Fast då får man nog jobba bra för att få spolen genom linföraren....
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Flera spolar vs flera rullar
Collapse
X
-
Ingen reagerar på denna! Men kanske jag får berätta att den är jätte bra: den tar liten plats när det inte används, den går att anpassa efter spolens diameter (alltså det går att använda för spolar av olika storlekar), och spolen sitter riktigt bra i klämman och på spöet!
Den går att köpa här: http://swedbait.se/produkter/stonfo-spoleholder/ och det kostar under 50-lapp!
En annan stor fördel är att om man transporterar spöet färdigtacklat, rullen behöver inte sitta på spöet. Annars kan rullen skadas vid transport!
Den andra manicken har en stor nackdel: spolen sitter inte fast i "burken"! Den sitter lös och "skramlar"! Om linan hoppar ur linclipset, börjar den hasplas av med följd att det kan bli trassel eller/och linbrott! Även linclipset är under press!!!
PS: Jag ber om ursäkt till Sir Fish-a-lot för att jag dissade hans förslag! Jag är ledsen för det! Inte! ;-)Tight lines!
CDan
Proffs på att lära masken att simma.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av CDan Visa inläggIngen reagerar på denna! Men kanske jag får berätta att den är jätte bra: den tar liten plats när det inte används, den går att anpassa efter spolens diameter (alltså det går att använda för spolar av olika storlekar), och spolen sitter riktigt bra i klämman och på spöet!
[ATTACH=CONFIG]90795[/ATTACH]
Den går att köpa här: http://swedbait.se/produkter/stonfo-spoleholder/ och det kostar under 50-lapp!
En annan stor fördel är att om man transporterar spöet färdigtacklat, rullen behöver inte sitta på spöet. Annars kan rullen skadas vid transport!
Den andra manicken har en stor nackdel: spolen sitter inte fast i "burken"! Den sitter lös och "skramlar"! Om linan hoppar ur linclipset, börjar den hasplas av med följd att det kan bli trassel eller/och linbrott! Även linclipset är under press!!!C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Bli medlem i Sportfiskarna Här!
Svar på vanliga frågor hittar ni Här
Fiskesnacks regler hittar ni Här
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom
Kommentera
-
Ursprungligen postat av CDan Visa inläggHär finns också ett bra system ifrån Stonfo: http://www.stonfo.com/site/product/5...category_id=26
[ATTACH=CONFIG]90724[/ATTACH]I´ll be back...
Kommentera
-
Jag har både och. Fiskar mest gädda med multi men har ett haspelspö för lättare fiske. Till det använde jag länge en Orra SX20 med två spolar. Den mest använda spolen var fylld med 0.13 flät. Bytte aldrig på plats utan hade istället med mig en lättare multiutrustning för lite tyngre lättfiske. Mao två spön. Har ingen större lust att byta spole och trä om spöt på plats..
På den andra spolen hade jag Berkley Nanofil. Användes inte speciellt ofta men det hände. Lite beroende på bottenstruktur och krav på kastlängder. Oftast till HÖ fiske från land. Men även till borre om jag visste att botten inte skulle suga fast varenda bete. Bytte rulle till Shimano Stradic och blev då av med min extra spole. Efter ett tag så insåg jag att jag saknade Nanofilen i vissa fall så jag köpte en extra spole på eBay.
Och nej, Stradicen är inte på något sätt bättre eller sämre Orran. Bara snyggare. Det är den enda anledningen samt att min son behövde en ny haspelrulle, och det var väl en orsak att ta fram plåboken.......
Så summan är att jag har både och men skulle aldrig börja hassla med att trä om spön ute på ett fiske. Hellre två spön"Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr
Kommentera
-
Jag skulle tyvärr ha svårt att ha spolen eller rullen kvar på spöt vid transporten. Spöt går ju inte ner i spötuben då, och är spöt inte i tuben är det sannolikt inte helt helt när jag kommer fram till fiskevattnet. Det ska ju samsas med väskor, barnvagnar, cyklar, kylväska, triptrapstol, resesängar m.m. i bagageutrymmet. För mig brukar det bli en spötub med två olika spön, 1-2 haspelrullar i hård transportbox, ev en extraspole, 2 plano 3500 och en Leatherman juice. Det är ju surt om prylarna är paj när man väl får lite tid vid vattnet. Det är därför det alltid sitter små beteslås på linan så den alltid smidigt går igenom alla öglorna. Samma sak på reservspolen. Då går det rätt fort att byta spole. Hittills har de små beteslåsen alltid hållt, men jag brukar ju inte få 10+ utan snarare 5- fiskar.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inläggJag skulle tyvärr ha svårt att ha spolen eller rullen kvar på spöt vid transporten. Spöt går ju inte ner i spötuben då, och är spöt inte i tuben är det sannolikt inte helt helt när jag kommer fram till fiskevattnet. Det ska ju samsas med väskor, barnvagnar, cyklar, kylväska, triptrapstol, resesängar m.m. i bagageutrymmet. För mig brukar det bli en spötub med två olika spön, 1-2 haspelrullar i hård transportbox, ev en extraspole, 2 plano 3500 och en Leatherman juice. Det är ju surt om prylarna är paj när man väl får lite tid vid vattnet. Det är därför det alltid sitter små beteslås på linan så den alltid smidigt går igenom alla öglorna. Samma sak på reservspolen. Då går det rätt fort att byta spole. Hittills har de små beteslåsen alltid hållt, men jag brukar ju inte få 10+ utan snarare 5- fiskar.
Skulle inte använda denna spötub på flyget men i bakluckan på bilen är den eminent"Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
|
11 svar
3 629 visningar
0 gillar