ABU AmbassadeurClassic C4 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ABU AmbassadeurClassic C4

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag tycker nog att en rund classic Ambassadeur är för stor för beten ner mot 10 gr. Avser runda rullar från storlek 4000 och uppåt. I alla fall otrimmat. Det går men är inte optimalt. Från 20 gr och uppåt är det inga som helst problem. Framför allt med den lättare spolen som de numera levereras med. Jag hade i alla fall inte köpt mig en sådan OM jag avsåg att kasta 10gr spinnare. Glöm för all del att spöt också spelar stor roll. Att använda ett spö som klarar av beten på 60 gr med 10 gr beten går knappast. Det blir som att svinga med en kvast. Samma sak med tvärt om. Ett spö för 10 gr beten blir på tok för svajigt för ett bete på 60 gr. De flesta spöna jag har använt för multirullar brukar ha viktgränser på ca 8-20 gr, 15-40, 30 - 60, 40 - xx och så vidare. Ett spö som klarar 10-60 gr har jag aldrig sett.

I så fall är en mindre LP rulle, tex Blackmax ett bättre val även om den kanske inte riktigt klarar de tyngsta betena. Lite 60 gr beten då och då fungerar men inte att stå och slänga McRubber en hel dag. Jag har ett par LP rullar, MGXtreme och Premiere som faktiskt galant klarar av tyngre beten rent viktmässigt. Problemet är att linkapaciteten på dessa blir på tok för liten om man sätter på en lina lämplig för att slänga tyngre beten.

Du har enligt min mening överskridit den nedre gränsen för vad en Ambassadeur av de klassiska runda är lämpade för i originalutförande. Från 20 gr är det inga problem men ner mot 10 gr gör ekvationen knepigare. Det går men det kommer att bli mycket roligare med andra rullar. För att få liv i ett 10 gr bete som du förmodligen har tänkt använda till aborre eller annan mindre fisk så är en lina lämplig för beten på 60 gr alltför grov, och vise versa.

För det priset du uppgivit så får du två blackmax. Köp 2 och spola på en tunnare lina på den ena för beten mellan 10 gr till 20 gr. Tex 0,13 mm eller så. Spola på lite grövre på den andra. Tex 0.25 för den tyngre betena. Eller köp två begagnade rullar på eBay. En ny Blackmax kostar på eBay runt 500 kr. En begagnad 5000 (finns i fler varianter) hittar du för ca 800. Frakt tillkommer, ca 150 kr om du köper från samma leverantör. Glöm bara inte att för att få ett riktigt kul fiske så behöver du tyvärr olika spön. Att slänga beten på 10 gr med ett spö avsett för beten på 60 gr är inte roligt. Det går men kul är det inte.

När det gäller Mörrum så har jag länge varit sugen på en sådan. Dock brukar jag åtgärda min köpångest med att åka till en butik och veva lite på en. Gillar den inte alls. Alldeles för grov och mekanisk i gången. Snygg är den dock.

2500 som nämts är riktiga mekaniska mästerverk men de är inte värda sitt pris jämfört med tex BlackMax. Jo jag har två 2500. En toktrimmad och en i original. En Blackmax är bättre på det mesta jämfört med en otrimmad 2500. Den trimmade är något helt annat men det är prislappen också.
    Senast ändrad av Mankan G; 2016-04-02, 17:32.
    "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Håller inte riktigt med Mankan G. Hade en Promax av förra generationen på ett 15-40-gramsspö. Ersatte den med en C4 som funkade bättre i alla avseenden. Provkastade på land med bättre resultat. När jag köpte ett spö för 5-20 gram fick Promax en göra tjänst på det. Även nu ersattes den efter ett år. Nu med en till en början helt otrimmad 1500C. Och jag vågar påstå att den med ett par Rocket bearings för 230 spänn lätt överglänste Promax en ner till 7 gram!
      Skit fiske!
      Gösta

Kommentera

Jag har olika haspelspön som tar lättare drag. Men det nya spinnspöt med C4 på är tänkt för tyngre drag och någon gång med lättare drag som ner mot 12-15gram. Så C4 känns bra och det kommer nog bli en sådan här fram emot våren.

Tackar verkligen för alla tips och förslag.

Kommentera

Kul att det är så pass olika upplevelser. Själv har jag gått mer mot fler spön o rullar för resp användningsområde. Kostar mer pengar men det blir så pass mycket roligare så jag anser det är värt pengarna. Har en Orra 2 SX/veracity för dropshot och de lättaste betena. Den enda haspel jag äger. Ett Veracity med Revo Premiere/Mgxtreme för jigg och texas riggning. Över dessa är det Ambassadeurer i olika tappningar på olika spön för det fiske jag gillar. 5000 och 6000 i olika versioner. Rocket, C4-Record etc. Alla utom Recorden är dessutom trimmade. Känner att rullarna oftast har ett bredare användningsområde än vad spön och lina har. Fler spön än rullar alltså men för att göra det praktiskt hanterbart så har jag köpt rullar till alla mina spön. Och några till bara för att det är kul. EBay är fantastiskt. Att ha rätt spö anser jag vara klart viktigare än "rätt" rulle. Men visst måste rullen passa in likväl
          Hade tidigare en 5000 syncro och när en sådan dök upp på eBay för en struntsumma så kunde jag inte låta bli. Garanterat det snyggaste bokstödet som finns.
          Senast ändrad av Mankan G; 2016-04-02, 23:15.
          "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

Foton

Collapse

• elgfan
            Pro Rocket 4500 problem
            av elgfan
            På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
            igår, 06:11
          • elgfan
            Pro Rocket 4500 problem
            av elgfan
            På min Pro Rocket har veven börjat gå trögt och hackar, vid inspektion så går huvuddrevsbussningen väldigt...
            igår, 06:11
          • elgfan
            Pro Rocket 4500 problem
            av elgfan
            igår, 06:08

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
          11 svar
          3 576 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg PrN-Sweden  
          Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
          217 svar
          30 195 visningar