bromsproblem amb 5601 c4 pd special - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

bromsproblem amb 5601 c4 pd special

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• bromsproblem amb 5601 c4 pd special

Hejsan
    Har en nästan ny rulle där slirbromsen (den lilla ratten under stjärnhjulet) slutat att fungera. Har kastat ca 100 kast med den. Gör ingen skilnad om jag skruvar åt den och inte heller om jag lossar den. Är lika lätt/trögt att dra ut linan vad jag än gör med den. Det enda som påverkar är stjärnhjulet som jag inte har en klar uppfattning av vad den ska göra. Spänner jag stjärnhjulet så går det lättare att dra ut linan men spänner jag för mycket så rullar inte spolen när jag vevar.
    Den fungerade när jag köpte den och det enda jag gjort med rullen är att jag har justerat cent.bromsen. Vet inte om jag kan ha sabbat något då?
    Säkert jag som inte har koll på hur de olika bromsarna ska sammarbeta.
    I mitt huvud så ska den lilla ratten justera hur svårt det ska vara att dra ut lina.. precis som bromsen på en haspel och stjärnhjulet har jag ingen uppfattning om.
    Någon som kan tända ett ljus hos mig?
    På min rulle är det bara en ratt på vevsidan, inte på båda sidor som det är på vissa.
    Har försökt läsa mig till lösningen här men inte lyckats.

Mvh Johan

Ursprungligen postat av sloman Visa inlägg
    Hejsan
    Har en nästan ny rulle där slirbromsen (den lilla ratten under stjärnhjulet) slutat att fungera. Har kastat ca 100 kast med den. Gör ingen skilnad om jag skruvar åt den och inte heller om jag lossar den. Är lika lätt/trögt att dra ut linan vad jag än gör med den. Det enda som påverkar är stjärnhjulet som jag inte har en klar uppfattning av vad den ska göra. Spänner jag stjärnhjulet så går det lättare att dra ut linan men spänner jag för mycket så rullar inte spolen när jag vevar.
    Den fungerade när jag köpte den och det enda jag gjort med rullen är att jag har justerat cent.bromsen. Vet inte om jag kan ha sabbat något då?
    Säkert jag som inte har koll på hur de olika bromsarna ska sammarbeta.
    I mitt huvud så ska den lilla ratten justera hur svårt det ska vara att dra ut lina.. precis som bromsen på en haspel och stjärnhjulet har jag ingen uppfattning om.
    Någon som kan tända ett ljus hos mig?
    På min rulle är det bara en ratt på vevsidan, inte på båda sidor som det är på vissa.
    Har försökt läsa mig till lösningen här men inte lyckats.

Mvh Johan

Kommentera

Den lilla axelkoppen som jag tror att du kallar slirbromsen är en centrerings funktion som även kan ge ett begränsat bromsande mot axeln då du kastar. Jag har den alltid väldigt löst.

Stjärnhjulet är slirbromsen. Åtdragen max broms och utsläppt mot veven ingen broms.

Bara att testa på rätt vis så kanske det funkar för dig!
      __________________________________________________ _____________________________

Covfefe

Kommentera

Stjärnhjulet är Bromsen, den lilla hatten under är mek-bromsen som sätter spolen i kläm när du drar åt den,

Skruvar du av vevgaveln ser du ett hjul sittande på spolen som har 6 plastvikter på pinnar, detta är C-bromsen och vikterna kallas C-vikter, dessa vikter går att aktivera och avaktivera, när du trycker in vikterna mot mitten fastnar dom och är då inaktiverade, vill du aktivera dom är det bara att lossa dom igen.

Bättre du använder C-vikterna för att få rullen som du vill ha den och skita i mek-bromsen.

Spänn bara mek-bromsen så pass att spolen glappar lite i sidled skit sen i att pilla med den och reglera genom att aktivera och avaktivera C-vikter.

Kommentera

Inte för att vara elak men.... om du ägnat en sekund åt att titta i den fåsidiga manualen som ABU skickar med så står det bra förklarat vad de olika rattarna, 2 st på din rulle, har för funktion. Du hade garanterat fått ut mycket mer ur rullen. Som sagt. Stjärnhjulet är slirbromsen som du använder när du drillar fisk. Samma funktion som bromsen på en haspelrulle. Dvs hur hårt fisken får/kan dra innan spolen börjar ge efter för att inte linan ska gå av.

