Multiplikatorrulle! Vilken? Varför? mm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multiplikatorrulle! Vilken? Varför? mm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Multiplikatorrulle! Vilken? Varför? mm

    Hej
    Har läst igenom forumet efter tips när jag skulle köpa ny rulle, och något som efterfrågas ofta och saknas när man tittar på rullspec är vilken betesvikt respektive rulle är gjord för. Och framför allt vilka kastar den bäst.

    Om man vill ha en rulle för aborrfiske, vilken storlek på respektive fabrikat. Då det verkar skilja ganska mycket emellan tex 100 storlek på Shimano vs Daiwa mm.

    Så vore det inte bra om man lägger in info om sin rulle så att det blir lätt att se här, tex fabrikat, modell, linkapacitet, och vilka betesvikter den passar.
    Samt om den passar något spec fiskesätt tex jerk gädda
    Och övrig info som man önskar.

    Typ något så här:

    15g hjälpligt

    25g bra

    35g perfekt

    50g upp olämpligt pga den tål ej belastningen.

    Sen vore det trevligt med en liknande tråd med spön, kanske en ny kategori ?

    Så lägg in vad ni har

  • #2
    Som du säger finns det inte riktigt någon allmänt accepterad standard. Jag brukar googla på rullen och kanske även en 'vs <annan modell>' för att se hur folk jämför dem. Tackletour har riktigt bra recensioner på rullar med specifikationer och betesviktstester, som du hittar på http://www.tackletour.com/menuarchive.html

    Om jag är på jakt efter en rulle till något specifikt, så som tyngre gäddfiske eller lättare abborrprylar, börjar jag att titta på förslag här på FS och vad ÅF erbjuder, och sedan läsa vad Tackletour skriver om dem.

    Problemet med att göra en riktigt översiktlig guide så som du önskar med viktintervall, vågar jag påstå, är att så många faktorer spelar in i testandet. Skulle jag pröva lägsta möjliga betesvikt på min Daiwa Lexa 300, skulle jag först behöva pröva rullen på ett mycket lättare spö (spöt begränsar mer än rullen om betesvikten är 15 och spöt är klassat 50-150). Även om jag faktiskt sätter den jämförelsevis överdimensionerade Lexa 300:an på ett av mina lätta abborrspön i klass 5-25, är det fortfarande 0.35 J-braid på spolen, vilket också kommer att begränsa kastmöjligheterna. Om jag därmed vill göra ett seriöst försök att pröva Lexa 300:ans lättaste betesvikter skulle jag således behöva kapa dyr lina, vilket begränsar om inte möjligheterna, så incitamenten för att försöka
    Vad gäller jerk, för övrigt, har nog mest med rullens tålighet i förhållande med betesvikt att göra. Jag skulle inte vilja slita på en finessrulle med beten över ett halvt hekto, men baby buster går ju utmärkt att jerka med samma rulle.

    Enkla överslag kan man gott göra, emellertid, men det blir inte perfekt. Jag kan göra ett rudimentärt försök med två av mina rullar.

    Daiwa Lexa 300 HL - 0,35 flät

    <35g - begränsad möjlighet pga spöklassning.
    35-150g - utmärkt
    >150g - ej prövat, men ingenting tyder på att det inte skulle fungera
    Jerk - utan tvekan, tuff liten rulle

    Team Daiwa Advantage HSTLA153 Supertuned - 0,16 flät (större än Daiwa strl 100, mindre än Daiwa strl 200)
    <10g - pga för underklassat spö ej provat, skall prova med bättre spö snart
    10-90g - inga problem, men känns lite läskigt när man börjar överstiga 80g.
    >90g - finns bättre rullar för ändamålet, även om det är möjligt
    Jerk - i mediumstorlek, typ Buster

    Kommentera


    • #3
      Jo så har jag också gjort, men svårt att värdera vad en bassfiskare i usa menar när han säger att en rulle kastar bra från 10g.
      Är han nöjd när han kan kasta 15m problemfritt?
      Om man tar samma rulle till havsöringsfiske, får man långa säkra kast med en 15g sked?

      Det är lite så jag funderat.

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
      11 svar
      3 508 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg PrN-Sweden  
      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
      217 svar
      30 103 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg MathiasJK  
      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
      279 svar
      47 551 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Adam Huss  
      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
      537 svar
      90 182 visningar
      38 gillar
      Senaste inlägg Kimmen
      av Kimmen
       
      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
      108 svar
      11 582 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg engqvist  
      Arbetar...
      X