Vilken jerkrulle?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken jerkrulle??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det kanske var några som missförstod mitt tidigare inlägg om att jag blev besviken på mina två Conquestrullar. Det blev jag men inte för att de är dåliga. De är helt fantastiska ingenjörsskapelser som jag älskar att rasta ute på vattnet. Det var mina förväntningar som var för högt ställda.

Tvekar inte en sekund på att de kostar bra mycket mer att tillverka än ABUs klassiska runda. Sett ur en maskinoperatörs vinkel så är de helt enastående snyggt tillverkade. Mycket mer så än ABUs runda. Men ur ett annat perspektiv så framstår i mina ögon ABUs runda som genialiska ut ett användarperspektiv. De kostar en bråkdel av vad en Conquest gör. Kastar lika långt och säkert. Enkelt men samtidigt hållbart och utifrån mina behov och önskemål så älskar jag verkligen Legotänkandet. Allt passar på allt. Skrev i en annan tråd om hur jag på sistone hittat ett nytt sätt att "justera" mina runda ABU allt efter behovet ändras ute på vattnat. Jag har en mängd runda ABU. Det betyder att jag har runda rullar med utväxling från Winch 1:3.8 via 1:5.3 och 1:6.3 till Recorden 1:6.8. Med eller utan mag broms i den andra gaveln. Då allt passar på alla så är det helt fritt fram att byta delar mellan rullarna. Jag gillar verkligen inte att trä om ett spö efter ett rullbyte. Mycket enklare och blixtsnabbt är det att bara byta gavel med 1:3.8 om jag vill lååååångsamt veva hem en tail istället för en aggressivt snabbt hemvevad McRubber. Många säger säkert att det är bara att veva långsammare. Visst men jag har uppriktigt svårt att en längre tid snigelveva. Eller tokveva. Inga verktyg behövs och inga lösa smådelar som kan tappas bort. Genialiskt. Fler spön istället? Självklart är det en elegantare lösning men inte när jag fiskar från land och måste bära på allt. Två spön och två extra gavlar är lättare att släpa runt på.

Att jag sedan tycker det är kul att pilla (och trimma) mina "antika" Volvosar är en annan sak. Trots att jag kör Audi A4 av senast generation.

Och tillbaka till TS fråga så vidhåller jag att allt med tillräcklig linkapacitet fungerar och kommer att hålla till jerkfiske. Sedan är det tycke och smak som avgör. Jag jerkfiskar med en JB samt Record och 200DC som bägge knappast är avsedda för Jerkbait. Då och då även en toktrimmad 6500 CS Pro Rocket med fullkeramlager överallt. En långkastare där trimningen inte på långa vägar är avsedd för jerkbait. Men den håller även den, i alla fall än så länge
    Senast ändrad av Mankan G; 2017-04-02, 20:52.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

@Mankan G

Dina DC upplevelser om skatbo och sånt är ingenting annat än okunskap om rullen du har köpt. Det är liksom som att du har köpt dig en Porsche och inte hittar till gaspedalen En annan möjlig orsak kan vara att din kaststil är inte anpassad för sådana rullar. Men du behöver inte vara orolig, det förekommer oftare än man tror.

Alla jag känner [och inte känner] som har fått testa mina [och andras] DC rullar har lyckats kasta minst 20% längre än med sina rullar som har centrifugal lr magbroms med lite hjälp från oss kan lite mer om sådana skapelser, så det betyder att du kan det oxå. Det du behöver är att lära dig att få ut det mesta av dessa rullar, annars du har ingen nytta av dom och du kan lika gärna gå tillbaks till din älskade rullar. Men även om du gör det, det talar om mest om dina brister som kastare än brister om hårdvara du håller i. Sen du är ganska otydlig om vilka beten och spön har du testat dessa rullar med. Din DC har kapacitet att kasta 18 gram beten nästan lika långt som en Amba 2500 som används i "casting", precis, du vet dessa med icke fiskanpassade schweizerostsspolar och dessutom utan linspridare. För att du ska få en ide om vilken potential en sådan rulle besitter, då ska du titta på en video här. Det är få rullar som klarar en sådan behandling. Med andra ord, du har en del att lära dig, shimano- padawan:

När du skriver att du skiter i hur dessa shimano är konstruerade [ok, nu är det inte aktuellt längre] , det tolkar jag som som ett tyst erkännande om något som de flesta i världen redan vet: dessa Shimano rullar är ingenjörskonst och det är inget skitsnack.

Anledningen till att jag slutade att fiska med mina DC rullar när det gäller beten över 30 gram och relativt kraftiga spön är att jag hade inte tillräckligt med 0.24 flätad lina på spolen . Ja i stilen med video ovan, utan att behöva samuraj-kasta, såklart. . Du får räkna själv hur långt kastade jag för att kunna se nylonbackning gång på gång .... Moderna rullar kastar tillräckligt bra beten över 30 gram, så DC broms är inte så nödvändigt längre. Skillnaden är att dessa moderna rullar är så sköna att fiska med och det är där stora framgångarna har gjorts.

