Grunda haspelrullar med långa spolar för längre kast - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Grunda haspelrullar med långa spolar för längre kast

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Grunda haspelrullar med långa spolar för längre kast

Jag undrar om någon har erfarenhet av haspelrullar med grunda avlånga spolar?
    Finns det något speciellt namn på såna spolar förresten?

På ett av mina favoritställen där jag ofta fiskar så kan jag nästan fiska av hela stället från land om jag har fullt med lina på spolen, då når mina kast hela vägen till några riktigt bra ställen och om jag bara kunde komma lite längre så skulle jag kunna fiska av alla ställen som annars är omöjliga att nå.
    Det blir problem med kastlängden också när linan gått av några gånger för att linan måste klättra över kanten på spolen som bara blir högre och högre och jag får svårare att nå mina bästa platser jag alltid kastar mot.

Varje meter gör skillnad på platsen jag fiskar på.

Jag såg här om dagen att det finns grunda avlånga spolar på vissa rullar, det ska minimera friktionen så att linan får mer frihet och tar sig över den lilla kanten på spolen utan att bromsas lika mycket, det känns som en uppfinning som borde utklassa modeller med djupa spolar i kastlängd.

Är det någon som har erfarenhet av dessa spolar och om det går bättre att kasta med dom?
    Tänkte eventuellt kombinera en sådan rulle med ett BFT spö med LCS ringar för att maxa kastlängden så att jag kan fiska av hela mitt favoritställe.

Vad har ni för erfarenheter av långa spolar? För och nackdelar?
    Tipsa gärna om modeller ni testat ocskå!

Jag undrar om någon har erfarenhet av haspelrullar med grunda avlånga spolar?
    Enligt mina erfarenheter dålig linuppläggning och massor av linbollar...

Kommentera

Det finns många faktorer som påverkar kastlängden .
      En bra början är om du talar om vad du har för utrustning idag , spö , rulle & lina .
      Vad är det du fiskar & med vilken typ av beten .

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
        Enligt mina erfarenheter dålig linuppläggning och massor av linbollar...
        Det låter inte bra, befarade att det kunde vara ett problem.

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
        Det finns många faktorer som påverkar kastlängden .
        En bra början är om du talar om vad du har för utrustning idag , spö , rulle & lina .
        Vad är det du fiskar & med vilken typ av beten .
        På det stället fiskar jag bara med jiggar som väger (sänke+jigg) mellan 14 och 27 gram.

Spöet jag tänkte använda är ett BFT Microwave Jigger 240cm långt med kastvikt -25 gram.
        Jag har ett annat jiggspö också som är aningen kortare men har kastvikt upp till 40 gram som jag också tänkte prova.

Linan jag tänkte använda blir en 0.16 flätlina och så tänkte jag mig en rulle som är kring storleken 2500 eller långspole vad dom nu är i för storlekar.

Det jag använt tidigare är ett spö som är lite kortare än BFT spöet men om man jämför action och så så känns dom nästan helt identiska.
        Men jag tror BFT blir en liten uppgradering med LCS ringarna och den extra längden.

Fisken som finns på platsen är små-medium abborrar och gäddsnipor.

Jag har maxat tyngden på sänkena och jiggarna, större sänken går inte bra att fiska med och jiggarna får inte bli för stora för fisken.
        Max sänkesvikt jag kan ha är ca 15 gram.

Det är rullen jag har kvar att uppgradera för att klämma ut lite mer kastlängd.

Kommentera

Det första jag hade gjort är att gå ned i lin dimension , en tunnare lina har lägre luftmotstånd skär vattnet bättre , så bara att byta lina kommer ge dig betydligt längre kastlängder & bättre kontakt med betet .

När jag kör haspel & borre då kör jag med Berkley nanofil 0,10-0,13 det är en underbar lina att fiska med skär vattnet riktigt bra , nästan knäpptyst & det känns som om man kan kasta betena hur långt som helst .
          Enda negativa med linan är att den är känslig , får man skador på linan går den av lätt men annars är den riktigt stark , har drillat fler talet gäddor utan att linan gått av .
          Rulle satsa på en rulle av lite bättre kvalité som har bra linuppläggning , från ca 1000 kr & upp & du har en bra rulle .
          Själv kör jag bara med Shimano på haspel för dom har aldrig strulat för mig , även Daiwa & ABU är kända för att vara problemfria .

