Nyhet: Shimano Curado K - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nyhet: Shimano Curado K

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nyhet: Shimano Curado K

Jag som nyss var inne på att skaffa en Curado 200i snubblade just över detta: http://fish.shimano.com/content/sac-...-curado-k.html

Den ser minst sagt lovande ut.
    Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kul att dessa förbättringar hittade till curado plattan [den mest sålda multi ] och den kommer att göra rullen ännu bättre än sina föregångare. Det var inte alls oväntat faktiskt. //T
    Senast ändrad av tonyex; 2017-06-28, 23:13.

Kommentera

Det enda jag ser lite oroväckande på är att de satt in micro dreven i den. Har försökt hitta fördelar med dem. Rullen går mycket mjukare när du torrvevar den i butik. Är det enda vad jag kan se. Men dock otroligt viktigt för shimano. Det är ju i butiken de säljer rullar.
      Allt annat är cititerat från shimano reklam. Bla större kontakt yta.
      Nackdelar.. De små kuggarna kan inte hålla mycket fett och dreven går torrt. Har tyvärr visat sig vid åtskilliga gånger hos min rullservande kompis.
      I en riktig bruksrulle som curado där folk inte alltid sköter service känns väl kanske inte så smart med sådana drev.
      Men klart i dagens slit och släng samhälle så skrotar man väl rullen efter ett år och då gör det inget.

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
        Nackdelar.. De små kuggarna kan inte hålla mycket fett och dreven går torrt. Har tyvärr visat sig vid åtskilliga gånger hos min rullservande kompis.
        I en riktig bruksrulle som curado där folk inte alltid sköter service känns väl kanske inte så smart med sådana drev.
        Men klart i dagens slit och släng samhälle så skrotar man väl rullen efter ett år och då gör det inget.
        Det får man helt klart ha i åtanke. Lösningen är att serva sin rulle, lämna in den eller köpa en Curado E.
        Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

@engqvist
          Du är så negativ inställd ibland , så jag undrar vart allt det där kommer ifrån.
          Än så länge jag har inte haft problem med mina MM drev och de har gått varmt. Letade efter info på andra forum på nätet och det finns inget negativt skriven om det heller. Kan det vara så enkelt att Shimano gjorde det bra "förengångskull"?

Inga andra rulltillverkare har kommit med något så bra på många år. MM dreven är tjockare än vanliga HEG , så det har tänkt på slitage oxå. Det är inga barnrumpor som designar det där.
          Källkritik ska man ha och i det har fallet verkar inte stämma så bra, tycker jag

Jag säger bara mer rulla' med mm, x-ship och svs. De rockar fett!

Häls //T <- som kan fiskerullar
          Senast ändrad av tonyex; 2017-06-29, 13:33.

Kommentera

Såg riktigt trevlig ut .
            Undrar om inte en Tatula ska få ge plats för en Curado K till det lättare Gäddfisket ;-)

När jag köper en Shimano då är jag aldrig orolig för kvaliten & efter deras senaste Tranx rullar är dett bästa dom har gjort så jag hoppas den känslan är i nya Curado K .

Går att förhandsboka , lev i mitten Juli
            Senast ändrad av Cosmoz 08; 2017-06-29, 13:12.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
              @engqvist
              Du är så negativ inställd ibland , så jag undrar vart allt det där kommer ifrån.
              Än så länge jag har inte haft problem med mina MM drev och de har gått varmt. Letade efter info på andra forum på nätet och det finns inget negativt skriven om det heller. Kan det vara så enkelt att Shimano gjorde det bra "förengångskull"?

Inga andra rulltillverkare har kommit med något så bra på många år. MM dreven är tjockare än vanliga HEG , så det har tänkt på slitage oxå. Det är inga barnrumpor som designar det där.
              Källkritik ska man ha och i det har fallet verkar inte stämma så bra, tycker jag

Jag säger bara mer rulla' med mm, x-ship och svs. De rockar fett!

Häls //T <- som kan fiskerullar
              Haha. Visst är jag negativ till vissa finesser som jag inte ser vad de har för praktisk betydelse. Och kan eventuellt försvaga funktionen.
              Men jag lyssnar väl lite mycket på en gemensam bekant som ibland får se baksidan av vissa "otroligt" bra finesser vid service och reparationer.

Kommentera

hehehe. Jag misstänkte det.

Det är mkt som man inte gillar när man skruvar rullar och man tycker att visa komponenter är byggda av material som man spontant tycker är av dåligt kvalite , typ plast, komposit osv. Samma misstänksamhet gäller visa lösningar som känns inte genomtänkta alls, allt detta i teori alltså. Faktum är att praktiskt rullägande visar det motsatta. Och det är vi glada för.

Häls //T

Kommentera

men hur står den sig mot tex, en ambassadeur?

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                    hehehe. Jag misstänkte det.

Det är mkt som man inte gillar när man skruvar rullar och man tycker att visa komponenter är byggda av material som man spontant tycker är av dåligt kvalite , typ plast, komposit osv. Samma misstänksamhet gäller visa lösningar som känns inte genomtänkta alls, allt detta i teori alltså. Faktum är att praktiskt rullägande visar det motsatta. Och det är vi glada för.

Häls //T
                    Fast nu var det inte teori utan praktik det handlade om.
                    Hur bra material det än är i dreven så mår inga kuggar bra av att gå torrt. Det tror jag nog de flesta förstår. Problemet med micro dreven är de små kuggarna som inte kan hålla så mycket fett. Samma med kullager. Hur fina de än är så mår de heller inte bra av att gå torrt.
                    Sköter man dem är de säkert bra. Men curado ligger i en prisklass som många har råd med. Även folk som bara fiskar ibland och sen utan underhåll slänger in spöt i "boden" som sen ligger där till nästa år.

Kommentera

Foton

Collapse

• elgfan
                      Pro Rocket 4500 problem
                      av elgfan
                      På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
                      igår, 06:11
                    • elgfan
                      Pro Rocket 4500 problem
                      av elgfan
                      På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
                      igår, 06:11
                    • elgfan
                      Pro Rocket 4500 problem
                      av elgfan
                      igår, 06:08

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 576 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    217 svar
                    30 195 visningar