5000D + 6000 = direktdriven 6000 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

5000D + 6000 = direktdriven 6000

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

grymt snygg rulle dePaul!!!
    bra jobbat!!!

min egen är väl på gång, men, får vänta tills dess jag har ett extra par händer tillgängliga (frugans ikväll då kanske om tid finnes) då jag finner pillet med fjädern vid frikopplingen ytterst besvärlig på bara två händer (mina egna då).... kan bjuda på en humor-bild då jag offrar lite blod till Amba-gudarna i just det skedet...

Click image for larger version

Name:	IMG_7157.jpg
Views:	1
Size:	985,7 KB
ID:	1783446

Fastnade bra i pekfingret den där mysiga fjädern!!!
    Tänker mig dock att rullen troligen kommer fiska bättre nu då den redan fått blodsoffer...
    Kan tillägga att jag ändå är en relativt hårdhudad rackare efter allt idiotiskt som jag sysslat(sysslar?) med träningsmässigt, men, vasst när det är sån liten punkt
    EDIT: kanske nån här inne som har tips på denna, den egentligen enda, pilliga/svåra detaljen att hantera när det kommer till runda ambor? (iaf den enda kluriga detaljen som jag själv upplever än så länge... efter...hrrrmmm...3st isärplockade rullar totalt... så, ganska ringa erfarenheter då... )

Har faktiskt fortfarande inte heeelt bestämt mig hur jag gör med gavlarna heller vad gäller färger och val, men, det lutar starkt åt att göra den hel-röd bara, röd-grön blandning slog ju heller inte så värst väl ut här inne, samt när man håller upp delar mot varann så tar det visserligen inte emot i mina ögon, men, helrött är ju klassiskt och snyggt!
    (det är ju bara se på dePauls rulle ovan, riktigt fint)
    det är ju ändå dessutom så att det är snyggare gavlar till 6000 än på 5000D (tycker jag i alla fall) då 6000 har sina fina frästa detaljer och så...

mvh/peter
    Senast ändrad av Gädd-jos; 2017-01-02, 07:51.
    https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg
      1. grymt snygg rulle dePaul!!!
      bra jobbat!!!

2. blod till Amba-gudarna

3. Har faktiskt fortfarande inte heeelt bestämt mig hur jag gör med gavlarna heller vad gäller färger och val, men, det lutar starkt åt att göra den hel-röd

4. det är ju ändå dessutom så att det är snyggare gavlar till 6000 än på 5000D (tycker jag i alla fall) då 6000 har sina fina frästa detaljer
      1. Tack!

2. Kan vara lösningen .

3. Min filosofi när det gäller utseende är att inte krångla till det för mycket. Två huvudfärger och en komplementfärg är oftast den snyggaste lösningen.

4. De veckade gavlarna på Ambor från 1950-talet fram till 1972 är klart snyggare och klassigare än de lite tråkigare "taknocksgavlarna" på senare modeller.

~Paul~

Kommentera

Tog mig i kragen! tänkte, själv är bäste dräng osv...
        Och, med nog mycket kaffe, bra musik och tålamod så pillade jag dit fjädern och smäckade ihop min direktdrivna 6000!!!

Kan visserligen också vara så att gårdagskvällens blodsoffer hjälpte och har gjort Ambagudarna mer lätta att ha å göra med? men, lite osäker dära, var inte helt lätt nu heller...

Det fick bli hel-röd, känns kanontrevlig att bara stå och torr-veva med!
        nu ser man ännu mer fram emot att våren ska komma!!!

Name:	IMG_7159.jpg
Size:	1 016,2 KB
ID:	1783448Click image for larger version

Name:	IMG_7161.jpg
Size:	1 008,6 KB
ID:	1783449Click image for larger version

Name:	IMG_7166.jpg
Size:	1 016,4 KB
ID:	1783450

mvh/peter

Kommentera

Grattis, ser fin ut!

