Magnetbroms med aluspole - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Magnetbroms med aluspole

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Magnetbroms med aluspole

    Tjenare alla rullnördar

    Inhandlade en beggad Amba MagX och har en fråga angående magnetbromsen. Är det möjligt att använda en UT-trimspole till magnetbromsen?
    Någon som provat detta? Aluspole borde ju inte funka?? Är även den nyare recordspolen oxå av alu?

    Mycket frågor, någon som kan??

    /mvh Uffe

  • #2
    den använder sig av electromagnetiska strömmar/fält (induktion)
    så det ska vara aluspolar på allt som har med magnetiskkastbroms att göra.

    Kommentera


    • #3
      Jo då det fungerar utmärkt.
      Har ett par stycken C3 CT mag elite som jag stoppade UT spole i.
      Däremot blir bromsverkan svagare med UT spolen vilket troligen har med spolgavelns utformning att göra.
      Nu spelar inte det någon roll eftersom bromsverkan är väl tilltagen från början.

      Kommentera


      • #4
        Alla rullar har Aluspole så vitt jag vet..förutom kanske någon exotisk variant i magnesium..

        Kommentera


        • #5
          Tackar för infon(det borde man ju ha listat ut ). Nu blir det till att meka Amba C5 MagX!!

          /mvh Uffe

          Kommentera


          • #6
            En grön 5600? Lägg gärna ut nån bild på resultatet så kanske jag inspireras att ta itu med min ljusblå C4 Mag X som vilar sedan ABU precis innan tokhöjde priserna när jag skulle beställa förra gången...

            Funderade på vilken spole man ska välja, den senaste, lätta C3/C4 spolen eller en Record och en lång böjd vev med tillhörande stjärnhjul... och lite annat.
            Senast ändrad av anteman; 2017-04-29, 19:49.

            Kommentera


            • #7
              Som nämnts ovan, bromsverkan blir svagare med UT spole och Abu magnetbroms. Beror nog på det tunnare materialet i ut spolen. Har funderat på att byta ut magneterna till starkare för att öka bromsverkan.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                En grön 5600? Lägg gärna ut nån bild på resultatet så kanske jag inspireras att ta itu med min ljusblå C4 Mag X som vilar sedan ABU precis innan tokhöjde priserna när jag skulle beställa förra gången...

                Funderade på vilken spole man ska välja, den senaste, lätta C3/C4 spolen eller en Record och en lång böjd vev med tillhörande stjärnhjul... och lite annat.
                Köpte en beggad på tradera, lite repig, men för 515 pix gör det inget.

                /Uffe

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Team Isotopes Visa inlägg
                  Som nämnts ovan, bromsverkan blir svagare med UT spole och Abu magnetbroms. Beror nog på det tunnare materialet i ut spolen. Har funderat på att byta ut magneterna till starkare för att öka bromsverkan.
                  Jaså bromsverkan bli så pass låg, vilken rulle har du? Min tanke är att ha ett par små c-vikter aktiverade på spolen och sedan komplettera med magnetbroms när vind och bete så kräver och då borde väl magnetbromsens verkan vara tillräcklig ändå tänker jag - tycker du den blir för klen med UT-spolen?

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag har ett par MagX rullar med UT spolar och det hela fungerar kalasfint. Upplever inte alls magnetbromsen som för svag. Använder c-bromsen som bas och stöttar med mag i tex motvind eller "långsamma" beten. Det går dessvärre inte att läsa ut någon standardinställning på c bromsarna då rullarna reagerar oerhört olika trots att de är nästintil likadant utrustade. Samtliga har spole från UT. Samma UT keramiska lager. Dubbelkullagrad linförarskruv. Samma lina, Suffix 832?. Keramisk knivbult. Det enda som skiljer är linförardrevet. En har ett med dubbla helkeramiska lager. En med ett enkelt lager och en med endast brotchat hål. Samtliga snurrar oerhört lätt dock. (föredrar faktiskt hjulet med endast brotchat hål då det är tystast.).

                    Trots nästintill likadana innandömmen så använder jag 2, 2 resp 4 klutchar aktiverade i C bromsarna. Måste vara spöna som gör skillnad....

                    Men, idag provade jag en av dessa. Just en grön 5600 C5 MagX som idag är en C13 :-) med ett annat linförardrev. Jisses vad orolig den blev. Från att ha varit klippstabil och en riktigt långkastare så rasslade det ideligen i rullen när linan började resa sig. Inget skatbo dock men det var nära. Fick antigen maximera magnetbromsen eller aktivera ytterligare två bromsklutchar för att den skulle gå lika fint som före "uppgraderingen". Kommer att "nedgradera" rullen i kväll. Den var mycket trevligare före trimningen
                    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 508 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    217 svar
                    30 103 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK  
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 550 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    537 svar
                    90 182 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Kimmen
                    av Kimmen
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 582 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X