Jag har en roligt historia att berätta ang trimmade abu rullar och DC rullar, men jag väntar med det tills det blir dags.

//T
      Senast ändrad av tonyex; 2017-04-03, 11:20.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        ... men tonyex har knappast hyllat DC framför nya Conquest, snarast det motsatta....
        Man få tro på vad man vill.
        Vid flera tillfällen har jag verkligen försökt att förklara vad jag menade med det, men ingen lyssnar, då låter jag det vara. Uppenbarligen befinner vi oss alla [inte bara du och jag] på olika ställen på inlärningskurvan gällande detta ämne. Du verkar vara nöjd med det du har och jag är rätt nöjd med det jag fiskar med, så alla är glada. Dags att sjunga "we shall overcome" tillsammans

Som tur för mig, finns det andra lite mer öppensinnade forum på nätet där man kan diskutera sådana frågor utan att man ta det som sägs nästan som ett personligt angrepp. Något som händer rätt ofta här på FS. Så här på FS undviker jag att gå ner i detaljer utan ler från andra sidan skärmen och tänker : "Det är inte värt att kommentera".

//T
        Senast ändrad av tonyex; 2017-04-02, 22:24.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
          @Mankan G

Dina DC upplevelser om skatbo och sånt är ingenting annat än okunskap om rullen du har köpt. Det är liksom som att du har köpt dig en Porsche och inte hittar till gaspedalen En annan möjlig orsak kan vara att din kaststil är inte anpassad för sådana rullar. Men du behöver inte vara orolig, det förekommer oftare än man tror.

//T
          Nu är vi rätt OT men låt gå.....

Säkert finns det sanning i det du skriver samt att stil påverkar. Jag kastar tex bättre med magnetbromsar än med C bromsar. Sist men inte minst så påverkar spö och lina det hela. Jag har rullar som varit riktigt nervösa på ett spö för att bli 100% harmoniska på ett annat. En site som jag ofta letar information inom fiske är http://www.tackletour.com/index.html. Mina egna upplevelser brukar ofta stämma rätt bra med deras testreslutat. Bla om DC vs andra rullar. I reviewen av 100DC och Mörrum SX så stämmer mina erfaranheter till 100%. http://www.tackletour.com/reviewconqdcvsabumorrum.html

Jag håller med dig om att Shimanos rullar är riktigt fint tillverkade. Nästintill porr men tar du en Mörrum från ABU så är skillnaden mer eller mindre noll i from av maskinporr. Tror snarare att ABU av olika marknadsstrategiska orsaker valt att profilera sig med de gamla klassiska. Och varför ska man "övertillverka" när en väl utsorterad rund ABU fungerar lika bra vid praktiskt fiske? Observera att jag inte på något sätt skriver ner de personer som finner ett värde i att hålla i juvelerna i Conquestserien. Det är valfritt.

Ett annat problem som tex ABU har är att de flesta drar alla runda över samma kam. En C3 eller en Classic kastar inte kalasbra direkt ur kartongen. Ta en Record så behöver du inte göra något för att den ska fungera kalas. Inte ens "kastkanonen" CS Rocket som ABU kallar den är en bra rulle direkt ur kartingen. Den nya med kullager i högfartsdelen är en helt annan sak men inte den vanliga med plastbussningar. En Record eller en C4/C5 är något helt annat. Speciellt med den grunda spolen. Dessa behöver ingen trimning alls om du inte tänkt kasta ultralätta beten och då finns det bättre rullar för ändamålet.

och för att knyta ihop säcken om nu någon missat min slutpoäng. Jag gillar verkligen att fiska med mina Shimanos. De är underbara. Precis lika mycket gillar jag att fiska med mina ABU. Dock gillar jag inte att titta på min Conquest (utan DC). Tycker den är skitful :-)
          Senast ändrad av Mankan G; 2017-04-03, 20:13.
          "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
            Man få tro på vad man vill.
            Vid flera tillfällen har jag verkligen försökt att förklara vad jag menade med det, men ingen lyssnar, då låter jag det vara. Uppenbarligen befinner vi oss alla [inte bara du och jag] på olika ställen på inlärningskurvan gällande detta ämne. Du verkar vara nöjd med det du har och jag är rätt nöjd med det jag fiskar med, så alla är glada. Dags att sjunga "we shall overcome" tillsammans

Som tur för mig, finns det andra lite mer öppensinnade forum på nätet där man kan diskutera sådana frågor utan att man ta det som sägs nästan som ett personligt angrepp. Något som händer rätt ofta här på FS. Så här på FS undviker jag att gå ner i detaljer utan ler från andra sidan skärmen och tänker : "Det är inte värt att kommentera".

//T
            Vet inte om det är du eller jag som tolkat antemans inlägg fel. Jag får hans text till att bekräfta vad du skrivit. inte alls så negativt som jag läser ditt svar..... ???

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
            11 svar
            3 581 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg PrN-Sweden  
            Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46