanns på plats när jag vägde min spole. Sedan så visar min våg inga decimaler och jag har inte en susning om hur den avrundar. Dessutom har den säkerligen en felvisning men det intressant är väl egentligen skillnaden mot originalspolen. Originalspolen till Mörrum SX 1600 mag står sig bra även idag rent viktmässigt. Jag blev förvånad när jag vägde spolarna på mina andra sk UL-under. Spolarna på Aldebaran, Pixy, Presso ligger i samma härad som originalspolen till SX 1600. De få rullar jag har provat som har lättare spolar är faktiskt oftast ABU Revo. Extreme, MGX och Premiere har alla spolar som väger in på ca 10 gr i original med ett lager och bromsmekanismen på plats. De har lite olika linkapacitet så med lina påspolad väger Extreme minst. Dock klart mer än en Mörrum SX1600 med Avail 1640R
Avail 1640R har ett spoldjup på 4 mm. Inte 2 mm. Räcker och blir över med 0,14 mm flät även för gädda. I alla fall mindre madammer även om jag har dragit upp ett par femmor med den rullen.
Det är intressant att du nämner Calcutta Conquest 50. I ett test av tackletour så har de testat Calcutta Conquest 100 mot en trimmad Mörrum SX 1600. De var ytterst lika med en liten fördel för Calcuttan. Främst ergonomiskt men även kastmässigt i vissa fall. 50:an har fått sämre kritik men är älskad ändå. Den var visserligen otrimmad så.... det är ju tur att smaken är som baken. Jag har aldrig provat 50:an. Får väl se om det blir en sådan också. Jag har letat runt bland en mängd olika rullar efter att ha läst mycket på div forum. Gått på ett par nitar och hittat ett par positiva överraskningar. Annars skulle jag nog kunna leva med de flesta av rullarna som finns att köpa.
Ergonomiskt så föredrar jag faktiskt de små runda rullarna. De passar mina händer bättre än LP utom i ett fall. Alla runda vi har räknat upp är gjorda i metall. Otrevligt kallt på höst och vinter. På alla LP jag har är gaveln i komposit. Mycket varmare när det är kallt ute.
På dessa rullar för UL beten och dessa extremt lätta spolar så spelar spollagren enormt stor betydelse. Men förmodligen betyder kastbromsen allra mest. De måste vara delikata i sitt ingrepp för att förhindra overruns men samtidigt smidiga nog att inte begränsa de lätta betenas kraft att dra med sig lina ut. För mig så har mag fungerat bäst. Förmodligen en smaksak
Btw så hittade jag en ABU Revo MGX på rea idag. 999kr kändes som ett fyndSenast ändrad av Mankan G; 2017-11-22, 16:00. Anledning: Rättat felstavningar. Finns det något rättstavningsprogram som är sämre än det som Apple använder?"Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
Btw så hittade jag en ABU Revo MGX på rea idag. 999kr kändes som ett fynd
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg50:an har fått sämre kritik men är älskad ändå.
Man brukar säga på TT att: "After a nuclear holocaust, all that will be left are cockroaches and Conquest (Calcutta TE TG) 50's"
Men, det finns alltid ett men, det kostar för mkt att utveckla och tillverka sådana små runda rullar idag, så det är därför tillverkas nyare rullar med lite billigare material och komponenter som funkar mist lika bra, men dessa nya rullar kännetecknas inte av samma ingenjörskost som dessa lite äldre "topnotch" rullar. I praktiken funkar dessa nya rullar minst lika bra för de flesta fiskare.
Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
Det är intressant att du nämner Calcutta 50.
Det finns flera varianter av Calcutta 50 och de har olika nivåer när det gäller kvalite, prestanda och självklart pris..
Själv har testat calcutta 50 B, Calcuta 50 XT , Calcutta TE och Calcutta Conquest 50. Det finns även Calcutta Conquest 50 DC och Calcutta Conquest 50s dvs Shalow Special. Det ska inte vara lätt.
Samma sak gäller Amba 1600 och 3600 plattformar, där det finns flera rullmodeller med mer än 20 st olika spolkonfigurationer totalt.
Häls //TSenast ändrad av tonyex; 2017-11-22, 14:16.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inläggVar ????"Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr
Kommentera
-
Ursprungligen postat av tonyex Visa inläggSök inte på Calcutta Conquest 50 på tackletour, för att då blir din värld uppochner vänd.
Man brukar säga på TT att: "After a nuclear holocaust, all that will be left are cockroaches and Conquest (Calcutta TE TG) 50's"
Men, det finns alltid ett men, det kostar för mkt att utveckla och tillverka sådana små runda rullar idag, så det är därför tillverkas nyare rullar med lite billigare material och komponenter som funkar mist lika bra, men dessa nya rullar kännetecknas inte av samma ingenjörskost som dessa lite äldre "topnotch" rullar. I praktiken funkar dessa nya rullar minst lika bra för de flesta fiskare.
Du menar väl 01 Calcutta Conquest 50 och då är det bättre att det står det istället för att undvika att folk går ut och köper en "plain" Calcutta 50 och tror att den kommer att prestera som sina något dyrare kusiner.
Det finns flera varianter av Calcutta 50 och de har olika nivåer när det gäller kvalite, prestanda och självklart pris..
Själv har testat calcutta 50 B, Calcuta 50 XT , Calcutta TE och Calcutta Conquest 50. Det finns även Calcutta Conquest 50 DC och Calcutta Conquest 50s dvs Shalow Special. Det ska inte vara lätt.
Samma sak gäller Amba 1600 och 3600 plattformar, där det finns flera rullmodeller med mer än 20 st olika spolkonfigurationer totalt.
Häls //T
Ha aldrig provat CC 50 eller 100. Däremot har jag en CC 200DC och tidigare en modern CC300 av senaste årsmodell. Rasande fint utförande och bearbetade men lika rasande prissatta för vad de ger
PS. Jag har lagt till ”Conquest” i mitt tidigare inlägg..... tack för påpekandet.Senast ändrad av Mankan G; 2017-11-22, 23:47."Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
|
11 svar
3 651 visningar
0 gillar