Hjälp med haspelrulle. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med haspelrulle.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av amazonic Visa inlägg
    Jag har en stradic ci4+ 2500 använd en säsong du kan få till bra peng.
    Va vill du har för den? Är det hgfb modellen eller den äldre?

Kommentera

Ursprungligen postat av Caesarsaurus Visa inlägg
      Kolla efter en shimano rarenium, annars kan du nog få en stradic för runt 1500 el billigare, kolla angeldomän i Tyskland de har allt å brukar va billiga på rullar, speciellt de lite dyrare modellerna, men ja hade gått upp till 2000-2500 i storlek å en femhundring i pris så har du betydligt bättre rullar att välja på å slipper strul å mek me skiten,mina shimano rullar e på topp efter 6 års brutalt gäddfiske med regelbunden service å kommer palla lätt 10 år till ��en lina ja verkligen kan rekommendera är powerpro s8s till öringen, tyst å smidig flätlina som visserligen kostar lite väl mycket tyvärr,kör själv med en 0.23 tracerbraid å den hade du klarat de flesta öringar å bågar med en 0.14 å då snackar vi tunn men hållbar lina
      Håller med fullt ut. Kikar på stradic ci4 . Har du tips på bra tyska sidor?

Kommentera

Enda du behöver: https://www.angel-domaene.de

Kommentera

Ursprungligen postat av crowax Visa inlägg
          Frågan är om man tar versionen med högre utväxling eller inte. Är det en fördel?

Såg också att 3000 rullen är samma som 2500 fast med större spole.

Jobbigt med alla val. Någon som har någon synpunkt på 3000 vs 2500 storleken och om det är bra att ta högre utväxling?

Skiljer 20 spänn bara

Kommentera

Vad ska du med 3000 rullen till? På 2500 rullen får du plats med 240m 0.20 lina vilket måste vara mer än nog. Om du har ett behov att kunna veva in snabbt så väljer du HG versionen som tar in 88cm per vevtag jämfört med 73cm på den vanliga. Du får fundera på vad din fisketeknik kräver helt enkelt.

Kommentera

Ursprungligen postat av crowax;1100587 [I
              [/I] Abu Garcia kan hålla sig till sina ambassadeur rullar. Tycker inte deras haspelrullar är några höjdare. :) Iaf inte om man jämför med Shimano och Daiwa.

Om du vill komma billigt undan har jag en Daiwa Exceler 1500 jag inte använder.
              Hej Crowax;

Kanske har du helt rätt men här har vi lite olika uppfattningar...
              Med hjälp av mina gamla svensktillverkade ABU Cardinal 55 och 57 har jag på Bomber B15A och den ledade varianten B15J fångat ett antal Havsöringar med de tyngsta vägande mellan 8,5 kilo och 9,2 kilos vikt . Jag fiskade Havsöring under höst och vår utanför Askö, Ornö och Utö tillsammans med fiskeguiden Johan Abelsson här .. http://www.abelfishing.com/cat/blogg/ ...

Några år senare bättrade jag på mitt gamla rekord med ett hekto och fångade en Havsöring vägande 9,3 kilo på en Bomber B15A-XSIO "Fegisen" och rullen var även då en svensktillverkad ABU Cardinal 55...

När vi under senare år har fiskat Lax i norska älvar som Gaula, Namsen och Orkla och inte "tvångskastat lagligt" med flugor och 15-fots SAGE flugspön, då föredrar sonen John-Fredrik och jag numera haspelrullen Daiwa SS2600 Whisker Tournament och 11-fots Berkley Lightning och Berkley Phazer haspelspön till våra Bomber wobbler...

Jag är tillräckligt gammal för att vara dum!

http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm
              Old Firehand

Kommentera

Det är den nyaste modellen med 6.0:1 utväxling.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  Hej Crowax;

Kanske har du helt rätt men här har vi lite olika uppfattningar...
                  Med hjälp av mina gamla svensktillverkade ABU Cardinal 55 och 57 har jag på Bomber B15A och den ledade varianten B15J fångat ett antal Havsöringar med de tyngsta vägande mellan 8,5 kilo och 9,2 kilos vikt . Jag fiskade Havsöring under höst och vår utanför Askö, Ornö och Utö tillsammans med fiskeguiden Johan Abelsson här .. http://www.abelfishing.com/cat/blogg/ ...

Några år senare bättrade jag på mitt gamla rekord med ett hekto och fångade en Havsöring vägande 9,3 kilo på en Bomber B15A-XSIO "Fegisen" och rullen var även då en svensktillverkad ABU Cardinal 55...

När vi under senare år har fiskat Lax i norska älvar som Gaula, Namsen och Orkla och inte "tvångskastat lagligt" med flugor och 15-fots SAGE flugspön, då föredrar sonen John-Fredrik och jag numera haspelrullen Daiwa SS2600 Whisker Tournament och 11-fots Berkley Lightning och Berkley Phazer haspelspön till våra Bomber wobbler...

Jag är tillräckligt gammal för att vara dum!

http://www.trumman.com/bomber/bomber.htm
                  Old Firehand
                  Tror dock du hade kunnat ta dina rekord med en Shimano eller Daiwa rulle också.

Kommentera

Ursprungligen postat av crowax Visa inlägg
                    Tror dock du hade kunnat ta dina rekord med en Shimano eller Daiwa rulle också.
                    Klockren

Kommentera

Crowax.

Jag tänker lite såhär. Om man har behov av att veva in snabbt är de skönt att ha den möjligheten med Hg versionen, vill man veva saktare så är de att sänka tempot på vevningen.

Men å andra sidan så kan man vända på det och bara veva fortare när man behöver det.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 585 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46