Jag ser att du valde stjärnhjulet som bromsreglage. Jag satte också dit ett stjärnhjul till att börja med (det minsta av dem som fanns på tidiga Ambassadeurer) men tog bort det igen eftersom jag saknade den lätta åtkomsten till högra lagerkoppen för att enkelt kunna utföra smörjning och underhåll på rullen.

Jag valde en rulle utan knarr eftersom den kräver en spole med aningens större rörlig massa än motsvarande rulle utan knarr. Tyngre spole resulterar som bekant i större tröghet/moment, vilket jag ville undvika. Inte för att skillnaden är så stor, men ändå .

Du kan förstås plocka bort den extra kuggen på spolen som aktiveras av knarreglaget men då är poängen så att säga borta med en knarrutrustad rulle .

Hur som helst. Jag är säker på att du kommer bli nöjd med rullen och att den ger dig framledes många fina fiskeår.

~Paul~

Kommentera

Kul att läsa såna trådar där en eller annan "fiskenörd" i en del av vårt avlånga land inspirerar en annan eller en tredje "långtbortistan" till handling, allt med lite text och bilder...

Kommentera

Ursprungligen postat av dePaul Visa inlägg
              Grattis, ser fin ut!

Jag ser att du valde stjärnhjulet som bromsreglage. Jag satte också dit ett stjärnhjul till att börja med (det minsta av dem som fanns på tidiga Ambassadeurer) men tog bort det igen eftersom jag saknade den lätta åtkomsten till högra lagerkoppen för att enkelt kunna utföra smörjning och underhåll på rullen.

Jag valde en rulle utan knarr eftersom den kräver en spole med aningens större rörlig massa än motsvarande rulle utan knarr. Tyngre spole resulterar som bekant i större tröghet/moment, vilket jag ville undvika. Inte för att skillnaden är så stor, men ändå .

Du kan förstås plocka bort den extra kuggen på spolen som aktiveras av knarreglaget men då är poängen så att säga borta med en knarrutrustad rulle .

Hur som helst. Jag är säker på att du kommer bli nöjd med rullen och att den ger dig framledes många fina fiskeår.

~Paul~
              Tackar!

Ja, jo, det där med stjärnhjulet är jag faktiskt inte helt säker på hur det blir, insåg ganska snabbt exakt det du skriver om, alltså att man lite tappar enkelheten att komma åt högra lagerkoppen alltså... däremot så gillar jag hur det ser ut med stjärnhjulet på, snyggt tycker ju jag, speciellt då det är ett rött stjärnhjul, men, får se hur jag gör i förlängningen...

Knarren är ju nåt som jag också egentligen kunnat vara utan tänker jag, men, gillar lite utseendet på det, och, ptja, ljudet älskar jag ju...
              Men, eftersom jag i princip aldrig använder knarr när jag fiskar (hittills iaf) så har egentligen inte nån nytta av den...
              Dock, tack för lärdomarna om knarr rörande spole etc!!! det har jag faktiskt aldrig tänkt på, bra att veta för framtiden!

Kommer alldeles säkert bli helt utmärkt detta! Var tvungen att sätta den på spöet å känna lite på kombon! Kändes helt kanon!

mvh/peter
              Senast ändrad av Gädd-jos; 2017-01-02, 15:05.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                Kul att läsa såna trådar där en eller annan "fiskenörd" i en del av vårt avlånga land inspirerar en annan eller en tredje "långtbortistan" till handling, allt med lite text och bilder...
                Det är det som är så fint med detta forum, och, ptja, fiske öht, det förenar folk över land och rike! alla är vi dårar!

mvh/peter

Kommentera

Nåra fler bilder! Kände jag var tvungen att leka runt lite! Jag menar, jag jobbar ju vanligen som ljussättare så... inte för att jag hemfallit åt styggelsen att fylla lägenheten med några "riktiga lampor" men, jag menar, man kan ju göra lite grann av en insats i alla fall, Amban är ju värd lite eftertanke iaf tänker jag...
                  Går ju ändå med enkla medel göra litegrann roligare i alla fall med lite vanliga bordslampor och placering av objektet...

