Det finns en uppsjö av lågprofilrullar där ute i varierande antal lager och pris. Är ute efter att köpa en som luktar kvalité utan att vara den värsta. Det ska alltså vara ett köp man kan känna sig nöjd med utan att det kostar skjortan. Därför frågar jag nu efter tips och rekomendationer på lågprofilrullar. Kraven är egentligen att den ska kasta bra och hålla till gäddfiske med gummibeten osv. Pris jaa ca mellan 1000-3000.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Val av lågprofilrulle!
Collapse
X
-
Du kommer få tre svar.
En från dom som föredrar Daiwa (jag mfl) där har du tatula 200, eller en lexa. Prorex finns också om du gillar färgen.
Sen har du dom som gillar shimano (jag gillar dom också)
Där har du nya tranx, en klassisk curado 301
Sen finns det abufolket, som kommer ge dig svar som revo Toro nacl, Toro beast mfl.
Som du skriver är det en uppsjö och alla gör jobbet..
Du bör besöka en välsorterad butik för att bilda dig en egen uppfattning
Tight lines!
-
Som Fredrik säger så finns det många som är riktigt trevliga.
Upp till 3000kr öppnar upp en hel del.
Det du måste fråga dig är vad som är viktigast.
Storleken
Vikten
Styrka
Utseende/design
Hållbarhet
Möjlighet till delar efter garantitid
Glömde jag något?
Hade ju själv valt upp till 3k så hade det antagligen blivit en Tatula 200hd eller en Tranx skulle jag tro.
Har en Tatula idag och är nyfiken på en Tranx. Inte för den är innovativ på något sätt utan för den bara ser sådär bra och stabil ut.Ingen fisk är chans för fisk.
https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/
Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
https://www.youtube.com/user/jurgenjons
Kommentera
-
Jag är egentligen 2500 beroende. Och då menar jag inte kaffekvarnar utan ambassadeu
r. Har plockat hem en Shimano Aldebaran 50 och en Daiwa AlphaS air. Aldebaran kallas tydligen Alpha dödare. Men något mer stabilt än Alphan har jag inte varit med om. Ta bort alla bromsar och Du kastar ändå bekvämt med minimal aktiv tumkontroll. Om Din limit är 3000 så är det inga problem. AlphaS är nog den mest stabila rulle jag provat. Möjligen är linkapaciteten ngt begränsad med shallow spolen men jag föredrar ändå den före min Calcutta TE då Alphan känns mer stabil. Tatula CT R har jag oxå men den är inte i närheten trots att jag bytte spole.
Edit: Mea culpa-jag missade gädda och trodde havsöring-my fault.Senast ändrad av PFL; 2017-03-29, 19:16.
Kommentera
-
Utväxlingen, det är det jag stör mig på med min toro nacl HS, värdelöst i kallt vatten. Man behöver en rulle med låg utväxling som man helt enkelt vevar på ordentligt med under den varma delen av året, så man slipper veva i slow motion under vår, vinter och höst.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av holden Visa inläggUtväxlingen, det är det jag stör mig på med min toro nacl HS, värdelöst i kallt vatten. Man behöver en rulle med låg utväxling som man helt enkelt vevar på ordentligt med under den varma delen av året, så man slipper veva i slow motion under vår, vinter och höst.
Jag tycker precis tvärtom
Vevar hellre sakta, toksakta än snabbtIngen fisk är chans för fisk.
https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/
Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
https://www.youtube.com/user/jurgenjons
Kommentera
-
Ursprungligen postat av joens Visa inläggSom Fredrik säger så finns det många som är riktigt trevliga.
Upp till 3000kr öppnar upp en hel del.
Det du måste fråga dig är vad som är viktigast.
Storleken
Vikten
Styrka
Utseende/design
Hållbarhet
Möjlighet till delar efter garantitid
Glömde jag något?
Hade ju själv valt upp till 3k så hade det antagligen blivit en Tatula 200hd eller en Tranx skulle jag tro.
Har en Tatula idag och är nyfiken på en Tranx. Inte för den är innovativ på något sätt utan för den bara ser sådär bra och stabil ut.
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
|
11 svar
3 581 visningar
0 gillar