Montera magnetisk broms på Ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Montera magnetisk broms på Ambassadeurer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Montera magnetisk broms på Ambassadeurer

Såg någonstans att Akios säljer "magnetbroms kit" Har länge funderat på att installera ett sådant på en av mina ambassadeurer. Ni som gjort detta, hur tycker ni det funkat? Har det funkat bra eller??

Jag har moddat två abus med Akios eller omoto magnetbroms (samma fabrikat olika namn). Blir att borra i gaveln på rullen. För mig har det funkat bra. Mankan G kör med abus magnetbroms och verkar nöjd.

Kommentera

Japp jag använder ABUs egen. Det är en originaldel jag köpt på eBay faktiskt. Vill minnas att jag betalat ca 100 kr. Jag har faktiskt fler, på andra marknader än den svenska finns ABUs rullar i magX utförande. Dvs de har både Mag och C broms. Jag har tre sådana rullar köpta på eBay. Dessa har en justerknapp på den vänstra gaveln där man kan justera bromsverkan steglöst. Riktigt elegant.

Till två av mina "svenska" rullar har jag köpt kompletta magbromsar på eBay. Problemet med dessa är att även om du får med justerknappen så vill jag inte såga hål i gaveln på mina rullar för att kunna montera justerknappen. Själva bromsen passar galant ändå men har utan justerknappen hela tiden full verkan. Det går givetvis att justera genom att plocka bort eller lägga till magneter. Finns plats för åtta vill jag minnas och de levereras med endast fyra. Ta bort två så är bromsverkan halverad.

Det fina i kråksången för min egen del är att jag satt mina magbromsar i två rullar av Rockettyp. Dessa har två separata små rattar för att grundbromsa spolen. Dessa är egentligen avsedda för att centrera spolen. I mitt fall använder jag centreringsfunktionen till att flytta spolen i sidled. Närmare eller längre från magnetbromsen. Behöver endast flytta spolen drygt en mm i sidled i mitt fiske för att det ska passa samtliga beten jag använder och i alla väder. Fungerar helt galant.

Skulle inte vilja sätta i en originalbroms i en rund rulle av palmmodell utan att kunna justera bromsen dock. Men det går att hitta begagnade gavlar med hålen klara på eBay. Det roliga med våra ambassadeurer är att de är som ett enormt lego. Allt passar och det finns massor av nytt och begagnat.

Det går även att köpa nya reservdelar från Abu. Leta reda på en sprängskiss tex till en 5600 C5 magX som säljs ny i tex USA eller Australien. Via denna skiss kan du få fram artikelnummer på de delar som du behöver. Slå sedan en signal till Abu så....lär dock inte bli billigt.
      Senast ändrad av Mankan G; 2016-08-22, 20:16.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Du har cs mag elite modellen som är en rocket med magnetbroms.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
        11 svar
        3 633 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg PrN-Sweden  
        Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46