Name:	IMG_7170.jpg
Size:	993,1 KB
ID:	1783459Click image for larger version

Name:	IMG_7175.jpg
Size:	998,7 KB
ID:	1783460Click image for larger version

Name:	IMG_7181.jpg
Size:	1 001,0 KB
ID:	1783461Click image for larger version

Name:	IMG_7182.jpg
Size:	1 001,1 KB
ID:	1783462
                  Senast ändrad av Gädd-jos; 2017-01-02, 16:05.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inlägg
                    1. Ja, jo, det där med stjärnhjulet är jag faktiskt inte helt säker på hur det blir, insåg ganska snabbt exakt det du skriver om, alltså att man lite tappar enkelheten att komma åt högra lagerkoppen alltså... däremot så gillar jag hur det ser ut med stjärnhjulet på, snyggt tycker ju jag, speciellt då det är ett rött stjärnhjul, men, får se hur jag gör i förlängningen...

2. Knarren är ju nåt som jag också egentligen kunnat vara utan tänker jag, men, gillar lite utseendet på det, och, ptja, ljudet älskar jag ju...
                    Men, eftersom jag i princip aldrig använder knarr när jag fiskar (hittills iaf) så har egentligen inte nån nytta av den...
                    1. Det eviga dilemmat. Funktion eller utseende .

2. Se punkt nr 1

Förresten. Jag har också lekt med att trimma en original 5000D. Den är numera utrustad med i princip allt i trimväg, Availspole inberäknad.

Det enda jag inte brytt mig om att byta till är kullagrad evighetsskruv eftersom den, enligt min åsikt, är förhållandevis opraktisk (känslig för smuts). Har dessutom aldrig märkt någon skillnad i kastlängder.

~Paul~

PS Fina bilder!

Kommentera

Ursprungligen postat av dePaul Visa inlägg
                      1. Det eviga dilemmat. Funktion eller utseende .

2. Se punkt nr 1

Förresten. Jag har också lekt med att trimma en original 5000D. Den är numera utrustad med i princip allt i trimväg, Availspole inberäknad.

Det enda jag inte brytt mig om att byta till är kullagrad evighetsskruv eftersom den, enligt min åsikt, är förhållandevis opraktisk (känslig för smuts). Har dessutom aldrig märkt någon skillnad i kastlängder.

~Paul~

PS Fina bilder!
                      hahahahaha! ja, det är ju det!!!
                      funktion eller utseende!?!?!

låter kul med din supertrimmade 5000D! Låter som ett riktigt vasst bygge!!!
                      Inte lust att slänga upp nån bild på den?

Själv funderar jag vad jag ska göra med delarna jag har kvar nu;
                      en 5000D's yttre
                      en 6000's inre
                      +
                      komplett 5500DA (min första direktdrivna rulle som jag fortfarande såklart älskar att fiska med, kör den som isfiskerulle just nu, utan linförare)
                      Får se om jag i slutändan plockar ihop nåt slags "best of" på delarna av detta jag nu har till en direktdriven rulle bara och kör med den? eller om jag bara låter min 5500DA vara som den är och kör på med den, mycket möjligt.

Tänkte sen fortsätta att köra med nån rulle utan linförare till sommarfisket med, som ett test mest, bara för att jag länge varit sugen att testa hur det är att praktiskt fiska utan linförare, tänker mig att det kommer vara trevligt, men, vet ju inte.
                      I så fall om jag gillar det så får jag se hur jag gör, kanske försöker få tag på nåt CT-stativ (vilket dock verkar vara antingen svårt, eller dyrt, eller både svårt och dyrt att hitta) eller annars blakdog's såna "CT-bar" bara för eventuell "riktig konvertering" om det visar sig att jag gillar att fiska utan linföraren....

mvh/peter
                      Senast ändrad av Gädd-jos; 2017-01-03, 09:21.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 575 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden