Jag testade min Rarenium 2500 på några olika spön igår och konstaterade att den är tillräckligt lätt för att t.o.m. passa på mitt 5'5" UL-spö. Det fanns dock bara en halv millimeter i marginal för att få in den i rullfästet. Samtidigt känns rullen helt ok på Berkley Titanium 8', som normalt sett är det största spöt jag fiskar med. Det skulle alltså i princip gå att ha samma rulle till alla mina spön. Kruxet är ju bara att man knappast vill ha samma lina när man fiskar småabborre som när man fiskar vårgädda. Det är där mina frågor uppstod. Varför får man bara med en spole till de lite dyrare frambromsade Shimanorullarna? Skulle de bli för dyra annars? Eller är det så att ingen i verkligheten använder reservspolarna utan har en haspelrulle per lindimension? Hur gör ni?
På bakbromsade Shimanorullarna jag haft fick man ju med 2-3 spolar. Är spolen billigare till bakbromsade rullarna?
På bakbromsade Shimanorullarna jag haft fick man ju med 2-3 spolar. Är spolen billigare till bakbromsade rullarna?
Kommentera