Ambassadeur 5501 c3 helt ny, trög i veven? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 5501 c3 helt ny, trög i veven?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ambassadeur 5501 c3 helt ny, trög i veven?

    Hej alla fisketokar!

    Har just fått hem en helt ny liten ambassadeur 5501 c3 med posten idag, en rulle jag velat prova länge för att börja uppskatta multirulle till annat än det tyngre havsfisket. Blev lite förvånad att den känns rätt trög när jag vevar och jag undrar om det ska vara så? Sätter jag fart på veven snurrar den max ett helt varv, kanske drygt det. Veven alltså. Sen tvärstannar den. Ingen lina påspolad ännu och jag har provat att släppa på mekaniska bromsknappen till den grad att spolen tydligt glappar i sidled utan särskilt märkbar förbättring.
    Enda ambassadören jag har att jämföra med är en 13 år gammal 7001 som jag använt flitigt vid havsfiske och i ärlighetens namn inte alltid skött enligt regelboken, ändå är den ännu mycket lenare och lättare i veven. Likaså alla penn, shimano, okuma och andra märkesrullar jag har, dock i tyngre varianter.

    C3an känns som att nåt bromsar lite hela tiden, för mycket fett kanske? Förväntar mig bättre av nåt made in Sweden iaf. Jag är inte rädd att plocka isär rullar men en helt ny vettekatten om jag vill. Skicka tillbaka i onödan är inte heller så kul och än är det långt till våren och först då kan jag testa den (och lära mig att kasta med en multi). Så jag hoppas nån av er har svar på hur rullen ska kännas straight out of the box så att säga. Tack på förhand!

    PS, letat i forumet utan att hitta bra svar. Inte trimning jag vill åt i det fallet, ännu åtminstone. Länka gärna om det finns en bra tråd redan!

  • #2
    Fett på evighetsskruven och mellandrevet?

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg
      Fett på evighetsskruven och mellandrevet?
      Menar du om det finns eller finns för mycket av det?

      Evighetsskruven ser väl infettad ut med nåt grön-turkost fett, men inte så mycket så att det borde bromsa. Drevet har jag inte kollat, för vill helst inte öppna en helt sprillans ny rulle om jag med hjälp av kommentarerna här senare kanske beslutar mig för att skicka tillbaka rullen till butiken för kontroll och eventuellt byte. Då kan det vara dumt att ha pillat på den så att säga..

      Kommentera


      • #4
        Jag köpte 8 stycken förra året och ingen var trögvevad. Däremot stannar den om du sätter fart på veven och sen släpper. Det är inget konstigt. Men, den ska inte vara trögvevad. Dock ingen aning om vad som kan va fel.. för mycket fett tror jag knappast.
        Bloggen | Portfolio

        Kommentera


        • #5
          Det bästa du kan göra är att riva den till molekyler, tvätta/torka bort allt smörj och smörj på nytt. Mvh

          Kommentera


          • #6
            Kolla ifall spolaxelbrickan sitter fixerad på rätt sätt.

            Kommentera


            • #7
              Är veven trög, stannar fort när du satt fart på den eller både ock? Det senare kan vara för mycket fett här och där, det förra något fel. Ta den till en butik och låt dem bedöma eller känn på en liknade rulle där som referens. Kan inte minnas att mina vevar snurrar flera varv

              Kommentera


              • #8
                Tack för alla svar och tips!

                Riva isär är nog som sagt inget alternativ just i dagsläget, utan det lutar åt att åka till nån butik och känna på en annan som referens, precis som anteman säger.

                Nalinho, är inte säker på vilken bricka du menar men ska läsa på och kolla upp det!

                Anteman, det är nog både och men trögheten i veven som stör mig. De två beskrivna "symptomen" hänger antagligen ihop, men jag förstår att mindre drev ger mindre rörlig massa som kan driva veven vidare efter jag släppt, jämfört med min 7001. Och så släpper man ju inte heller veven vid fiske, såg det mest som ett sätt att jämföra gången med andra rullar.

                Som sagt, blir nog en tur till en fiskebutik snart. Tack igen för tipsen!

                Kommentera


                • #9
                  Köpte nyligen en c3 4601. Den snurrade lätt

                  Kommentera


                  • #10
                    Artikelnummer 20090 i sprängskissen.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 508 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    217 svar
                    30 103 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK  
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 551 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    537 svar
                    90 182 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Kimmen
                    av Kimmen
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 582 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X