Tatula 200 HD vs Curado 200i - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tatula 200 HD vs Curado 200i

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Morta och Buster, jag förstår er poäng och varför ni gör den.
    Ni borde dock tänka lite på er retorik, att misskreditera en meddebattör som för fram sina åsikter baserat på egna erfarenheter är inte så snyggt. Bättre att möta dessa kritiskt men konstruktivt.

    Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
    TWS är bra. Jag har ännu inte fått in nån reklamation eller hört nån kollega som fått det på Tatula. Vilken butik jobbar du på JontaK? Tog upp just det du skriver JontaK med min säljare från Daiwa, då jag tidigare läst det på nätet. Att TWS skulle vara klent. Men han berättade en väldigt intressant historia om att folk hittar på en del.
    Jag håller med om att TWS är en bra grundidé som jag tycker fungerar helt okej.
    Tycker det är strålande att du inte fått några reklamationer av Tatula, är det något jag brinner för är det just för hållbara rullar.
    Jag har däremot ingen anledning att på något sätt "hitta på" om faktiska defekta rullar jag hanterat. Jobbar ej inom fiskebranschen och har sedan jag köpte min första Daiwa runt 1990 alltid främst propagerat för märket. Detta har dock inte så mycket med saken att göra.
    Jag skruvar en hel del rullar sedan många år tillbaka av alla märken och har, som tidigare nämnt har jag stött på flera Tatula med mer eller mindre allvarliga problem.
    Dessa rullar går under garanti och borde således skickas till Daiwa, varför ägarna inte valt att göra det är inte min sak att ifrågasätta.
    Kan säga rakt av att jag haft en linspridare som knäckts, tre som stannat mellan sina lägen och ytterligare ett mindre antal där ägarna upplevt att frikopplingen blivit mycket trög efter relativt kort tid.
    Har dessutom haft några exemplar med rostiga kullager (främst #43 på sprängskissen).
    Varför jag skulle "hitta på" är för mig en gåta. Jag tjänar inte på det och tycker tanken om en medelstor, teknisk lågprofilare till tyngre fiske är spännande.

    En intressant motfråga som du gärna får svara på:
    Har du fått många reklamationer på Daiwa Legalis, Revo MGX, Ambassadeur Beast, eller Ambassadeur Toro NaCl?

    Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
    Det är ju garanti på grejerna. Rasar TWS (varför???) så fixar Daiwa det på garantin! Eller hur Buster?
    Håller med till 100%!
    Förstår inte varför inte fler ägare lämnar in sina rullar som garantiärenden, jag ser väldigt många rullar av olika märken som borde reklamerats.
    Även där lyser dock Curadon med en större frånvaro än just Tatula. (Möjligen beror det på att Tatulan sålt i fler ex och generellt fiskas hårdare, det kan jag omöjligen veta.)

    Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
    Jag har fiskat min 200HD med beten upp till 150 gram och efter en hel säsong är den fortfarande i stort sett mint condition. Nu fiskar ju inte jag lika mycket som Keskitalo, men har ändå plågat den ca 300 timmar 2016.
    Självklart finns det, som tur är, otaliga Tatula som bara går och går. Precis likadant är det med andra modeller från diverse märken.
    Just därför blir jag lite skrämd när ni försöker sänka min trovärdighet, som faktiskt sett ett relativt fåtal rullar med fel, istället för att trygga kunden som kanske har en defekt rulle och framhäva att eventuella problem är något Daiwa tar på allvar men att dessa inte är vanliga.
    Att blåneka kanske inte är bästa sätt att trygga kundkretsen. Jag är själv en potentiell kund som gärna köper Daiwas rullar men då vill jag ha en kompetent, vänlig och lyhörd personal bakom produkten.

    Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
    Skojar du med detta inlägg? Inte bra med längre kast? Delar som går sönder? Nej du sluta glappa å kolla IRL innan du sitter här å kastar skit.
    Räknas det som "IRL" när man har skruvat isär, felsökt och (i vissa fall) renoverat produkten i fråga?
    Eller måste man vara "rätt" person för att få ha en åsikt? (OBS; Seriös frågeställning som inte är sarkastiskt menad!)

    Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
    Morten har helt rätt, ytterst få reklamationer på denna rulle mig veterligen bara en med trasig linspridare på mitt distrikt från västervik till ö-vik. Dvs jag borde veta. Så trött på proffstyckare som inget vet men ändå ska kasta skit helt i onödan. Ni som tvekar fråga ers lokala butiker om kvalitén, de vet 100%!
    Du är anställd av Daiwa som jag förstår det?
    Även om du skriver här som privatperson (vilket jag har all respekt för) är risken att din åsikt indirekt uppfattas som Daiwas då du pratar om dina regioner i arbetet. Det blir alltså själva definitionen av "proffstyckare", som jag för övrigt tycker är ett svagt sätt att förringa en meningsmotståndare på när reella argument tryter.
    Att påstå att en rullmodell är felfri (så jag uppfattar resonemanget) när den de facto inte är det anser åtminstone jag vara att "kasta skit".


