varför så lite om okuma? Helios, Citrix, komodo? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

varför så lite om okuma? Helios, Citrix, komodo?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• varför så lite om okuma? Helios, Citrix, komodo?

Det skrivs väldigt ofta om lågprofilrullar för gäddfisket, framförallt Abu och Daiwa och Shimano. Men desto mer sällan tipsas eller skrivs det om okumas produkter i samma kategori. Typ Helios, Citrix, komodo. Varför då?
    Är det ingen som använder dessa? Är kvalitén sämre ? Dom ligger ju i samma prisintervall som flera andra rullar, eller till o med över. Och ser man till bara priset (vilket man kanske inte bör göra) borde dessa rullar vara i samma klass som lexa, tatula, curado, revo serien osv.
    Jag själv har aldrig riktigt kollat på dessa rullar. Kanske just för att man sällan läser något om dom?

Ni som kör med okumas rullar får gärna skriva en rad eller två

För att Okuma inte är en av de tre stora. Så enkelt är det nog och att alla deras rullar likt Bft/iFish etc. är kineser även om de är speccade av okuma.

Läs på tackletour så har du bra recensioner av både citrix och komodo.

/Apan

Quantum är lite bortglömda de med...
    Senast ändrad av Monkey; 2017-03-07, 10:25.

Kommentera

Den analysen är nog "spot on!"

Kommentera

Har goda erfarenheter av Okuma. Haspelrullar dock. (Krångliga multirullar håller jag mig borta från. )
        Och bland haspel är de helt ok. Och jäkligt prisvärda. För 500kr får man en helt ok abborrulle, för 1000 en riktigt bra storlek 40 som duger för gäddfiske.

Upptäckte Okuma för en del år sedan och blev positivt förvånad.
        Inte samma "status", men funkar bra. En del hävdar att de inte håller - mina har dock hållt länge. Nästan längre än man vill ...

Det finns andra märken som är lika bra. Kanske även bättre, men då också dyrare. Men bra rullar är det.

Kommentera

Sportfisket är mode, trender kommer och trender går (just nu är det gummibeten och Daiwa Tatula som är det allra, allra hetaste). Om Okuma lyckas locka över och sponsra ett gäng väl valda "fiskekändisar" av modell fiskebloggare, Youtubeorakel samt betesbyggare osv. och skapa ett "Team Okuma" så skulle garanterat deras status höjas över en natt eller två.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
            Sportfisket är mode, trender kommer och trender går (just nu är det gummibeten och Daiwa Tatula som är det allra, allra hetaste). Om Okuma lyckas locka över och sponsra ett gäng väl valda "fiskekändisar" av modell fiskebloggare, Youtubeorakel samt betesbyggare osv. och skapa ett "Team Okuma" så skulle garanterat deras status höjas över en natt eller två.

Är Tatula ballt?
            Är nog första gången jag är ball någonsin! Känns konstigt nog inte så speciellt nu i vuxen ålder
            Ingen fisk är chans för fisk.
            https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
            https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Okuma gör Shimanorullar....det är inget dåligt märke om man håller sig till mellanprisklassen pä deras lineup.Bra grejer.

Kommentera

Okuma ligger ju i toppklass med sina Makaira trolling/jigging rullar, helt i klass om inte till och med bättre än Shimanos Tiagra.
                Makaira har i mitt tyckte helt klart grymmaste bromssystemet i gruppen och riktigt bra finish o korrosionsskydd.
                Dom är ju dock inte kines konstruerade rullar utan framtagna i USA i samarbete med folket från Avet reels USA.

Nu kommer ju Okuma med en serie Makaira haspel rullar som ska hålla väldigt hög klass i stil med Daiwa Saltiga / Shimano Stella.
                Okuma MAKAIRA spinning reels constructed from the finest and strongest materials available are the toughest and most durable spinning reels, especially for big games from Giant Trevally, trophy-sized Yellowtail and Amberjack, to the most formidable adversaries in the ocean, like giant Bluefin Tuna, Marlin, cow Yellowfin Tuna and large sharks. AT OKUMA FISHING TACKLE WE DELIVER MORE THAN JUST FISHING GEAR. WE DELIVER THE MOTIVATION TO HIT THE WATER, THE ENERGY TO MAINTAIN FOCUS AND THE EXCITEMENT THAT INJECTS EVERY CAST WITH HIGH EXPECTATIONS.

Ska bli spännande att se vad dom kan o vad dom kostar. Krondrev av RF stål inne i rullen och massor av oringar o tätningar! Ser fint ut på pappret i alla fall.
                Tyvärr lanserar de bara 2 riktigt stora rullar och inget i 5-10000 klasserna mem det kanske kommer.

Jag har aldrig riktigt fastnat för multi/lågprofilrullar. ... troligen på grund av alla fågelbon man svurit över. (Ja jag vet att jag är en sopa på att kasta med dom gamla ambasadör rullarna som jag hade förr men dom är sålda sedan länge hehe).
                Men jag tror det kommer mycket spännande från Okuma i den gruppen också i framtiden.

Okuma är nog "större" utomlands kanske känns det som?
                Senast ändrad av Husse0416; 2017-03-08, 00:18.

Kommentera

Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
                  Så enkelt är det nog och att alla deras rullar likt Bft/iFish etc. är kineser även om de är speccade av okuma.
                  Just den saken med kinatillverkning gäller väl i stort sett alla dom stora varumärkena också Shimano, Daiwa, Abu osv och inte bara Okuma.

Kommentera

Inte att dem är tillverkade i Kina (de flesta har fabriker där) bara just att det finns en mängd olika varianter av "Okuma" rullar med andra namn på. Det det är i grunden OEM rullar, när det gäller haspel eller havsfiske har jag ingen aning eller något intresse.

Kort sagt Okuma är inte ett ledande märke med innovativa produkter när det gäller "mitt" fiske dvs spinnfiske efter gädda. Att dem gör bra och kompetenta rullar är jag säker på men inget utöver det vanliga.

Edit: Jag pratar om deras lågprofilare det tråden handlar om resten får ni som fiskar annat än vanlig spinnfiske efter gädda utala er om, där jag som sagt inte har något intresse.
                    Senast ändrad av Monkey; 2017-03-08, 08:23.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 679 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46