Morta och Buster, jag förstår er poäng och varför ni gör den.
Ni borde dock tänka lite på er retorik, att misskreditera en meddebattör som för fram sina åsikter baserat på egna erfarenheter är inte så snyggt. Bättre att möta dessa kritiskt men konstruktivt.
Jag håller med om att TWS är en bra grundidé som jag tycker fungerar helt okej.
Tycker det är strålande att du inte fått några reklamationer av Tatula, är det något jag brinner för är det just för hållbara rullar.
Jag har däremot ingen anledning att på något sätt "hitta på" om faktiska defekta rullar jag hanterat. Jobbar ej inom fiskebranschen och har sedan jag köpte min första Daiwa runt 1990 alltid främst propagerat för märket. Detta har dock inte så mycket med saken att göra.
Jag skruvar en hel del rullar sedan många år tillbaka av alla märken och har, som tidigare nämnt har jag stött på flera Tatula med mer eller mindre allvarliga problem.
Dessa rullar går under garanti och borde således skickas till Daiwa, varför ägarna inte valt att göra det är inte min sak att ifrågasätta.
Kan säga rakt av att jag haft en linspridare som knäckts, tre som stannat mellan sina lägen och ytterligare ett mindre antal där ägarna upplevt att frikopplingen blivit mycket trög efter relativt kort tid.
Har dessutom haft några exemplar med rostiga kullager (främst #43 på sprängskissen).
Varför jag skulle "hitta på" är för mig en gåta. Jag tjänar inte på det och tycker tanken om en medelstor, teknisk lågprofilare till tyngre fiske är spännande.
En intressant motfråga som du gärna får svara på:
Har du fått många reklamationer på Daiwa Legalis, Revo MGX, Ambassadeur Beast, eller Ambassadeur Toro NaCl?
Håller med till 100%!
Förstår inte varför inte fler ägare lämnar in sina rullar som garantiärenden, jag ser väldigt många rullar av olika märken som borde reklamerats.
Även där lyser dock Curadon med en större frånvaro än just Tatula. (Möjligen beror det på att Tatulan sålt i fler ex och generellt fiskas hårdare, det kan jag omöjligen veta.)
Självklart finns det, som tur är, otaliga Tatula som bara går och går. Precis likadant är det med andra modeller från diverse märken.
Just därför blir jag lite skrämd när ni försöker sänka min trovärdighet, som faktiskt sett ett relativt fåtal rullar med fel, istället för att trygga kunden som kanske har en defekt rulle och framhäva att eventuella problem är något Daiwa tar på allvar men att dessa inte är vanliga.
Att blåneka kanske inte är bästa sätt att trygga kundkretsen. Jag är själv en potentiell kund som gärna köper Daiwas rullar men då vill jag ha en kompetent, vänlig och lyhörd personal bakom produkten.
Räknas det som "IRL" när man har skruvat isär, felsökt och (i vissa fall) renoverat produkten i fråga?
Eller måste man vara "rätt" person för att få ha en åsikt? (OBS; Seriös frågeställning som inte är sarkastiskt menad!)
Du är anställd av Daiwa som jag förstår det?
Även om du skriver här som privatperson (vilket jag har all respekt för) är risken att din åsikt indirekt uppfattas som Daiwas då du pratar om dina regioner i arbetet. Det blir alltså själva definitionen av "proffstyckare", som jag för övrigt tycker är ett svagt sätt att förringa en meningsmotståndare på när reella argument tryter.
Att påstå att en rullmodell är felfri (så jag uppfattar resonemanget) när den de facto inte är det anser åtminstone jag vara att "kasta skit".
Avslutningsvis;
Jag har många bekanta som har välfungerande Daiwa Tatula HD och det är naturligtvis bra för alla inblandade.
Att däremot blunda för att fel uppkommer hos denna rullmodell (som hos ALLA andra) tycker jag är fel väg att gå.
En tillverkare/grossist/butik borde väl istället vara högst intresserad av varför felen uppkommer?
Jag personligen har fortsättningsvis svårt att rekommendera modellen framför Curado då jag upplevt färre problem med den sistnämnda.
