Tatula 200 HD vs Curado 200i - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tatula 200 HD vs Curado 200i

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Har reklamen satt klorna i dig?
    Njae, faktum är att jag såg reklamen om TWS efter jag köpte min första rulle med det.

Men det ligger nog något i det du säger, jag vet att när jag får bottennapp och ska dra loss det så kör jag först med frikopplad spole för att ha den breda delen av spridaren så linan inte drar den åt sidan och sabbar den och sen med en pinne efter rullen.
    Vet inte om det är känsligt men belastar det inte åt sidan i onödan så att säga.

Man klarar sig minst lika bra utan TWS, det ska ju klargöras. Går lika bra att kasta med en Mörrum som har sin lindridare precis framför spolen eller med en CQ.
    Men det är något där, något där i de rullarna som gör att de känns sådär.... extra bra. Det som vissa andra saknar.

Plus att magforce-z är kalasbra kastbroms. Tyvärr saknar ju 200 hd den men vanliga magforce är ju bra den med.
    Och man slipper smörja SVS tre gånger om dagen
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Bara att tatulan är som o veva i fluffig grädde är väl skäl nog att äga en. Galet mjuk o fin

Kommentera

Ursprungligen postat av joens
        Njae, faktum är att jag såg reklamen om TWS efter jag köpte min första rulle med det.
        Ber om ursäkt, det var öppet mål.

Men det ligger nog något i det du säger, jag vet att när jag får bottennapp och ska dra loss det så kör jag först med frikopplad spole för att ha den breda delen av spridaren så linan inte drar den åt sidan och sabbar den och sen med en pinne efter rullen.
        Vet inte om det är känsligt men belastar det inte åt sidan i onödan så att säga.
        Jag har av erfarenhet blivit tveksam till TWS ihop med lite tyngre beten eller "hårdare" fiske just på grund av hur spridare-spridarrör-frikoppling är uppbyggt. Det är just där problemen uppstått på vissa rullar jag rivit i.
        Å andra sidan är kraftiga ryck som orsakas av backslag eller bottennapp potentiellt skadligt för rullar med konventionell stillastående spridare men jag har inte sett särskilt mycket problem på Calcuttor eller Millionairer.
        Med det sagt är Tatulan en populär modell och många verkar använda dem utan bekymmer. Kanske drar jag till mig defekta rullar, vad vet jag.

Plus att magforce-z är kalasbra kastbroms. Tyvärr saknar ju 200 hd den men vanliga magforce är ju bra den med.
        Och man slipper smörja SVS tre gånger om dagen
        Jag tycker Daiwas samtliga Magforce-system fungerar riktigt bra. Trodde de hade sina största fördelar till lätt fiske men har blivit imponerad av hur bra det fungerar hos rullar jag använt till lite tyngre prylar som Zillion 100SHA, Luna i olika storlekar och Lexa.
        Kan dock något motvilligt erkänna att jag inte känner någon större skillnad mellan Z och V i rullar som är snarlika, som exempelvis Luna 103 och Bay Casting 103.

Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
        Bara att tatulan är som o veva i fluffig grädde är väl skäl nog att äga en. Galet mjuk o fin
        Tycker dock inte att Curado på något vis går hårt.
        Snarare att den behåller sin mjuka gång längre tid än Tatulan (förutsatt att inget underhåll skett, har inte testat dessa två modeller sida vid sida nyservade efter lika lång tids användande).

Kommentera

Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
          Har ni glömt T-wing systemet helt? Jag har fiskat med en vanlig tatula hela förra säsongen å kastat allt från 20-150gr utan problem. Samma gäller Keskitalo som fiskar mer än vad alla vi gör tillsammans. Tatula håller!
          Hur mycket påverkar egentligen tws? Att rullen blir känsligare med ytterligare en rörlig del behöver ju inte diskuteras.
          Men hur stor effekt har det? Har hört siffror så låga som 5-10%
          På ett kast på 50m blir det isåfall 2,5-5m extra. Stämmer det så är det inte bra.
          Vore intressant med ett test med två likvärdiga rullar. Med och utan tws.

Kommentera

TWS är bra. Jag har ännu inte fått in nån reklamation eller hört nån kollega som fått det på Tatula. Vilken butik jobbar du på JontaK? Tog upp just det du skriver JontaK med min säljare från Daiwa, då jag tidigare läst det på nätet. Att TWS skulle vara klent. Men han berättade en väldigt intressant historia om att folk hittar på en del.

Har fullt förtroende för TWS systemet, jag har 2 tatulor och har en Zillion TWS HD på väg in för detta års fiske.

Mina erfarenheter är att förutom att TWS systemet håller så presterar rullen MYCKET bättre än andra rullar. Jag skulle säga att man kan faktiskt kasta upp till 4-6% längre med TWS, men detta faktum anser jag vara irrelevant. Det som verkligen gör det suveränt är ju att man kastar ca 20-25%(mina upplevelser) mer problemfritt än med rullar med konventionell spridare. Jag skulle t o m vilja gå så långt å säga att det kastar bättre än mina runda ambassadeurer med synkad spridare gör.

Det är ju garanti på grejerna. Rasar TWS (varför???) så fixar Daiwa det på garantin! Eller hur Buster?

