5000D + 6000 = direktdriven 6000 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

5000D + 6000 = direktdriven 6000

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 5000D + 6000 = direktdriven 6000

som rubriken antyder, om än lite luddigt, så har jag en grön 5000D samt en röd 6000 (tack till @wiloboken för den röda) som jag tänkt kombinera så jag får en direktdriven 6000rulle.
    (ja, jag kommer ju också få ut en "vanlig" 5000 av det hela, men, det är mindre intressant för min del då jag bara gillar direktdrivet).

nu dock till ett "problem"
    ...detta innebär ju att jag nu har möjligheten att kombinera på olika sätt, välja och vraka lite i hur jag väljer att bygga ihop dessa...
    så, vad tycker ni? med reservation för att jag kanske ändå gör nåt annat än vad någon konsensus på brädan tycker

Click image for larger version

Name:	IMG_7132.jpg
Views:	1
Size:	1,06 MB
ID:	1849741
    ...bild över "slagfältet" efter demontering av de tu...

de olika alternativen, som jag ser det, har någon annan nåt annat förslag så kom gärna med det också såklart!!!

1. stoppar delarna från min gröna 5000D in i stommen av 6000 = får en röd till synes "vanlig" 6000 men som är direktdriven.
    2. flytta över bägge gavlarna från min gröna 5000D till min röda 6000 = får en grön/röd direktdriven 6000 men med gavel som säger 5000D
    3. flytta över vevgaveln från min gröna 5000D till min röda 6000 = får en röd med lite grönt direktdriven 6000 med gavel som säger 6000

oavsett hur jag väljer att bygga ihop min framtida 6000 så kommer jag ändå såklart att, under min grundliga genomgång och rengörning av delarna, välja så att jag får de delar jag anser ser fräschast/bäst ut i min blivande direktdrivna 6000.
    Även den röda veven kommer hamna/stanna kvar på 6000rullen...

Mvh
    /peter
    Senast ändrad av Gädd-jos; 2016-12-27, 15:43.
    https://www.facebook.com/OKspinners/

Vad är fördelen med direktdrivet?
    Som jag förstått det kan man veva åt båda hållen med en sådan rulle. Inom metet finns det de som kör med "back winding" och slirbromsen nyttjas ofta inte alls.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av daikai1
      IAR antar jag han menar. Vad är fördelen med IAR vid haspelrullar?
      Nix, inte IAR, direktdrivet.
      även om man ju kan diskutera ABUs användande av den termen för dessa rullar, då det ju fortfarande är så att det går via drev etc så är ju ändå inte direktdrivet i den meningen att veven sitter "direkt monterad" på spolen så att säga utan som sagt så går det ju ändå via drev.

mvh/peter

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
        Vad är fördelen med direktdrivet?
        Som jag förstått det kan man veva åt båda hållen med en sådan rulle. Inom metet finns det de som kör med "back winding" och slirbromsen nyttjas ofta inte alls.
        Största fördelen för min del är väl dels hur det känns att fiska med dom tycker jag, trevlig och omedelbar kontakt.
        Sen, även en hel del det du är inne på med slirbromsen, jag nyttjar i princip aldrig direkt nån slirbroms utan kör så gott som allt bromsande med fingrar, något jag tycker är väldigt praktiskt, smidigt och skönt, jag styr ju helt själv, hela tiden, utan att behöva ratta nåt... sedan jag fastnade för direktdrivet så har jag sen dess aldrig mer kommit överens med nån rulle jag varken ägt eller polares jag testat... (då ingen jag känner har något direktdrivet), så, känns som jag är ohjälpligt "fast" i denna slags rulle... på gott och ont...

mvh/peter

Kommentera

Kör på 1. Grönt å rött i kombination är sällan vackert oavsett vad vi pratar om - kan funka till förgängligt julpapper men i övrigt så...

Kommentera

Låter intressant med direktdrivna multirullar. Känslan måste vara snarlik att meta med centrepin (men utan centrepinrullens begränsningar).

Stannar spole och vev omedelbart vid vevstopp i en direktdriven Amba eller finns det ett glapp (back play)?
            Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-12-27, 19:25.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Kör på 1. Grönt å rött i kombination är sällan vackert oavsett vad vi pratar om - kan funka till förgängligt julpapper men i övrigt så...
              Lutar åt detta alternativet för mig ja... är ju kanske det mest logiska också såklart, bara plocka ihop direktdrivna delar in i gavlarna på min 6000 åsså klart liksom.... får se... det är ju också så att oavsett vilken kombo jag än bygger ihop den i just nu, så går det ju ändå alltid sen att ändra sig även!

mvh/peter

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                Låter intressant med direktdrivna multirullar. Känslan måste vara snarlik att meta med centrepin (men utan centrepinrullens begränsningar).

Stannar spole och vev omedelbart vid vevstopp i en direktdriven Amba eller finns det ett glapp (back play)?
                Alltså, håller jag handen på veven så finns inget spel åt nåt håll annat än det jag väljer att göra med vevhanden. Vevar jag in lina nu och sen nyper åt linan med vänsterhanden (jag vevar med höger) så tar helt enkelt mitt vevande stopp, direkt som linan tar stopp... kan säga att det hänt mer än en gång att jag fått veven slagen ur handen av aggressiva stora gäddor när jag varit lite ouppmärksam speciellt med originalveven på min 5500DA, då den har såna små runda hårda (bakelit?) knoppar...

Jag har ju aldrig provat meta med centrepin-rullar, däremot så har jag ju massor med erfarenhet av flugrullar, dock, såna rullar är det ju sällan man (jag iaf) faktiskt använder för att drilla fisken utan då drar man (återigen, jag) linan så, men, jag har ju vevat en hel del med såna rullar däremot.
                Känslan tycker jag dock blir en del annorlunda där då eftersom dom flugrullarna då verkligen är äkta direktdrift, vilket jag för egen del måste säga jag tycker är lite oskönt? Troligen bara pga den låga/obefintliga utväxlingen som gör att vevandet blir jobbigt. Direktdriven amba däremot är underbart att veva!!!

mvh/peter

Kommentera

Click image for larger version

Name:	IMG_7134.jpg
Views:	1
Size:	1,06 MB
ID:	1783422
                  ...storstädningen har inletts...

Kommentera

För ca ett halvår sedan gjorde jag precis det du planerar. Gjorde om min antika, röda 6000 till en direktdriven variant. Har dessutom satt i kolfiberlameller i bromsen, skaffat en lättad linspridare och linspridardrivhjul, samt en keramisk knivbult. Jag har dock inte brytt mig om att byta lager eller spole, utan kör på originalet.

Rullen har dessutom utrustats med diverse estetiskt lull-lull, samt vev från en MAG-rulle som är avsevärt kraftigare än den som ursprungligen sitter på en äldre 6000. Jag har dock försökt att hålla utseendet så nära originalet som möjligt. Ett ovant öga ser kanske inte ens någon skillnad.

Poängen är helt enkelt att få en rulle med större linkapacitet och invevningskraft till mitt fiske efter makrill och sill från land. Som bekant så skall man inte leka/drilla den här typen av fiskar utan snarare brutalt veva in dem. I det sammanhanget funkar direktdrivet alldeles utmärkt.

Får se om jag får tummen ur och fixar några bilder.

~Paul~

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 573 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden