Bromskraft Ambassadeur? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bromskraft Ambassadeur?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bromskraft Ambassadeur?

Hej jag tycker att min ge fan i våra vatten rulle är klen i bromsen ca4kg,så jag testade dom andra också med en fiskevåg o fick resultatet Jbn 4,7kg.Rocket Gunnar 6kg och Bft Instinkt 9+kg.Är det normalt?Rullarna är 1-2 gammal o har inte slitit hårt,tar gärna emot tips för att öka upp bromskraften.
    mvh Lasse

Ta isär o rengör bromsbrickorna, även den som ligger under drevet. Smörj sedan stållamellerna med pyttelite Cals Reelgrease. Du kan även köra utan fett å får du lite mer bromsverkan.

Kommentera

Ok men dom är inte mycket använda,ge fan i våra vatten är köpt i våras o varit med endast några gånger,kan det ha kommit in olja när jag smörjde upp den första gången

Kommentera

Det är möjligt att det är olja i bromspaketet och det är obra

Kommentera

Hellre en klen men mjuk broms än en som hackar som ett söndrig kugghjul.
          Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Jag har t.o.m fett på mina brickor utan att det stör bromsverkan så jag tror inte det har med olja att göra.....kan det vara linan som glider på spolen?

Kommentera

Har du varit och rotat inne i bromsstacken och satt de kupade brickorna felvända då du satt tillbaka den. De ska sitta som två kupade händer med handflatorna mot varandra? Sitter de fel får du inte full bromsverkan.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Det är obra med olja i bromspaketet. Den har INGET där att göra, fett och olja är inte riktigt samma grej. Lite, lite, lite fett på stålbrickorna för att få bromsen att gå mjukare. Häller man ner olja t ex vid ett felatkigt underhåll så kan man märkbart försämra bromsen. en vanlig ambasasadeur bör ha ca 6 kilo broms. 4 låter lite lite. Däremot så räcker ju 6 kilo ganska långt... Verkar på dina rullval som det är gädda, å till det räcker 6 kilo bra.

Det är väldigt vanligt tror jag att det hälls olja lite varstans på en rulle. I regel så ska det inte alls vara mycket olja. Där det ska vara olja så ska det bara vara pyttelite.
                De flesta ställen skall ha lite fett där det ska smorslas. Så sent som igår satt jag och servade en kompis toro beast och lexa 300. ffa toron var gravt söndersmorslad, då han , pga brist på kunskap "badat" rullen i fett och olja. Även någon form av desinformation då han kollat på youtube och tydligen fanns det videos där de häller ner olja längs hela vevaxeln. Man behöver inte vara ett geni för att begripa att det kryper in i bromsen.

så till TS, du skriver "kan det ha kommit in olja när jag smörjde upp den?" Det kanske du har svaret på själv? Kan du uttföra ordentlig underhållsservice på din rulle? Det finns videos på nätet där det beskrivs hur man gör. Men även dåliga sådana. Finns t ex ett klipp då Micke Boettge servar en amba (något lång video för det snackas mer än jobbas) den visar hur man smörjer en rulle rätt. Fett där det ska vara fett och olja där det ska vara olja.
                http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Hej jag ska kolla om det är nylon i botten,linan är pålagd hos handlare så jag har ingen aning

Kommentera

Bromsen i min JB är allt annat än klen. Kan nog använda den som en winsh vid behov.
                    Sitter carbon smooth drag i min.
                    Bara ett kast till..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 679 visningar
                    0 gillar