BFT Jigger är ett trevligt spö kan tycka att det är lite för tungt & okänsligt , försök att känna på ett Shimano Yasei eller Dragon Fishmaker

Kommentera

När denna typ av rullar kom (Daiwa SS Tournament, som fortfarande tillverkas var den första) på åttiotalet så fick de snabbt namnen "grisnosrullar". Annars kallas de Long Cast Reels eller, om det handlar om karpfiske, Big Pit Reels och det handlar då genomgående om relativt stora rullar, motsvarande storlek 6000 och uppåt. De extremt grunda spolarna är en relativt ny företeelse och hänger samman med att många använder relativt tunn flätlina (och att fylla en spole som rymmer en 3-400 meter 0,35 nylon med sådan lina blir ju vansinnigt dyrt.

För svenska förhållanden skulle jag rekommendera en Daiwa SS Tournament 2600 eller, om du vill ha en modernare rulle anpassad för flätlina, antingen Shimano Aero 4000 FA eller Ultegra XSC 4500 (eller 5500, det är samma rulle, bara spolens kapacitet skiljer). Dessa rullar har inte de extremt grund spolarna så man får fylla upp med nylonlina under flätlinan (om man vill använda sådan) men de har relativt långa spolar med tät linuppläggning som ger långa och för det mesta problemfria kast.

Vill du prompt ha en "riktig" Long Cast-rulle så finns ju Penn Affinity 7000 LC som är extremt långslagig och levereras med två spolar, en som tar runt 300 meter 0,35 nylon och en extremt grund, taperad, spole för flätlina. Den kastar extremt bra men är för tung och klumpig för att använda till annat än mete.

Handlar det om kustspinn så är den ovan nämnda Aero 4000 FA perfekt, särskilt den lätta (men dyra) Ci4. Fiskar man med nylonlina så gillar jag fortfarande daiwan bäst.

Kommentera

När jag läste på om detta med lååånga kast så snappade jag upp att det är viktigt att spöringarna (främst de närmast rullen) är av lagom storlek samt även placerade på lagom avstånd från rullen. Om spolen har för bred diameter jämfört med spöringarnas diameter så blir linvinkeln för stor mot ringarna vilket kan ställa till med trubbel. Jag grötade inte ner mig i detaljerna kring det men det kanske tål att funderas på.
              C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
              Svar på vanliga frågor hittar ni Här
              Fiskesnacks regler hittar ni Här
              Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Du har helt rätt, Bergman.

En extra bred spole kräver en större första spöring. I karpmetets värld så är den första spöringen oftast 50 mm i diameter på de spön som är avsedda för s.k. big pit-rullar.

Som jag ser det är den typen av rullar med enormt bred spole enbart en fördel vid fiske med riktigt tunga beten.

Grisnosrullarna har ju både bred och avlång spole medan big pit inte alltid är just avlånga.
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Det är rullen jag har kvar att uppgradera för att klämma ut lite mer kastlängd.
                  Testa att rigga jiggarna typ DS så du du sänket i änden på linan, du vinner säkert en del kast-längd på det så väl som tunnare lina..

Hur många extra meter behöver du kasta för att bli nöjd ?

Kommentera

Daiwa har haft några sk grisnosrullar under åren, de kastar bra har jag läst här på FS men hur de funkar med flätlina vet jag inte... måhända är de anpassade till nylonlina? Annars kan du byta lina som sägs ovan eller pröva ett längre spö och vadarbyxor om stranden medger det...

Ja här var man tvåa-trea på pucken! Det var den rulle Lausvik ordar om, som jag avsåg...
                    Senast ändrad av anteman; 2016-11-18, 16:57.

Kommentera

Foton

Collapse

• elgfan
                      Pro Rocket 4500 problem
                      av elgfan
                      På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
                      igår, 06:11
                    • elgfan
                      Pro Rocket 4500 problem
                      av elgfan
                      På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
                      igår, 06:11
                    • elgfan
                      Pro Rocket 4500 problem
                      av elgfan
                      igår, 06:08

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 576 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    217 svar
                    30 195 visningar