Hej på er,
Försökte mig på att göra den första lite större servicen på min Scorpion (i min ägo kanske ska tilläggas), och jag tycker att den generellt känns lite friskare efteråt men har ändå lite funderingar..
Broms:
- Som jag förstod så sitter det dubbla bromslameller, en på varje sida om huvuddrevet(?), vill båda dessa ha en tunn tunn film med fett på båda sidor? Eller är det meningen att det ska slira enbart mellan lamellen och de båda rostfria ytorna och ligga still mot drevet? Så var det nämligen nu och har inte lyckats läsa mig till hur det ska vara.
- Jag fick inte riktigt rent huvuddrevet under den större brickan,tips på medel för rengöring som är lätt att få tag på och som går att använda lite mer universalt för rengöring i rullen? Detta hänger iofs ihop med ovanstående fundering om det ens ska va rent där
Jag har försökt att följa en video från Shimano där en servicetekniker går igenom en curado tror jag det är men bromsen verkar inte se riktigt likadan ut på den generationen då ja bara ser en lamell i den.
Kan tillägga att jag tycker bromsen känts lite hackig under tiden jag haft den jämfört med några av mina andra rullar.
Kvarstående ojud:
- Har ett lite skrapande ljud som egentligen var anledningen till att ja tänkte försöka göra en lite mer grundlig genomgång från första början, men ja kan inte riktigt lokalisera var ljudet kommer ifrån. Det låter både när jag vevar och fortsätter därefter även om jag sätter fart på spolen och sen frikopplar. Låter nästan som att det är plast som skrapar mot något, skulle kunna va ett lagerljud med men tycker ändå inte riktigt att det låter så.
Jag funderar på om centifugalbromsen kan ge oljud? Men skulle den låta även då man enbart vevar?
Blev ett långt inlägg men det blir så när man inte riktigt vet vad man håller på med :P
Försökte mig på att göra den första lite större servicen på min Scorpion (i min ägo kanske ska tilläggas), och jag tycker att den generellt känns lite friskare efteråt men har ändå lite funderingar..
Broms:
- Som jag förstod så sitter det dubbla bromslameller, en på varje sida om huvuddrevet(?), vill båda dessa ha en tunn tunn film med fett på båda sidor? Eller är det meningen att det ska slira enbart mellan lamellen och de båda rostfria ytorna och ligga still mot drevet? Så var det nämligen nu och har inte lyckats läsa mig till hur det ska vara.
- Jag fick inte riktigt rent huvuddrevet under den större brickan,tips på medel för rengöring som är lätt att få tag på och som går att använda lite mer universalt för rengöring i rullen? Detta hänger iofs ihop med ovanstående fundering om det ens ska va rent där
Jag har försökt att följa en video från Shimano där en servicetekniker går igenom en curado tror jag det är men bromsen verkar inte se riktigt likadan ut på den generationen då ja bara ser en lamell i den.
Kan tillägga att jag tycker bromsen känts lite hackig under tiden jag haft den jämfört med några av mina andra rullar.
Kvarstående ojud:
- Har ett lite skrapande ljud som egentligen var anledningen till att ja tänkte försöka göra en lite mer grundlig genomgång från första början, men ja kan inte riktigt lokalisera var ljudet kommer ifrån. Det låter både när jag vevar och fortsätter därefter även om jag sätter fart på spolen och sen frikopplar. Låter nästan som att det är plast som skrapar mot något, skulle kunna va ett lagerljud med men tycker ändå inte riktigt att det låter så.
Jag funderar på om centifugalbromsen kan ge oljud? Men skulle den låta även då man enbart vevar?
Blev ett långt inlägg men det blir så när man inte riktigt vet vad man håller på med :P
Kommentera