Skitrullar och tillverkare som tullar på sitt renomé - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skitrullar och tillverkare som tullar på sitt renomé

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag håller mig till Daiwas bruksrullar (made in China) och fortsätter vara en lycklig man...
    Shimano har jag som växlar på min cykel.

Skämt åsido, Daiwa har inte svikit mig hittills och de låter priset tala för rullarnas olika grader av kvalitet.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Blir inte klok på hur ABU tänkte när de beslutade att tillverka denna rulle. Den känns mer och mer som en skrivbordsprodukt från marknadsavdelningen.

Jag har nu gått igenom den mer noggrant. Plasten i gavlarna är faktiskt ok. Rätt styvt när allt sitter på plats. Huruvida de håller i längden för tyngre fiske vet jag dock inte. Men med tanke på att den delar plasten med vissa av de allra högst ansedda rullarna från den uppgående solens rike så kanske det fungerar. Döm om min förvåning när jag öppnade ett par Shimano i veckan och hittade samma konstruktion med plast i gavlarna där spolens lager sitter. Både på Calcutta och i en conquest. Jo jag vet att plast kan vara väldigt olika i kvaliteterna. Fin plast brukar dessutom kallas något mer flashigt än plast, kolfiber tex. Och jag har givetvis inte en susning om de olika plastkvaliteterna i Conquesten och ABUs ext Pro.

Det som stör mig mest är den totalt kassa magnetbromsen. Alldeles för svag samt spolen som är blytung. Jag skrev tidigare att den var lätt. Det är den inte trots att det är en hålborrad grund modell. Den väger faktiskt mer än en originalspole till en UC 5000 Ambassadeur. Närmare 30% mer faktiskt. Hela rullen andas icke Sverige. På samma sätt som dagens S och SX rullar gör. Liknande konstruktioner som de svensktillverkade rullarna men med ett mycket sämre innehåll när man börjar detaljgranska den. Allt på en Mörrum är väl uttänkt och tillverkat med hög precision. På 5600 ext PRO är allt tillverkat för att se ut som en Mörrum men med sovjetiska medel om ni förstår. Lite halvgrovt och slarvigt
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
      11 svar
      3 581 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg PrN-Sweden  
      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46