Bygeltankar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bygeltankar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Själv använder jag i princip aldrig bromsen på bilen eftersom den då kan gå sönder...


    ... Och använder man den inte går bromsarna ju också sönder. Kanske är samma med bygelfjädern?

    Jag har förresten slutat använda lina... för det är så surt när den går av. Samma med spöt.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av FatRap Visa inlägg
      Fäller alltid med veven. Enkelt att stoppa precis när man vill och man har handen på veven ifall det smäller direkt. Har inte haft nått problem med att rullen tar stryk sen nittiotalet då jag hade en Cardinal 754 som bygelfjädern gick av på varannan säsong ungefär. Som tur var hade ABU kvar just den reservdelen i lager långt efter att rullen slutat tillverkas.
      För mig var det en 554. Drömde alltid om en 754, men det kanske hade hänt samma sak med den.

      Kommentera


      • #13
        Jag tycker det är en viss skillnad på att inte använda bromsen på bilen kontra att fälla bygeln på rullen för hand...

        Kommentera


        • #14
          Fäller alltid med veven. Hade en gammal Zebco på 80-90t där fjädern gav upp efter tiotusentals kast, annars har jag aldrig haft problem med att någon rulle skulle lägga av pga detta.
          Bromsa kastet kan man förresten enkelt göra med handen mot spolkanten.

          Kommentera


          • #15
            Detta beror lite på hur jag fiskar och kastar, är det precisionskast mot vass t.ex. så styr jag linan med ena handen och fäller bygeln, är det vanligt spinn så fäller jag genom att veva in vanligt

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
              Jag tycker det är en viss skillnad på att inte använda bromsen på bilen kontra att fälla bygeln på rullen för hand...

              Det håller jag fullständigt med dig om - bromsar är bra mycket dyrare!
              Senast ändrad av anteman; 2017-01-13, 18:54.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Det håller jag fullständigt med dig om - bromsar är bra mycket dyrare!
                Vilka billiga rullar kör du med? :O bytte skivor fram och belägg runt om, 1000kr

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
                  Vilka billiga rullar kör du med? :O bytte skivor fram och belägg runt om, 1000kr
                  Låter billigt! Jag fiskar mest gädda med multi... På mina två abborre/gösjiggspön sitter det sedan några år två Okuma Safina Pro Spa 25/30 FD.

                  Funkar så pass bra (broms, linpåläggning, känsla, bygelfällning) att jag inte flyttat över min Shimano Stradic Ci4 2500 på favoritspöt för jigg, Shimano Aori 8' än.

                  Ci4 :an sitter kvar på ett havsöringsspö... Å jag har inte fiskat havsöring på några år... Aorin får nog gifta sig med Ci4:an till våren ändå....Den kombon lär lira riktigt bra, även färgmässigt!

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                    Låter billigt! Jag fiskar mest gädda med multi... På mina två abborre/gösjiggspön sitter det sedan några år två Okuma Safina Pro Spa 25/30 FD.

                    Funkar så pass bra (broms, linpåläggning, känsla, bygelfällning) att jag inte flyttat över min Shimano Stradic Ci4 2500 på favoritspöt för jigg, Shimano Aori 8' än.

                    Ci4 :an sitter kvar på ett havsöringsspö... Å jag har inte fiskat havsöring på några år... Aorin får nog gifta sig med Ci4:an till våren ändå....Den kombon lär lira riktigt bra, även färgmässigt!
                    helskotta vad fina rullar :P
                    Jag har en sienna, en exage, en penn battle, en penn fierce ( dess två är byggda för grovt fiske) en okuma trio. så dyraste ligger runt 1000kr i nypris.

                    Har en gammal peugeot jag bytte allt på själv :P beställde från ebay till bra pris. Tog en kväll, och första gången jag bytte bromsar

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 508 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    217 svar
                    30 103 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK  
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 551 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    537 svar
                    90 182 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Kimmen
                    av Kimmen
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 582 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X