    Avslutningsvis;
    Jag har många bekanta som har välfungerande Daiwa Tatula HD och det är naturligtvis bra för alla inblandade.
    Att däremot blunda för att fel uppkommer hos denna rullmodell (som hos ALLA andra) tycker jag är fel väg att gå.
    En tillverkare/grossist/butik borde väl istället vara högst intresserad av varför felen uppkommer?
    Jag personligen har fortsättningsvis svårt att rekommendera modellen framför Curado då jag upplevt färre problem med den sistnämnda.

    Hoppas diskussionen kan hållas på en bra nivå då den är synnerligen intressant.

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
      Avslutningsvis;
      Jag har många bekanta som har välfungerande Daiwa Tatula HD och det är naturligtvis bra för alla inblandade.
      Att däremot blunda för att fel uppkommer hos denna rullmodell (som hos ALLA andra) tycker jag är fel väg att gå.
      En tillverkare/grossist/butik borde väl istället vara högst intresserad av varför felen uppkommer?
      Jag personligen har fortsättningsvis svårt att rekommendera modellen framför Curado då jag upplevt färre problem med den sistnämnda.

      Hoppas diskussionen kan hållas på en bra nivå då den är synnerligen intressant.
      I min branch så är ju grymt intresserade om varje problem som yttrar sig och följer upp mer eller mindre alla reklamationer. Även utanför garanti väljer vi ibland att ta hand om produkterna bara för att kunna undersöka dem. Självklart tar vi ju ärendet på goodwill då.

      Men vi är en svensk tillverkare och detta hanteras direkt via huvudkontoret och därför blir det lättare än att vara en återförsäljare åt ett märke från ett annat land. De hanterar säkert sina ärenden på samma sätt inom Japan!

      Men håller med, folk i allmänhet är dåliga på garantier när det gäller vissa saker. Det ser man mycket på Facebook på grupperna där väldigt många frågar hur de lagar sina nyligen inköpta rullar med garanti.

      Tycker att du sakligt lägger fram dina argument och tankar kring det. Säger inte att du har rätt, men inte heller att du har fel.
      Dock tror jag att du har större erfarenhet i ämnet än vad jag har och därför utgår jag från att du har mer rätt än vad jag hade haft.

      Jag framför mina erfarenheter runt de båda rullarna, men när man kommer till hållbarheten litar jag mer på dig än på mig.
      Min Curado hade jag bara en månad, kunde inte använda den på grund av klacken på vevsidan. Varken den eller Tatulan har krånglat och med min erfarenhet så föredrar jag Tatulan.

      Kommer den gå sönder först? Möjligen! Men det är det ju värt när man trivs med den, plus att liknande diskussioner i andra trådar har öppnat problematiken för mig och gjort att jag är lite mer mild i behandlingen av Tatulan gällande TWS.
      Behöver jag säga att det var dina åsikter som jag tog till mig och som gjorde att jag insåg möjliga framtida problem?

      Förstår att inget du skrev var riktat till mig men ville bara lägga ett inlägg och säga TACK för dina åsikter och tack för att du framför dem.
      Det är genomtänkta åsikter!
      Ingen fisk är chans för fisk.
      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

      Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

      Kommentera


      • #23
        Bra där JontaK! Jag kör alla märken, de som kör ett har ofta aldrig haft några fel och vill alltför ofta inte ens höra talas om dem, eftersom det inte stämmer den heliga skrift som säger.... Varde ljus och en Japan... Eller en svensk... Eller Korean...

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Bra där JontaK! Jag kör alla märken, de som kör ett har ofta aldrig haft några fel och vill alltför ofta inte ens höra talas om dem, eftersom det inte stämmer den heliga skrift som säger.... Varde ljus och en Japan... Eller en svensk... Eller Korean...
          Amen!

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av joens
            I min branch så är ju grymt intresserade om varje problem som yttrar sig och följer upp mer eller mindre alla reklamationer. Även utanför garanti väljer vi ibland att ta hand om produkterna bara för att kunna undersöka dem. Självklart tar vi ju ärendet på goodwill då.

            Men vi är en svensk tillverkare och detta hanteras direkt via huvudkontoret och därför blir det lättare än att vara en återförsäljare åt ett märke från ett annat land. De hanterar säkert sina ärenden på samma sätt inom Japan!
            Det borde ligga i tillverkarens natur att hålle en hög kvalitétskontroll.
            Gällande rullar uppträder vissa brister i konstruktionerna först när produkten funnits på marknaden ett tag och då tycker jag tillverkaren borde ta vara på kundens samlade kompetens.
            Jag har importerat ett hundratal rullar från Japan genom åren och där blivit bemött på ett sätt som i allra högsta grad skiljer sig från bemötande i den här tråden.
            Har till och med blivit ombedd att återkoppla till butiker angående JDM-modellers funktion under nordiska förutsättningar vilket jag blev förvånad men glad över.

