Utväxling på haspelrulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Utväxling på haspelrulle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Utväxling på haspelrulle

Hur viktigt är det vilken utväxling en haspelrulle har? 4,2:1, 5,5:1 eller 6,2:1?

Kan man kompensera det med frekvensen på veven?

När ska man ha låg utväxling? Gädda på våren?

När har man hög utväxling? Havsöring?

Är det så stor skillnad att man kan behöva två rullar i samma storlek, men med olika utväxling?

Samma utväxling på en 4000-rulle och en pytteliten ul-rulle borde väl ge olika beteshastighet beroende på spoldiametern?

Detta var svårt att besvara. Det beror även på hur lång veven är och hur stor diameter spolen har.

Generellt ger ju låg utväxling mer kraft vid invevning.

Hög utväxling ger generellt mer fart (om inte betet ger för mycket motstånd).

Själv tittar jag mer på linintag per varv med veven och uppskattar rullar med låg utväxling men som tar in mycket lina. Då får jag både kraft och fart när jag vevar snabbt men kan veva långsammare om det behövs.
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-12-30, 14:05.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

För mig kraften i veven är inte så avgörande för att man ska inte veva in linan genom att dra in fisken med rullens hjälp. Alltså man "pumpar": man drar hem fisken genom att lyfta spöet och när man är på väg ner med spöet vevar man in linan. Om man håller spöet stilla och man vevar in, riskerar man att man tvinnar linan: om man vevar när fisken rusar eller när man har bottennapp t.ex. En tvinnad lina går av ganska lätt.

Annars Sir Fish-a-lot har rätt! ;-)
      Tight lines!
      CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Tack för svaren. Jag var lite fundersam eftersom mina favoritrullar ofta haft rätt låg utväxling samtidigt som hög utväxling ofta nämns som viktig aspekt vid val av rulle.

Kommentera

Kulfisk, hög utväxling på haspelrullar förespråkar många abborr- och öringfiskare. Jag har inte direkt stött på det i andra sammanhang.

Jag antar att du främst tänker på spinnfiske. Många metare gillar ju högutväxlat också - jag hör inte till den kategorin.
          Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-12-31, 00:26.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg
            Hur viktigt är det vilken utväxling en haspelrulle har? 4,2:1, 5,5:1 eller 6,2:1?

Kan man kompensera det med frekvensen på veven?

När ska man ha låg utväxling? Gädda på våren?

När har man hög utväxling? Havsöring?

Är det så stor skillnad att man kan behöva två rullar i samma storlek, men med olika utväxling?

Samma utväxling på en 4000-rulle och en pytteliten ul-rulle borde väl ge olika beteshastighet beroende på spoldiametern?
            Jag har fiskat in mig på shimanos haspelrullar. Precis som Sir Fish-a-lot säger så är linintag det som man ska kolla på. Det som tillkommer sedan enligt mig är vad jag tror på samt hur jag vill fiska mitt bete. Jag förespråkar ofta hög utväxling för att shimanos rullar ofta har ganska liten diameter vilket innebär lite linintag på låg utväxling. Jag kompenserar hellre med att veva normalt än att stressveva hem mitt bete om det är så att fisken är sugen på snabbt fiskande beten. Jag fiskar mycket havsöring och abborre mina klart vanligaste fisketurer går i regel av stapeln för att bedriva den typen av fiske vilket förespråkar den högre utväxlingen. Jag har fått dille på minst 6.0:1 i utväxling på grund av det. Ska så smått gå över till daiwa när plånboken tillåter äger nämligen alla rullar i dom högsta segmenten i shimano och har därför anledning att slösa mina pengar någon annanstans -_-

Ett tips när det kommer till haspelrulle är att välja med omsorg. Hellre en bra lite dyrare rulle i t.ex. Stradic i shimano eller ballistic i Daiwa osv än 3 skräprullar.

My 2 cent.

Kommentera

Linintag låter som ett bra mått. Dessutom lättbegripligt och lätt att koppla till beteshastighet.

Jag har också testat rätt många av Shimanos rullar. Jag har tidigare inte tittat så mycket på utväxlingen utan bara fiskat med dem och gillat känslan olika mycket. När jag nu kollade min favoritrulle så konstaterar jag att den har utväxlingen 4,3:1. Faktum är att jag tycker mer om den än om de andra jag testat (Stella, Stradic ci4+,rarenium mfl). Undra om det kan ha med utväxlingen att göra? Det lär visa sig när jag testar nya rullen (TP) som har 4,4:1. Ok, Stellan var otroligt fin att fiska med, men den kostar ju också lika mycket som det man sitter i och fiskar.

Kommentera

Fiskar du större wobbler som går tungt kan det vara skönt med låg utväxling. Därför jag valde Shimanos sustain. 4.8:1. Min naturliga rytm när jag fiskar är dessutom (den hastighet jag vevar in med utan att tänka på det) för hög för att använda hög utväxling, då måste jag tänka på att veva sakta hela tiden. Låg utväxling hjälper något grann mot detta för mig.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                11 svar
                3 613 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg PrN-Sweden  
                Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46