Den lilla ratten har faktiskt en annan funktion än att enbart centrera spolen som nämnts ovan med den KAN man sätta en grundbroms som gör att spolen stannar när betet slår ner i vattnet. Man förspänner spolens lager lite. Har ingen större funktion faktiskt än att man sliter ut lagren i förtid. I praktiken så påverkar dess inställning spolens hastighet enbart vid slutet av kastet. De allra flesta har den dock löst och stoppar spolen med tummen istället.

Det finns mycket riktigt även en centrifugalbroms i sin rulle. Den styr spolens maxhastighet vid utkast. Om den är för löst anbringad så får du skatbon. För hårt satt = onödigt korta kast. Du justerar den genom att ta bort vevgaveln och "aktivera" valfritt antal vikter. 0-6 st. Om du aldrig fått ett skatbo och uppenbarligen inte har en susning om hur en multirulle fungerar så har du garanterat alla 6 vikterna aktiverade. Onödigt korta kast blir resultatet men samtidigt riskfritt för skatbon.

Ett tips: läs manualen. Finns att ladda ner på abus hemsida om du tappat bort den. Tar max 2 min att läsa den från pärm till pärm. Inte minst viktigt då din ambassadeur behöver en skvätt olja då och då. Även detta ämne behandlas inom de 2 minuter det tar att läsa manualen
          Senast ändrad av Mankan G; 2016-07-13, 14:38.
          "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Okej, tack alla då har jag fått fel för mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
              Inte för att vara elak men.... om du ägnat en sekund åt att titta i den fåsidiga manualen som ABU skickar med så står det bra förklarat vad de olika rattarna, 2 st på din rulle, har för funktion. Du hade garanterat fått ut mycket mer ur rullen. Som sagt. Stjärnhjulet är slirbromsen som du använder när du drillar fisk. Samma funktion som bromsen på en haspelrulle. Dvs hur hårt fisken får/kan dra innan spolen börjar ge efter för att inte linan ska gå av.

Den lilla ratten har faktiskt en annan funktion än att enbart centrera spolen som nämnts ovan med den KAN man sätta en grundbroms som gör att spolen stannar när betet slår ner i vattnet. Man förspänner spolens lager lite. Har ingen större funktion faktiskt än att man sliter ut lagren i förtid. I praktiken så påverkar dess inställning spolens hastighet enbart vid slutet av kastet. De allra flesta har den dock löst och stoppar spolen med tummen istället.

Det finns mycket riktigt även en centrifugalbroms i sin rulle. Den styr spolens maxhastighet vid utkast. Om den är för löst anbringad så får du skatbon. För hårt satt = onödigt korta kast. Du justerar den genom att ta bort vevgaveln och "aktivera" valfritt antal vikter. 0-6 st. Om du aldrig fått ett skatbo och uppenbarligen inte har en susning om hur en multirulle fungerar så har du garanterat alla 6 vikterna aktiverade. Onödigt korta kast blir resultatet men samtidigt riskfritt för skatbon.

Ett tips: läs manualen. Finns att ladda ner på abus hemsida om du tappat bort den. Tar max 2 min att läsa den från pärm till pärm. Inte minst viktigt då din ambassadeur behöver en skvätt olja då och då. Även detta ämne behandlas inom de 2 minuter det tar att läsa manualen
              Hade givetvis kollat i manualen om det funnits någon med men det gjorfe det inte.
              Har som sagt ändrat centrifugalbromsen och har två st aktiverade.. fungerar bra.
              Tack för ett bra svar trots den dryga tonen i det.

Kommentera

Ursprungligen postat av sloman Visa inlägg
                Hade givetvis kollat i manualen om det funnits någon med men det gjorfe det inte.
                Har som sagt ändrat centrifugalbromsen och har två st aktiverade.. fungerar bra.
                Tack för ett bra svar trots den dryga tonen i det.
                Hej Johan;

Plocka fram inköpskvittot på din nästan nya ABU Ambassadeur 5601 c4 pd special multirulle och gå in till butiken där du köpte rullen och be (kräv) att få en svensk manual (handbok) till rullen..

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2016-07-13, 17:24.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                11 svar
                3 627 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg PrN-Sweden  
                Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46