Service Shimano Scorpion 1001xt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Service Shimano Scorpion 1001xt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Service Shimano Scorpion 1001xt

Hej på er,

Försökte mig på att göra den första lite större servicen på min Scorpion (i min ägo kanske ska tilläggas), och jag tycker att den generellt känns lite friskare efteråt men har ändå lite funderingar..

Broms:
    - Som jag förstod så sitter det dubbla bromslameller, en på varje sida om huvuddrevet(?), vill båda dessa ha en tunn tunn film med fett på båda sidor? Eller är det meningen att det ska slira enbart mellan lamellen och de båda rostfria ytorna och ligga still mot drevet? Så var det nämligen nu och har inte lyckats läsa mig till hur det ska vara.
    - Jag fick inte riktigt rent huvuddrevet under den större brickan,tips på medel för rengöring som är lätt att få tag på och som går att använda lite mer universalt för rengöring i rullen? Detta hänger iofs ihop med ovanstående fundering om det ens ska va rent där

Jag har försökt att följa en video från Shimano där en servicetekniker går igenom en curado tror jag det är men bromsen verkar inte se riktigt likadan ut på den generationen då ja bara ser en lamell i den.

Kan tillägga att jag tycker bromsen känts lite hackig under tiden jag haft den jämfört med några av mina andra rullar.

Kvarstående ojud:
    - Har ett lite skrapande ljud som egentligen var anledningen till att ja tänkte försöka göra en lite mer grundlig genomgång från första början, men ja kan inte riktigt lokalisera var ljudet kommer ifrån. Det låter både när jag vevar och fortsätter därefter även om jag sätter fart på spolen och sen frikopplar. Låter nästan som att det är plast som skrapar mot något, skulle kunna va ett lagerljud med men tycker ändå inte riktigt att det låter så.
    Jag funderar på om centifugalbromsen kan ge oljud? Men skulle den låta även då man enbart vevar?

Blev ett långt inlägg men det blir så när man inte riktigt vet vad man håller på med :P

Click image for larger version

Name:	15287543866_ac3d9100ba_b.jpg
Views:	1
Size:	215,8 KB
ID:	1783504

Ursprungligen postat av warmiz Visa inlägg
    Broms:
    - Som jag förstod så sitter det dubbla bromslameller, en på varje sida om huvuddrevet(?), vill båda dessa ha en tunn tunn film med fett på båda sidor?
    Ja, det en tunn tunn film med fett på båda sidor som gäller. På bilden ovan har dom nummer 29 och 31

- Jag fick inte riktigt rent huvuddrevet under den större brickan,tips på medel för rengöring som är lätt att få tag på och som går att använda lite mer universalt för rengöring i rullen?
    Vanligt diskmedel och ljummet vatten bör funka fint. Finkornigt sandpapper kan användas för att planslipa bromsbrickorna.

Kan tillägga att jag tycker bromsen känts lite hackig under tiden jag haft den jämfört med några av mina andra rullar.
    Hm, det ska inte vara så. Slirbromsen ska vara jämn på dessa rullar. Kolla om lamellerna är slut.

Kvarstående ojud:
    - Har ett lite skrapande ljud som egentligen var anledningen till att ja tänkte försöka göra en lite mer grundlig genomgång från första början, men ja kan inte riktigt lokalisera var ljudet kommer ifrån. Det låter både när jag vevar och fortsätter därefter även om jag sätter fart på spolen och sen frikopplar. Låter nästan som att det är plast som skrapar mot något, skulle kunna va ett lagerljud med men tycker ändå inte riktigt att det låter så.
    Jag funderar på om centifugalbromsen kan ge oljud? Men skulle den låta även då man enbart vevar?
    Oljud i en multirulle är ett ämne i för sig och det kan vara svårt att lokalisera.
    En fråga: Har du oljudet kvar när du vevar och spolen inte snurrar?

//T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
      [ATTACH=CONFIG]91696[/ATTACH]

Ja, det en tunn tunn film med fett på båda sidor som gäller. På bilden ovan har dom nummer 29 och 31

Vanligt diskmedel och ljummet vatten bör funka fint. Finkornigt sandpapper kan användas för att planslipa bromsbrickorna.

Hm, det ska inte vara så. Slirbromsen ska vara jämn på dessa rullar. Kolla om lamellerna är slut.

Oljud i en multirulle är ett ämne i för sig och det kan vara svårt att lokalisera.
      En fråga: Har du oljudet kvar när du vevar och spolen inte snurrar?

//T
      Bra då gjorde rätt med smörjningen i alla fall. Men dessa bromsbrickorna satt alltså ganska hårt fast mot drevet och har liksom smetat av sig mot detsamma, och drevet lyckades ja inte få helt rent med diskmedel. Såg att i någon rullmektråd rengjordes nån detalj med lysfotogen, är det nåt ja ska prova?

Hur ser jag om bromsen är slut? Ska försöka ladda upp en bild på hur brickorna ser ut, tog dock ingen närbild på dem tyvärr tyvärr.

Click image for larger version

Name:	20170110_225950.jpg
Views:	1
Size:	1 016,4 KB
ID:	1783505

Edit: kanske ska tillägga att det där alltså är innan jag pillade ut skivorna och rengjorde och smorde in.

Angående oljudet: Om du menar när jag släpper på slirbromsen så att spolen står still så är svaret nej, det finns fortfarande ett svagt oljud då men inte det som hörs mest annars.

//Eric

Kommentera

Ok, det kan betyda att rullen har förvarats med slirbromsen hårt åtdragen och det är inte bra. Det vi ser på bilden är torkat fett. Självklart kommer lysfotogen att funka. När lamellerna är slut, då känns dom hårda och man har mkt mindre slirbroms än tidigare och självklart känns slirbromsen hackigt.

Angående oljudet: se till att släppa på slirbromsen och veva samtidigt som du håller fast spolen med tummen. Hörs det något?
        Det du kan göra sen är att frikoppla spolen, sätt snurr på den och lyssna. Hörs det något oljud? Är det samma ljud?

//T

Kommentera

Jag försöker vara noga med att släppa bromsen men kanske inte gör det tillräckligt helt enkelt, eller så var detta redan sen ja köpte den även om ja tror att den var ganska väl efterhållen av tidigare ägare!

Jag har ingen riktig referens för hur de ska kännas nya, men de känns ju inte som "backelit". Kan ja även rengöra själva bromsbrickan med fotogen? Eller kan den ta skada? Ja tror att jag börjar med en ordentlig rengöring och smörjning av bromsen så får vi se om de blir bättre, känns det lika hackigt vid fiske så får ja köpa nya bromsskivor.

Nej när jag släpper slirbromsen och vevar samtidigt så hörs inte det ljudet jag reagerat mest på, däremot så är det som ja sa ett svagt oljud ändå men det låter som en annan källa och det är verkligen svagt.

Däremot om jag sätter snurr på vev och spole samtidigt låter det endel, och ljudet kvarstår om jag frikopplar så enbart spolen snurrar!

//Eric

Kommentera

Lameller köper du enklast på http://smoothdrag.com/price.html. Du behöver dom som heter: Calcutta TE200 och kostar 8 USD + frakt.
            Metallbromsbrickan bör kunna rengöras med fotogen såklart.

Då kan oljudet komma från spolens kullager, vilket är på sätt och viss lätt att åtgärda. Man ska inte glömma att vissa ABEC 7 lr ABEC 9 kullager låter lite mer än andra. Det du kan göra är att plocka ut dom och lägga dom i acetonbad ett tag , torka , olja och installera tillbaka dom. Är dom skadade , då är det och ta fram plånboken igen.

Häls //T

Kommentera

Lameller köper du enklast på http://smoothdrag.com/price.html. Du behöver dom som heter: Calcutta TE200 och kostar 8 USD + frakt.
              Metallbromsbrickan bör kunna rengöras med fotogen såklart.

Då kan oljudet komma från spolens kullager, vilket är på sätt och viss lätt att åtgärda. Man ska inte glömma att vissa ABEC 7 lr ABEC 9 kullager låter lite mer än andra. Det du kan göra är att plocka ut dom och lägga dom i acetonbad ett tag , torka , olja och installera tillbaka dom. Är dom skadade , då är det och ta fram plånboken igen.

Häls //T
              Ska ta och köpa mig lite aceton och kika på lagren ikväll, är det "kemiskt ren" aceton jag är ute efter? Tränger detta in tillräckligt eller ska man prova att plocka isär lagret om möjligt?

Kommentera

Ska ta och köpa mig lite aceton och kika på lagren ikväll, är det "kemiskt ren" aceton jag är ute efter? Tränger detta in tillräckligt eller ska man prova att plocka isär lagret om möjligt?
                Precis, kemiskt ren ska det vara ... och nej du ska inte behöva plocka isär lagren i vanliga fall. //T

Kommentera

Precis, kemiskt ren ska det vara ... och nej du ska inte behöva plocka isär lagren i vanliga fall. //T
                  Vanlig Gripen kemiskt ren aceton verkar va stört omöjligt att få tag på, men biltema har en variant, är det nåt att ha? Alternativa lösningar? Tinner?

Kommentera

Vanlig Gripen kemiskt ren aceton verkar va stört omöjligt att få tag på, men biltema har en variant, är det nåt att ha? Alternativa lösningar? Tinner?
                    Kemisk ren Aceton ska väl varje Apotek ha?

Isopropanol, finns lite överallt. bl.a hos Kjelle.

Biltema har Elektronikrengöring som är samma sak fast i spreyburk.
                    Senast ändrad av Leon; 2017-01-17, 18:09.

Kommentera

Foton

Collapse

• elgfan
                      Pro Rocket 4500 problem
                      av elgfan
                      På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
                      igår, 06:11
                    • elgfan
                      Pro Rocket 4500 problem
                      av elgfan
                      På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
                      igår, 06:11
                    • elgfan
                      Pro Rocket 4500 problem
                      av elgfan
                      igår, 06:08

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 576 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    217 svar
                    30 195 visningar