Tatula 200 HD vs Curado 200i - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tatula 200 HD vs Curado 200i

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tatula 200 HD vs Curado 200i

Båda har aluminium stativ.

200 HD "Massive gearing is firmly anchored within a solid aluminum frame."
    Vilket låter samma som x-ship + HEG som curadon har.

Så den enda skillnaden på pappret lite bättre lin-kapacitet på daiwan, lite bättre broms.

Varför skulle daiwan vara så mycket bättre lämpad för tyngre gäddfiske?
    Senast ändrad av ribbones; 2017-01-20, 20:17.

Fan vet men i handen känns Daiwan lite rejälare. Tror du blir nöjd med vilken som jag har fiskat med båda och Abus revo beast och även den känns likvärdig men grövre i mekaniken.

Jag har fiskat med gäddspinnare, swimbait, jerkbaits och wobblers och inte kännt några begränsningar med någon av rullarna om de så suttit på ett grövre jänke spö eller ett lättare klassat >60gr spöt.

Tjacka det som tilltalar dig mest magnet, svs (c-vikter) eller alles i Abun. Vilket som kommer du ha en mindre lågprofil men lite högre linkapacitet och hög utväxling som kastar och fiskar bra.

/Apa

Jag vet att du inte hade med Revo Beast men jag kunde inte låta bli att stoppa in en rulle till.
    Senast ändrad av Monkey; 2017-01-20, 20:47.

Kommentera

Vissa Daiwa rullar har dubbelkullagrad pinjongdrev, men det är inte vad shimano kallar för x-ship heller.
      Tatula har ingen X-ship. Det saknas vissa delar för att ha det, men Tatula är en igen dålig rulle för det. Titta på skillander här: Tatula och Curado och mer info x-ship -> här

X-ship eller vad det kan vara avgör inte om en rulle är lämpar sig för tyngre fiske lr inte, det krävs att godset är robust nog och när jag säger godset, då menar inte bara stativet utan de flesta delar i vevpartiet för att börja med, för att det är dom som tar mer stryk vid tungt fiske.

Tatula vs Curado, så låt din magkänsla avgöra.

//T
      Senast ändrad av tonyex; 2017-01-20, 20:54.

Kommentera

Ok, tack.

Till vilka kastvikter håller dom till enligt er då? (Släng gärna in revo beast också då)

Kommentera

Ursprungligen postat av ribbones Visa inlägg
          Ok, tack.

Till vilka kastvikter håller dom till enligt er då? (Släng gärna in revo beast också då)
          Det finns en tråd om curado E vs curado I och jag kan säga att jag har kört skiten av min gamla curado E, men rullen klarade det galant.

Så hellre en curado 200 E lr en tatula om du frågar mig. Med min curado 200E kastade jag 70-80 grams beten regelbundet och ibland upp till 100 utan några som helst problem. Har dålig koll på tatula, men jag skulle välja den för att jag har haft för många curado redan.

//T

Kommentera

Jag har ingen ångest att dänga 100+ bra eller inte. Har inte läst en massa om rasade rullar från jänkarna med sina små rullar som drar 70-100gram med rullar i 100-150 klassen. High capacity lp rullarna verkar de anse är bra för swimbaits och större umbrella rigs men att bärga stock och sten passar jag mig för...

/Apn

Kommentera

Har ni glömt T-wing systemet helt? Jag har fiskat med en vanlig tatula hela förra säsongen å kastat allt från 20-150gr utan problem. Samma gäller Keskitalo som fiskar mer än vad alla vi gör tillsammans. Tatula håller!
              Senast ändrad av Buster; 2017-01-20, 22:09.

Kommentera

Har avverkat en Curado som jag inte klarade av att ha. Trevlig rulle så en det är en liten klack på vevsidan som pressade mot mitt ena finger när jag kastade.
                Fick blåmärken där.

Trevlig rulle annars!

Men Tatula är bra mycket trevligare om jag får säga mitt. Kör en 200 HD och är toknöjd. Curado är bra och så men enligt mig är den inte lika bra.
                T-wing är ju trevligt med, svårt att säga vad det faktiskt gör för skillnad men ändå trevligt.

Kör Tatulan för beten mellan 30-120gr (men oftast inte mer än 100gr).
                Ingen fisk är chans för fisk.
                https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Just T-wing är för mig största anledningen att inte välja Tatula framför Curado till lite tyngre fiske.
                  Nu har jag inte haft isär så hemskt många Tatula HD men några har det blivit och på flera har TWS varit mer glappigt än på nya rullar och på ett par har linspridaren varit trasig.
                  Jag drar inga större slutsatser av så få exemplar då de mycket väl kan ha varit måndagsex eller brutalfiskade rullar men står valet mellan den eller Citica och Curado, på vilka jag knappt aldrig sett några fel, har jag svårt att rekommendera Tatula efter mina erfarenheter.

Tonyex skrev om Curado E.
                  Det må vara en något mer gammalmodig konstruktion än I men jag anser fortfarande att Curado E är en absolut strålande rulle, en av de absolut främsta lågprofilarna till lite tyngre fiske inte minst gällande hållbarhet.

Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
                  T-wing är ju trevligt med, svårt att säga vad det faktiskt gör för skillnad men ändå trevligt.
                  Har reklamen satt klorna i dig?

Kommentera

Tack för alla svar. Har en citica 200i hg liggandes och ett veritas v2 40-100. Var lite osäker om jag skulle behöva plocka upp en ny rulle (sneglade på tatulan).

Drar på lite grövre snöre och ser om den håller då. Tänkte kasta 30-80 och jerka lite buster 2:or.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 594 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46