Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Flera spolar vs flera rullar
Collapse
X
-
Det låter som en bra idé med nylon på ena spolen. Så brukade jag göra med mina bakbromsade rullar som hade extraspole. Det blev inte bara en alternativ lina utan även en billig reservlina att ha med på fisketuren ifall något oönskad hände med flätlinan,.Senast ändrad av Kulfisk; 2016-10-31, 22:38.
Kommentera
-
Tack föra alla lysande tips. Det får nog trots allt bli en rulle per spö (eller spöklass) till att börja med. Skulle det sedan dyka upp någon billig spole på Ebay så skulle det ju kännas bra. Faktum är ju att en extraspole tar ju mindre plats i fiskeväskan än en köpespole med lina. Och den är väldigt smidig att ha när man lägger på/ vänder lina. Nu vänder jag lina med hjälp av två gamla rullar jag sällan fiskar med.
När det gäller de smarta prylarna som kan behålla spole och lina på spöt fast man tar bort rullen hade jag verkligen ingen aning om att fanns. Använder ni såna eller finns de bara?
Precis som skrivs i ett inlägg är nog spolarna dyrare när de inkluderar bromsdelar. Jag kollade en gång på en ny spole till min Twinpower 1000 mgs. Jag ville inte bara ha en till utan en som var något djupare. Det slutade med att jag köpte en tunnare (men lika stark) lina till den grunda spolen och en ny rulle där jag fick på mer lina. Extraspolen gick att köpa från Japan, men priset var tyvärr över 1000 spänn.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av byggarn Visa inläggen rulle per spö är bättre än en massa spolar, först flytta rullen och sedan byta spole låter jobbigt....
Men det är i alla fall billigare än att köpa en till rulle.
Det största plusset med extra spole är att det är väldigt smidigt att byta till när fisket går åt skogen.
Jag fastnade vid en fisketur flera gånger jättelångt ut och linan gick av flera gånger, jag förlorade jättemycket lina och det blev för lite kvar på den spolen så att det tog stopp om man kastade långt, då var det skönt att jag hade en extra fullspolad spole att byta till snabbt och smidigt.
Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggDet är smidigt med en rulle och flera spolar.
Med denna lösning kan spöet vara upptacklat utan rulle:
[ATTACH=CONFIG]90722[/ATTACH]Senast ändrad av FiskeSnuset; 2016-11-01, 04:25.
[FONT=Trebuchet MS] Ajöss och tack för fisken![/FONT]
Kommentera
-
Det där med att inte få igenom tafsen genom öglorna är ett irriterande problem (on än lite av i-landskaraktär). Jag som inte fiskar efter bamsefiskar löser oftast tafsproblemet genom att köpa smutta beteslås med lekane som precis går igenom öglorna. Sedan krokar jag fast tafsen i beteslåserefter att jag trätt linan genom öglorna. Egentligen är det ju ingen superbra lösning, men enklel. Dessutom händer det på sommaren att jag ibland fiskar med bara beteslåset ifall jag fiskar abborre på en plats där det är minimal chans/risk att en gädda kliver på.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av byggarn Visa inläggen rulle per spö är bättre än en massa spolar, först flytta rullen och sedan byta spole låter jobbigt....
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inläggDet är smidigt med en rulle och flera spolar.
Med denna lösning kan spöet vara upptacklat utan rulle:
[ATTACH=CONFIG]90722[/ATTACH]
Måste vara klockrent om man vill använda rullen på annat spö med annan spole!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av HenkeW Visa inläggSåg märkligt ut men jäklar vad smart grej!
Måste vara klockrent om man vill använda rullen på annat spö med annan spole!C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Bli medlem i Sportfiskarna Här!
Svar på vanliga frågor hittar ni Här
Fiskesnacks regler hittar ni Här
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom
Kommentera
-
Produkten jag hänvisar till heter "ready rod spool safe" och kommer från Preston Innivations.
Det borde gå att använda lösningen till multirulle också om man fixerar linan med ett gummiband (eller liknande) på spolen innan man stoppar in den i hållaren.
Produkten går att köpa via E-bay och brittiska sportfiskebutiker.
Den finns på en svensk site jag aldrig tidigare hört talas om -
Hammarsjöns Sportfiske:
Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-11-02, 15:08.sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
|
11 svar
3 629 visningar
0 gillar