Service Shimano Scorpion 1001xt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Service Shimano Scorpion 1001xt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Har rullen extra backspärrshake? I så fall, kan det vara så att nållagret är slut? Detta lager sitter runt vev-/drivaxeln och ska bara kunna rotera ät ett håll. Om rulle inte har backspärrshake så är det antagligen inte nållagret för det hade resulterat i att du kunde veva bakåt.

Jag brukar störa mig på det lilla glappet som alltid finns mellan spolens "piggar" och pinjongen. Detta glapp upplevs sällan på rullarna i butik men känns direkt med påspolad lina. Du kan alltid snurra spolen en millimeter även fast veven hålls still. På mina egna välservade rullar känner man även att spolen studsar fram och tillbaka i glappet, men det är inget man kan göra något åt.

Kommentera

Det är svårt att förklara på i ord hur den glappar så jag gjorde en fantastisk bild Click image for larger version

Name:	glapp.JPG
Views:	1
Size:	50,7 KB
ID:	1785168
      Den glappar alltså inte störande mycket axiellt eller så att ja kan veva bakåt, där är den ganska stum. Så nållagret borde vara hyfsat fräscht tycker jag, osäker på om det sitter nån extra backspärr men den som vet vad den letar efter kan säkert se det på sprängskissen Tonyex la upp på förstasidan i tråden!

Kommentera

ZPI lagren måste jag hålla högt likaså Hedgehog har även provat Bocca men tycker att orginallagren rengjorda och smorda med en droppe bra olja är bättre än Bocca
        Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

Jag har en Curado 51E en Chronarch 51E samt Scorpion 1001XT och även min Scorpion har lite av det glappet du beskriver dock inte nån av dom andra.
          Hade nästan glömt hur befriande det är att fiska, bra skit helt klart !!!

Kommentera

Foton

Collapse

• elgfan
            Pro Rocket 4500 problem
            av elgfan
            På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
            igår, 06:11
          • elgfan
            Pro Rocket 4500 problem
            av elgfan
            På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
            igår, 06:11
          • elgfan
            Pro Rocket 4500 problem
            av elgfan
            igår, 06:08

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
          11 svar
          3 576 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg PrN-Sweden  
          Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
          217 svar
          30 195 visningar