Nyhet: Shimano Curado K - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nyhet: Shimano Curado K

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
    Min säljare på normark har inte försökt sålt in den till mig än. Å andra sidan så försökte han sälja in tranxen i april, men jag fick mina i slutet av augusti, så liknar det något sånt så finns väl curadon till våren. Å andra sidan är det ju snart slut på säsongen, iallfall för oss som har vinter.

Vad tror ni? Flipp eller flopp? Kommer den utmana tatula försäljningsmässigt? Om svenska butikspriset blir ca 1599 tror jag det. Å andra sidan står det på fiskeutrustning-online att "ord pris" (alltså rek från grossist) är 2799. Och dom marginalerna brukar inte finnas här, så jag gissar att om normark rekar den på 2799, kommer den ligga på ca 2199 i svenska butiker.... Men kan hända att det blir nå annat...
    Nya Curadon verkar vara hyllad överallt ser verkligen framemot att testa den rullen , få se vad den kommer passa bäst till abborre , gädda eller öring känns som den skulle kunna passa till allt möjligt .
    Hoppas verkligen att våra svenska butiker kan matcha priset mot Danmark . Men när Normark är inblandad då känns det som det kan bli vad som helst .
    Kan man sälja Tranxen till nästan exakt samma pris över hela världen då borde även Curadon K kunna hamna på samma peng .

Kommentera

Det beror ju lite på vad normark får för avtal gentemot Shimano och sen i sin tur vad butikerna får för avtal med normark... Är ju som känt kanske inte just alltid butikerna som tjänar dom stora pengarna. och absolut vill svenska butiker matcha utlandet, i den mån det går. Tror dock det blir tufft med facit i hand vad Curado i och tranx kostar hos normark, så gissningsvis kommer den ligga på 1999-2499 i Sverige... Men det är bara spekulationer och kommer priset ligga i det övre spannet kommer det fortsätta gå fler daiwor än shimanos i dagsläget... Tråkigt tycker jag, för shimanorullar är fina, men priset är nästan alltid en mycket viktig faktor för konsumenten... Med det sagt så vill jag också påvisa att jag inte tycker det är något fel på daiwa heller! Men tatula ct ligger ju på 1499, vilket är en vettig peng för en kompetent rulle.

Curado K är väl tänkt som en något "lättare" rulle som kanske inte i första hand är för det tunga gäddfisket, det ska nog Tranxen göra.
      Personligen tycker jag att K är en snygg rulle med, det i kombination med c-broms istället för magnet kan göra att vissa kommer välja den rullen. Borde passa utmärkt till allt från abborre till lättare gäddfiske.

Över till MMG, så som tidigare påvisar kanske det inte är en superbra lösning vid praktiskt fiske. Finns många detaljer som gör rullar till häftiga att torrveva men inte tillför så mycket i praktiken, mest troligt behöver drevet mer underhåll än på en konventionell rulle. Men sen är det ju faktiskt en del som gillar att ta hand om sina rullar. Tyvärr är denna skara personer i minoritet :p
      http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Nån som vet hur mycket det skiljer i spolbredd på nya Curado k å Chronarch c14?

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
          Nya Curadon verkar vara hyllad överallt ser verkligen framemot att testa den rullen , få se vad den kommer passa bäst till abborre , gädda eller öring känns som den skulle kunna passa till allt möjligt .
          Hoppas verkligen att våra svenska butiker kan matcha priset mot Danmark . Men när Normark är inblandad då känns det som det kan bli vad som helst .
          Kan man sälja Tranxen till nästan exakt samma pris över hela världen då borde även Curadon K kunna hamna på samma peng .
          Det verkar vara en rätt liten rulle. Skulle tro att den känns för liten tillsammans med en gäddpåk även att den tar ganska mycket lina.

Här jämförs den i storlek med andra modeller:

Kommentera

Hur "tungt" tror ni man kan fiska med denna?

Kommentera

Ursprungligen postat av Freddan Visa inlägg
              Hur "tungt" tror ni man kan fiska med denna?
              Klämde på en högervevad för ett par månader sedan i Kanada & den känns välbyggd , tror du kastar samma vikter som gamla curadon utan problem .
              Läst om folk som kastar 100 grams beten utan problem med gamla curado 201 själv tycker jag är för mkt men 60-70gr skulle jag inte tveka att köra .
              Rullen är mindre än gamla curado 201 , att sätta den på ett gäddspö då kan den nog upplevas som för liten .
              Är själv sugen på den men jag vet inte riktigt vad man ska ha den till , upplever den lite för grov till Abborre & för liten till gädda .

Kommentera

Du får helt enkelt börja fiska bass!
                Eller jigga gös kanske?

/Alex

Kommentera

Ursprungligen postat av jaesaren Visa inlägg
                  Du får helt enkelt börja fiska bass!
                  Eller jigga gös kanske?

/Alex
                  Där sa du något , en bass rulle skulle sitta bra till nästa resa :-)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                  11 svar
                  3 576 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg PrN-Sweden  
                  Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46