Jag har fiskat min 200HD med beten upp till 150 gram och efter en hel säsong är den fortfarande i stort sett mint condition. Nu fiskar ju inte jag lika mycket som Keskitalo, men har ändå plågat den ca 300 timmar 2016.
            http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Skojar du med detta inlägg? Inte bra med längre kast? Delar som går sönder? Nej du sluta glappa å kolla IRL innan du sitter här å kastar skit. Morten har helt rätt, ytterst få reklamationer på denna rulle mig veterligen bara en med trasig linspridare på mitt distrikt från västervik till ö-vik. Dvs jag borde veta. Så trött på proffstyckare som inget vet men ändå ska kasta skit helt i onödan. Ni som tvekar fråga ers lokala butiker om kvalitén, de vet 100%! Sen förstår jag att en del gillar runda rullar å gamla bilar, för mig är det samma kategori -inget fel i det. Shimano gör ju oxå grymma grejor det är inget snack om saken.

Kommentera

Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
                Det som verkligen gör det suveränt är ju att man kastar ca 20-25%(mina upplevelser) mer problemfritt än med rullar med konventionell spridare. Jag skulle t o m vilja gå så långt å säga att det kastar bättre än mina runda ambassadeurer med synkad spridare gör.
                Där är du och nosar på en annan sak som har glömts bort i tråden. När man tittar på Daiwas reklam så tar de upp detta. Och när de visar det så verkar det väldigt logiskt faktiskt. De har lite slow-motion på linan och vinklarna där.
                Kan inte säga att jag känner att det är ett visst antal % bättre eller så, men som sagt så är det något där som gör att hela känslan blir så mycket bättre.

Curado känns väldigt bra och hela den biten, typisk Shimano. Men den saknar det där lite speciella som Tatulan har.
                Tänker inte främst på 200 HD utan på hela den serien av de rullarna jag har testat.
                Bara att jämföra T3 SV TWS med Mgxtreme eller Shimano CQ 100 visar tyvärr att T3 SV kastar bäst av alla i originalutförande. Sen är det kanske en ojuste jämförelse?

Den rullen jag har haft som varit närmast T3 i kastning är just Tatula CT med DIY-spolen.
                Men nu slubblar vi in på andra saker som inte hör tråden till.

Säger inte att T3 är den bästa rullen, absolut inte. Den har sina nackdelar som de andra är bättre på.
                Ingen rulle förutom Ryoga har varit i närheten av så välbyggd som CQ och Curado är grymt mångsidig och stabil. SVS är bra, inget snack om saken, men Magforce-Z är det jag föredrar.

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                Hur mycket påverkar egentligen tws? Att rullen blir känsligare med ytterligare en rörlig del behöver ju inte diskuteras.
                Men hur stor effekt har det? Har hört siffror så låga som 5-10%
                På ett kast på 50m blir det isåfall 2,5-5m extra. Stämmer det så är det inte bra.
                Vore intressant med ett test med två likvärdiga rullar. Med och utan tws.
                Med Daiwa Prorex så får vi möjligheten att jämföra då vissa rullar i den serien ser lika ut Tatula fast utan TWS.
                En jämförelse som vore rätt intressant helt klart!

5-10% är ändå vad det är och om det är så, så är det inte sämre. Vad är det då att bråka om?

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                Ber om ursäkt, det var öppet mål.
                Förstår hur du menade och tog inte illa upp på något sätt.
                Tittade på lite sådana reklamvideos från Daiwa i efterhand och kände hypen.
                Ingen fisk är chans för fisk.
                https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
                  Skojar du med detta inlägg? Inte bra med längre kast? Delar som går sönder? Nej du sluta glappa å kolla IRL innan du sitter här å kastar skit. Morten har helt rätt, ytterst få reklamationer på denna rulle mig veterligen bara en med trasig linspridare på mitt distrikt från västervik till ö-vik. Dvs jag borde veta. Så trött på proffstyckare som inget vet men ändå ska kasta skit helt i onödan. Ni som tvekar fråga ers lokala butiker om kvalitén, de vet 100%! Sen förstår jag att en del gillar runda rullar å gamla bilar, för mig är det samma kategori -inget fel i det. Shimano gör ju oxå grymma grejor det är inget snack om saken.
                  Haha du är lika charmig som vanligt. Det var ju väldigt dumt av mig att vara skeptisk och ifrågasättande. Hädanefter ska jag köpa all reklam och vad tillverkarna säger rakt av..

Kommentera

Klart man har rätt att fundera och ha en åsikt om ex. en rulle utan att vara handlare eller del i märkets "prostaff-gäng"! Precis som man kan vara skeptisk till Donald Trump utan att vara vare sig Amerikan eller för den delen Republikan..

Det jag lärt mig genom åren är framförallt att ta det som sägs i Sportfiskebutiker med en rejäl nypa salt...

Kommentera

Känner många som använder Tatula/Coastal till tyngre gäddfiske och ingen av oss har haft några problem.
                      Eller jo det finns ett problem, har man köpt en så vill man ha fler.
                      Jag har 2 tatulor och en zillion sv tw, ena polaren 2 tatulor och 1 coastal och en tredje polare har 2 tatulor och 2 coastal och nu även 2 zillion hd. Ingen av oss har haft några problem med våra och vi är super nöjda med våra ru

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 581 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46