            Ursprungligen postat av joens
            Men håller med, folk i allmänhet är dåliga på garantier när det gäller vissa saker. Det ser man mycket på Facebook på grupperna där väldigt många frågar hur de lagar sina nyligen inköpta rullar med garanti.
            Det är väldigt synd, av de cirka 75-150 rullarna som brukar passera här hemma under ett år skulle jag vilja påstå, utan att ha fört protokoll, att minst hälften fortfarande står under garanti.
            Främsta anledningarna till varför ägarna inte lämnar rullarna i butik (enligt dem själva) är att de inte litar på butikens kompetens gällande rullar i allmänhet och fel i synnerhet samt att de har negativa upplevelser om tidsmängden som går åt från att rullen lämnas till dess att den är tillbaka i prima skick.
            Jag har inga åsikter om någon av dessa påståenden men tycker det är oroväckande.
            Butikerna är tyvärr generellt dåliga på att informera om garantin och från tillverkarhåll tycker jag informationen om vad garantin faktiskt täcker kan ses som någon knapphändig även om jag tycker det främst är ett rent butiksproblem som i mångt och mycket kan relateras till den utbredda näthandeln.

            Ursprungligen postat av joens
            Tycker att du sakligt lägger fram dina argument och tankar kring det. Säger inte att du har rätt, men inte heller att du har fel.
            Dock tror jag att du har större erfarenhet i ämnet än vad jag har och därför utgår jag från att du har mer rätt än vad jag hade haft.
            Jag är inte ute efter att ha rätt, jag är ute efter att så ofärgat som möjligt informera potentiella ägare om rullars fördelar och nackdelar.
            Den som ägt en välfungerande Tatula HD ska naturligtvis köpa en till sådan om så önskas men samma person bör vara medveten om att denna rulle ibland drabbas av fel och enligt vad jag sett går det relatera vissa av dessa till linspridarfunktionen, i högre grad än rullar med traditionell spridare.
            Har testat ocj skruvat så mycket både bra och dåligt och tycker det är tråkigt när jag utifrån mina erfarenheter, inte personliga preferenser, formulerar mina tips och råd som jag sedan blir påhoppad för av folk inom branschen.

            Ursprungligen postat av joens
            Kommer den gå sönder först? Möjligen! Men det är det ju värt när man trivs med den, plus att liknande diskussioner i andra trådar har öppnat problematiken för mig och gjort att jag är lite mer mild i behandlingen av Tatulan gällande TWS.
            Behöver jag säga att det var dina åsikter som jag tog till mig och som gjorde att jag insåg möjliga framtida problem?
            Precis en sådan inställning jag önskar att alla hade.
            Ta till synes väl underbyggda råd till dig men ta beslutet efter eget huvud. Svårare än så är det ju inte.
            Ingen i tråden förbjuder någon att köpa en viss rullmodell.
            Jag vet att vissa rullar i större utsträckning drabbas av rost än andra, naturligtvis är jag noggrannare med att torka dessa efter fisket. Att ett visst fel är vanligare på en viss rullmodell betyder ju inte att ingen ska köpa den men det är väl bra om ägare känner till eventuella svaga punkter.

            Ursprungligen postat av joens
            Förstår att inget du skrev var riktat till mig men ville bara lägga ett inlägg och säga TACK för dina åsikter och tack för att du framför dem.
            Det är genomtänkta åsikter!
            Tack själv, nu hamnar diskussionen på en balanserad nivå och jag "får ut" det jag vill nämligen att läsa om hur just dessa två rullar, Curado och Tatula, fungerar till praktiskt fiske över lite längre tid än jag haft chansen att använda dem.

            Ursprungligen postat av anteman
            Bra där JontaK! Jag kör alla märken, de som kör ett har ofta aldrig haft några fel och vill alltför ofta inte ens höra talas om dem, eftersom det inte stämmer den heliga skrift som säger.... Varde ljus och en Japan... Eller en svensk... Eller Korean...
            Lätt att bli salig på egen tro...
            Jag hade ett kort tag Calcutta 50B, Conquest 100, BM 3600, Luna 103, Mörrum SX3600C samt Mörrum UltraMag 3600 hemma samtidigt. En svunnen tid men tala om att man då insåg att alla de stora märkena VERKLIGEN kan göra strålande rullar med olika teknisk nivå och i olika prisklasser. Samtliga av dem är ju nämligen fantastiskt bra men med sina diverse brister och fel!

            Kommentera


            • #26
              Denna tråd har hamnat lite offtopic, kul att ni har brinnande intresse för dessa rullar.

              Jag återkopplar i höst om citican höll.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
              11 svar
              3 508 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg PrN-Sweden  
              Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
              217 svar
              30 103 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg MathiasJK  
              Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
              279 svar
              47 551 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Adam Huss  
              Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
              537 svar
              90 182 visningar
              38 gillar
              Senaste inlägg Kimmen
              av Kimmen
               
              Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
              108 svar
              11 582 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Arbetar...
              X