Hoppas diskussionen kan hållas på en bra nivå då den är synnerligen intressant.
Ni borde dock tänka lite på er retorik, att misskreditera en meddebattör som för fram sina åsikter baserat på egna erfarenheter är inte så snyggt. Bättre att möta dessa kritiskt men konstruktivt.
Ursprungligen postat av Morta
Visa inlägg
Tycker det är strålande att du inte fått några reklamationer av Tatula, är det något jag brinner för är det just för hållbara rullar.
Jag har däremot ingen anledning att på något sätt "hitta på" om faktiska defekta rullar jag hanterat. Jobbar ej inom fiskebranschen och har sedan jag köpte min första Daiwa runt 1990 alltid främst propagerat för märket. Detta har dock inte så mycket med saken att göra.
Jag skruvar en hel del rullar sedan många år tillbaka av alla märken och har, som tidigare nämnt har jag stött på flera Tatula med mer eller mindre allvarliga problem.
Dessa rullar går under garanti och borde således skickas till Daiwa, varför ägarna inte valt att göra det är inte min sak att ifrågasätta.
Kan säga rakt av att jag haft en linspridare som knäckts, tre som stannat mellan sina lägen och ytterligare ett mindre antal där ägarna upplevt att frikopplingen blivit mycket trög efter relativt kort tid.
Har dessutom haft några exemplar med rostiga kullager (främst #43 på sprängskissen).
Varför jag skulle "hitta på" är för mig en gåta. Jag tjänar inte på det och tycker tanken om en medelstor, teknisk lågprofilare till tyngre fiske är spännande.
En intressant motfråga som du gärna får svara på:
Har du fått många reklamationer på Daiwa Legalis, Revo MGX, Ambassadeur Beast, eller Ambassadeur Toro NaCl?
Ursprungligen postat av Morta
Visa inlägg
Förstår inte varför inte fler ägare lämnar in sina rullar som garantiärenden, jag ser väldigt många rullar av olika märken som borde reklamerats.
Även där lyser dock Curadon med en större frånvaro än just Tatula. (Möjligen beror det på att Tatulan sålt i fler ex och generellt fiskas hårdare, det kan jag omöjligen veta.)
Ursprungligen postat av Morta
Visa inlägg
Just därför blir jag lite skrämd när ni försöker sänka min trovärdighet, som faktiskt sett ett relativt fåtal rullar med fel, istället för att trygga kunden som kanske har en defekt rulle och framhäva att eventuella problem är något Daiwa tar på allvar men att dessa inte är vanliga.
Att blåneka kanske inte är bästa sätt att trygga kundkretsen. Jag är själv en potentiell kund som gärna köper Daiwas rullar men då vill jag ha en kompetent, vänlig och lyhörd personal bakom produkten.
Ursprungligen postat av Buster
Visa inlägg
Eller måste man vara "rätt" person för att få ha en åsikt? (OBS; Seriös frågeställning som inte är sarkastiskt menad!)
Ursprungligen postat av Buster
Visa inlägg
Även om du skriver här som privatperson (vilket jag har all respekt för) är risken att din åsikt indirekt uppfattas som Daiwas då du pratar om dina regioner i arbetet. Det blir alltså själva definitionen av "proffstyckare", som jag för övrigt tycker är ett svagt sätt att förringa en meningsmotståndare på när reella argument tryter.
Att påstå att en rullmodell är felfri (så jag uppfattar resonemanget) när den de facto inte är det anser åtminstone jag vara att "kasta skit".
Avslutningsvis;
Jag har många bekanta som har välfungerande Daiwa Tatula HD och det är naturligtvis bra för alla inblandade.
Att däremot blunda för att fel uppkommer hos denna rullmodell (som hos ALLA andra) tycker jag är fel väg att gå.
En tillverkare/grossist/butik borde väl istället vara högst intresserad av varför felen uppkommer?
Jag personligen har fortsättningsvis svårt att rekommendera modellen framför Curado då jag upplevt färre problem med den sistnämnda.
Hoppas diskussionen kan hållas på en bra nivå då den är synnerligen intressant.
Kommentera