Rekommendation på haspelrulle enligt önskemål - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rekommendation på haspelrulle enligt önskemål

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Abramis Brama Visa inlägg
    Vad skulle du rekommendera?
    Sunline är mitt favorit märke, inte så känd i Sverige men stort i Japan och USA.
    Vill du köpa lokalt, märken som funkar bra är exemplet powerpro, sufix & Tufline.
    Brukar gå att få bra pris på lina när man köper rulle så lyssna med handlaren vad dom har och rekommenderar

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Kommentera

Det eviga vurmandet för Shimano upphör aldrig att förvåna...

Varför inte t.ex. en Daiwa Freams (eller Caldia, Ballistic o.s.v.) i storlek 2500 eller 3000?
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Köpte nyligen en Daiwa Exceler att testa men tycker min Aernos är trevligare vid ett side by side test. Daiwas bail känns dock bättre med det tjocka godset och den är rejälare byggd.

Visst gillar många Shimano men det är för många fiskar med dem och De har byggt upp sitt rykte känns som om Daiwa är på väg och har mkt fina rullar ute.

/Apan

Kommentera

Prova en Shimano Rarenium i valfri storlek, riktigt sköna rullar som inte väger mycket alls.

Kommentera

Ja du. Jag har en uppsättning haspelrullar av olika fabrikat. Måste säga att till skillnad från multirullarna så är skillnaderna mycket mindre på haspelrullar mellan fabrikat eller prislägen. beror nog främst på att det är vanligare med legotillverkning av haspelrullar än vad det är med multirullar. Många tillverkas förmodligen i samma fabrik trots att det står Abu, Daiwa, Shimano eller vad det nu kan vara för märke du ämnar köpa.

Jag har eller har haft bra och mindre bra Abu, Shimano och Okuma i olika prisklasser. Ingen Daiwa ännu så länge. När jag skriver mindre bra så handlar det egentligen mest om känsla och stabilitet. Ingen rulle har gått sönder än, dock har vissa känts lite klena och haft svajigt stativ men det är en randanmärkning. Alla har framgångsrikt drillat fisk, inga bromsar har strejkat eller något annat gått sönder.

En sak att tänka på är att många tillverkare lyckas bra med sin marknadsföring och får oss köpare att betala dyrt för i princip ingenting extra. Ett exempel: jämför ABUs orra serie. S, SX och STX. Det som skiljer är några extra kullager. I samtliga fall på platser där de spelar noll roll. Och de tar hutlöst betalt för de extra lagren.

Jag har sålt av många av mina haspelrullar men bland de fyra jag har kvar så är skillnaderna minimala vid praktiskt fiske. Har en Abu orra SX, en Abu Revo Premiere, en Shimano stradic FK, den nya och en shimano Aernos. Alla i 2000 eller 3000 storlek. I ärlighetens namn så spelar det faktiskt ingen roll vilken rulle jag använder. Alla fungerar bra. Rullarna från Shimano känns aningens mjukare i gången medan ABUs är med "connected". En smaksak.

Jag hade letat efter en snygg rulle som passar till tänkt spö, och sett till att den levereras med en extra spole. Och till rätt pris. För mig så är det viktigare än märket på rullen. Den extra spolen använder jag till en annan lina. Tex Fireline på en spole och Nanofil på den andra. Mycket större skillnader på olika linor ön vad det är på olika fabrikat på rullar
            Senast ändrad av Mankan G; 2016-07-31, 23:38.
            "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Tack för ytterligare synpunkter. Jag har aldrig använt Nanofil, Powerpro, Sufix eller Tufline som samtliga är förslag ni har gett. Vad är det som gör dem bättre än Fireline i ert tycke? Jag har varit väldigt nöjd med Fireline men är givetvis öppen för nya möjligheter. Motivera tack!
              http://enamatorfiskare.blogspot.se
              Instagram enamatorfiskare

Kommentera

Ursprungligen postat av Abramis Brama Visa inlägg
                Tack för ytterligare synpunkter. Jag har aldrig använt Nanofil, Powerpro, Sufix eller Tufline som samtliga är förslag ni har gett. Vad är det som gör dem bättre än Fireline i ert tycke? Jag har varit väldigt nöjd med Fireline men är givetvis öppen för nya möjligheter. Motivera tack!
                Fireline är stark och stabil men känns som taggtråd jämfört mot annat.
                Nanofil linan är raka motsatsen mot Fireline, den är tyst och skär vatten riktigt bra och man kastar väldigt bra.
                Jag gillar linan till lättare fisket typ abborre, där har jag 0,10 och till öring 0,16 funkar även bra till gädda.
                Enda nackdelen med Nanofil är att den är känslig mot stryk, så blir den skadad går den av lätt så man måste hålla koll på linan. Har aldrig tappat någon fisk pga linan, har fått 4-5kg gäddor på borre spöt med 0,10 linan

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Kommentera

Sufix 832 är min favorit på abborrspöna, den kan jag rekommendera.

Ang. vurmandet för Shimano så handlar det, för min egen del, helt enkelt om att jag är så sjukt nöjd med mina Shimanorullar medan jag har haft rullar från t.ex. ABU, Daiwa och Gunki som jag inte tycker håller den kvalité man borde förvänta sig.

Nu tvivlar jag inte på att andra tillverkare gör bra rullar, men för egen del så känns det onödigt att experimentera när man redan hittat rätt.

Kommentera

Har sufix nanobraid på ena borre spöt (haspel) och den är trevlig kastar och håller bra, på det andra sufix 832 (spinn) som fungerar lika bra men är högljud. Normalt sett är jag nog lite av en fanboy på vanlig klassik pp i mossgrön men sufix linorna har fungerat bra för mig.

/Apan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 628 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden