Åldersbestämning av ABU Mörrum - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Åldersbestämning av ABU Mörrum

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Åldersbestämning av ABU Mörrum

Hej. Någon som vet när de olika Mörrumsmodellerna lanserades? Har snart en M3600SX Mag i min ägo och är nyfiken på när den lanserades. Såg att M3600 SX med C broms lanserades 1998. När släpptes modellen med Mag? När kom modellen med IVCB? Dvs den japanska modellen med den nya variabla C bromsen

Mörrum SX med C broms har dessutom en linförare liknande dagens runda klassiska rullar medan Mörrum Mag har en linförare som liknar dagens ZX Mörrum. Kom den linföraren samtidigt med Magnetbromsen eller senare?
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Om man bara utgår från de nummer som anges på de olika sprängskisserna så kom de första SX med centr.broms 1997 och den magnetbromsade varianten 1999. Själva serieproduktionsstarten kan dock bli förskjuten ibland beroende på hur sent på året som en modell blir klar för produktion.

Kommentera

Tack. Försökte läsa mig till det på sprängskisserna men de jag hittade inga datum. Jag har napp o nytt från 2000 och i den är det fortfarande de "gamla" med C broms som presenteras. Förmodligen lanserades Mag modellerna 2001. De "nya" med den nya justerbara horisontella C bromsen, IVCB eller vad de nu heter går förmodligen inte att hitta i en svensk napp o nytt då de producerades endast för den japanska marknaden. Mörrum som varumärke saknades på den svenska marknaden ända till dagens ZX modell släpptes.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

IVCB av den gamla modellen har funnits i Napp o nytt...under ett eller kanske två år. Lixom de senare i blått utförande samt nuvarande modellen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
          IVCB av den gamla modellen har funnits i Napp o nytt...under ett eller kanske två år. Lixom de senare i blått utförande samt nuvarande modellen.
          ahh. Det är en sådan jag egentligen letar efter. En SX med det blå bandet eller ännu hellre modellen med djupblå gavlar. Jaha. Då är det bara att leta vidare då . Där ser man. Alltid lär man sig något nytt.

Suck men det är egentligen riktigt kul. Letandet alltså. Har letat runt ordentligt efter bra info om ABUs olika produktioner. Finns det något ett ställe där det är mer samlat? Det bästa än så länge verkar vara Mr Ambassadeurs böcker. ABUs produktionsplanerare verkar ha ett riktigt kul jobb med att skapa förvirring för köparna. Givetvis tar de fram prylar anpassade för de lokala marknaderna. Det är ju det fina med hur de runda rullarna är konstruerade. Både för ABU och för oss nördar. Det går ju som bekant att bygga nästan vilken kombo som helst....
          Senast ändrad av Mankan G; 2016-10-09, 13:27.

Kommentera

Finns en blå 1600 på Blocket https://www.blocket.se/alvsborg/Amba....htm?ca=21&w=3

Kommentera

Ursprungligen postat av Hippo Visa inlägg
              Tack. Såg den men dels så vill jag ha en 3600 eller 5600. 1600 är för liten för det jag ämnar ha den den till. Dels vill jag inte ha en ZX. Tycker SX med helblå gavlar är snyggare. Och sist men inte minst så gillar jag inte ZX modellerna. De är FÖR mekaniska i känslan.
              Senast ändrad av Mankan G; 2016-10-17, 19:13.

Kommentera

Fick hem min SX Mörrum 3600 Mag. Måste säga att jag blev glatt överraskad. Den var i kalasskick men det var snarare hur den är byggd som överraskade mig. Trots spolens kapacitet att klara ca 100 m 0,21 tracer braid så väger spolen endast 14,6 gr inkl ett lager. Det är lätt, speciellt med tanke på linkapaciteten. Den är riktigt snyggt byggd. Det frästa stativet är riktigt snyggt skapat. Gavlarna passar med en fin precision. Känslan är på topp förutom den lite sladdriga frikopplingstangenten. Det som dock överraskade mig mest är hur mjuk den känns vid vevning. Av en händelse så hade jag med mig rullen in i en butik idag. (Den satt på ett spö som behövde en ny toppögla). Fick tillfälle att provveva ett antal nya rullar. Bl.a. den omskrivna Calcutta conquest. Måste säga att skillnaden i känslan vid vevning var minimal. Inga jämförelser i övrigt. Kunde av naturliga skäl inte skruva isär Calcuttans för att jämföra insidan :-).

Spolade på en tunnare lina och hängde på riktigt lätta jiggar. Beten ner mot 5 fungerar minst lika bra som med min Revo Premiere. Det enda jag har synpunkter på är den lite sladdriga frikopplingstangenten och den idag lite låga utväxlingen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                11 svar
                3 627 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg PrN-Sweden  
                Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46